Google+

oleh: ummi ainul Lempeng Simple

No picture

Resepi daripada mak


Created on : 05-10-2007

Print

E-mail kepada kawan

Tulis Laporan

Hubungi ummi ainul




Bahan-bahan ( 12 keping )

  • Tepung Gandum Setengah Kilo
  • Air secukupnya
  • sedikit garam
  • untuk kuah nya pulak
  • 1 tin kecik sardin
  • 5-7 tangkai cili kering (kalau nak pedas leh tambah lagi)
  • 1 biji bawang besar
  • 2 ulas bawang putih
  • sedikit garam dan gula

Cara-cara

  1. Tepung gandum digaul dengan air sehingga menjadi tidak terlalu cair atau pekat
  2. Masukkan sedikit garam (ikut suka)
  3. Ratakan minyak masak di dalam kuali supaya tidak melekat
  4. kemudian ambil sesenduk tepung yang telah siap digaul tadi dan ratakan di atas kuali
  5. Balikkkan lempeng tadi dan boleh mulakan yang seterusnya.
  6. Untuk kuahnyer pulak,
  7. cili kering, bawang besar dan bawang putih di kisar sekali dan tumiskan di dalam kuali dengan sedikit minyak
  8. Isi sardin tadi perlu dikisar atau ditumbuk lumat (tuk senang, blender jea)
  9. setelah bahan yang ditumis tadi naik bau dan agak kering masukkan sardin yang telah dikisar tadi
  10. masukkan sedikit garam dan gula sebagai perisa
  11. Kacau sehingga kuah agak pekat
  12. untuk hiasan leh taburkan bawang goreng dan sedikit cili masak (yang dah hiris)
  13. Lempeng sedia untuk dimakan, sedap... cubalah rasa









Laporan Masakan Bergambar (1)

Photo-0110
15-02-2014
Jangan ketawa tapi saya suka makan lempeng gini ngan gula je-saya goreng ngan butter sikit.
Laporan oleh: Razzizz

Komen (8)

06-09-2008, norllmaster komen :

lempengnye sedap..tapi apsal melekat ekk?


06-09-2008, dz_99 komen :

norllmaster kalu tak nak mlekat ltakan minyak sikit kat dalam adunan jd dia tak mlkat kat kuali


09-12-2009, mama(tirana) komen :

Fuyo sedap nye saya da cuba da mmg sedap!!MARVELOUS!!!


28-11-2010, kikla komen :

tengah lapaq di petang hari .. ada lak resepi simple nie .. apa lagi cuba la .. cubaan pertama berjaya .. nyuummm nyummm .. baru habis makan .. alhamdullilah


05-01-2011, mama alif komen :

wah blh cuba nie.tgh cari menu apa nak msk pg nie sbnrnye.thanks


05-01-2011, alinah83 komen :

nak lg sedap dlm adunan tepung tu boleh tmbh kelapa parut rase lg lemak...lame x mkn lempeng.....


20-11-2011, hazimrashid komen :

oo. macam 2 je.. mekaseh.. hehe


28-12-2011, bondaku komen :

arwah tok suka mkn lemping.bila bonda buat lemping teringat......arwah tok.


Untuk komen, perlu login terlebih dahulu




Part of Dua Marhalah Sdn Bhd