Google+

oleh: fidadaud Cucur Badak

Dscn0114

senang je..


Created on : 01-10-2007

Print

E-mail kepada kawan

Tulis Laporan

Hubungi fidadaud




Bahan-bahan ( 15 biji )

  • 1 kg keledek
  • 1/2 cawan tepung gandum
  • INTI (SERUNDING):
  • 1/2 biji kelapa (parut)
  • 70 gm udang basah
  • *2 biji bawang merah
  • *2 biji bawang putih
  • *Setangkai cili merah
  • *1 inci lengkuas
  • *1/2 inci kunyit
  • *Sebatang serai
  • 2 sudu besar (rata) gula
  • Garam secukup rasa

Cara-cara

  1. Rebus keledek + sedikit garam sehingga masak (TP, jgn tunggu sampai terlalu lembik). Toskan.
  2. Lenyek (hancurkan) keledek bersama sedikit tepung. (*Tepung diselaraskan dengan kekerasan keledek. Jika lembik, campur lebih & begitu sebaliknya. Fungsi tepung ialah untuk melekatkan keledek supaya mudah dibentuk. Terlalu banyak tepung kuih jd keras n rasanya kurang sedap)
  3. INTI: Kisar bahan bertanda *
  4. Tumis sehingga 1/2 garing
  5. Tumbuk udang sehingga lumat dan masukkan ke dalam tumisan tadi
  6. Anggaran masa udang telah masak (kira-kira 3 minit), masukkan pula kelapa parut
  7. Masukkan gula dan garam
  8. Masak atas api sederhana sehingga mendapat tahap kekeringan serunding yang ideal
  9. Bulat-bulatkan adunan keledek. Leperkan pada tangan dan letakkan intinya. Tutup semula dan leperkan sedikit
  10. Goreng menggunakan api sederhana. Api kecil akan menyebabkan kuih resap minyak dan api besar pula membuatkan kuih cepat hangus diluar tp tidak masak didalamnya
  11. P/S: Adunan keledek ni jika diisi dalamnya dengan gula pasir maka jadilah kuih cek mek molek pula..

Tag

kuih muih









Laporan Masakan Bergambar (1)

Dsc07236
10-09-2014
sedap.. guna udang kering jer n tmbh daun kunyit.. mekasih fida :)
Laporan oleh: k.zila66

Komen (6)

02-10-2007, coveredgirl komen :

Fida guna keledek yg jenis mana? Yang isi putih ke isi oren? Sebab saya pernah guna keledek isi oren tapi dia lembik, kena tambah tepung bnyk sgt sampai jadi keras...


02-10-2007, fidadaud komen :

coveredgirl.. saya guna keledek biasa je. Bukan yg warna oren tu. tp, mcm yg saya pesan, rebus sehingga masak sahaja. bukan sampai lembik.


22-06-2008, cik_bedah komen :

pn fidadaud.. kalau nak buat frozen boleh ke kita goreng separuh masak?


22-06-2008, fidadaud komen :

cik_bedah, boleh juga kalau nak buat frozen dengan goreng sedikit dulu, tak perlu sampai separuh masak, sekadar aggaran untuk 'matikan kulit' saja. setelah sejuk, simpan saja di freezer.


02-11-2009, EDI & EDA 09 komen :

EI, TGK KUEH PUN DAH NAMPAK SEDAP!!


24-06-2011, melly_61 komen :

kalau bubuh jintan manis sedikit lg sodap


Untuk komen, perlu login terlebih dahulu




Part of Dua Marhalah Sdn Bhd