Google+

oleh: mutiarazura Ayam Masak Paprik

Paprik_024

untuk peminat Thai food


Created on : 29-09-2007

Print

E-mail kepada kawan

Tulis Laporan

Hubungi mutiarazura




Bahan-bahan ( 5 org )

  • 300 gm isi ayam - potong kecil/kiub
  • Kacang panjang/bunga kobis/carrot/jagung muda/tomato - dipotong kecil
  • 3 ulas bawang putih - diketuk
  • 1 ulas bawang besar - dipotong baji
  • 1/2 inci halia - diketuk
  • 1 batang serai - diketuk
  • 6 ulas cili padi - diketuk
  • 2 sudu besar sos tiram
  • 2 sudu besar sos cili
  • 1 sudu besar kicap manis
  • 1 sudu besar sos ikan
  • 3 helai daun limau purut - dikoyak-koyak
  • Garam secukup rasa (jika perlu)
  • 1 sudu kecil tepung jagung dibancuh dgn sedikit air
  • Satu cawan air (jika suka berkuah)

Cara-cara

  1. Panaskan sedikit minyak, tumis bawang putih, bawang besar, serai, halia dan cili padi hingga naik bau.
  2. Masukkan isi ayam, goreng dan kacau hingga nampak ayam dah putih.
  3. Masukkan semua sos dan daun limau purut. Tambah air untuk kuah, kacau lagi.
  4. Masukkan semua sayuran kecuali tomato masuk lambat sikit.
  5. Rasakan kuah, kalau kurang masin je br tambah garam (sos ikan selalunya dah cukup masin).
  6. Masukkan tomato dan tepung jagung untuk pekatkan sikit kuah. Siap untuk dihidang.
  7. NOTA - tambah tepung jagung jika perlu je, jangan banyak sgt nanti kuah tu kering coz terlalu pekat. Selamat mencuba!









Laporan Masakan Bergambar (7)

Paprik
13-08-2008
Lauk yang complete...makan ngan nasi goreng pun sodap!
Laporan oleh: Mummy7857
Image053
10-08-2009
Ayam dh tukar jadi sotong..hehehe...sebenarnya saya masak ape yg ade dlm peti ais je. Ayam xde,so bedal je la sotong ni..
Laporan oleh: mama_nayli
Img_8465b
31-03-2011
x de banyak sayur, cuma carrot, kacang buncis n tomato jer...
Laporan oleh: Kak Rosenah
Dsc00254
22-05-2012
dh byk wat,cuma x kesempatan nk upload...tq..tq..
Laporan oleh: k.zila66
2013-02-15_19
30-08-2013
simple sgt tp sdp. stgh jam dh bleh mkn. sy tmbh cili giling masa tumis bg pds skit. tq!
Laporan oleh: moonbug
C360_2014-01-21-21-22-39-301
21-01-2014
tadaaa...sedap.tq ye share rsepi
Laporan oleh: annamui
Dsc05634
25-01-2014
lauk budak2...mekasih ya.. :)
Laporan oleh: k.zila66

Komen (14)

29-09-2007, ishikawa_ayumi komen :

hehe, k.zura.. gigih nye menaip... kekekkee :p akk buat lauk berbuka ke lauk sahur ni kak?


29-09-2007, mutiarazura komen :

uikkk! akak lum habis taip ko dah komen dik, sib baik dan siap hehe...semangat menaip coz satu umah tido balik lepas sahur, akak sorang terkebil-kebil huhu. Ni lauk wat berbuka 2 hari lepas nih, sedap...cubalah!


15-01-2011, asmaria komen :

sedap.....


08-02-2011, Cik Juelily komen :

saya nak try..=)


16-02-2011, emylda komen :

nmpk sdap tp bnyk nye bhn2...


02-06-2011, baru_belajar komen :

maaf sy nak tnya dipotong baji macamana yer?


08-06-2011, rozitaintan komen :

potong baji tu macam kita potong buah apel.. memanjang gitu ...... sorry empunya resipi saya tlg jawabkan ...


02-08-2011, kasihayah_wan76 komen :

sedap, bila suami masak utk isteri dan dihidang pada berbuka puasa nanti


02-08-2011, kasihayah_wan76 komen :

sedap, bila suami masak utk isteri dan dihidang pada berbuka puasa nanti


03-08-2011, najwa24 komen :

nak try resepi ni...biasa buat paprik tp rasa tk brape ngancam...:)


10-08-2011, machesneymunchkin komen :

tetiba pulak nak buka posa nnt, teringin nak makan ayam paprik...lagi sejam je nak berbuka, resepi ni nampak senang ja...sempat kot nak try masak...thanks for the recipe..!!


16-09-2011, mecz ajoi komen :

sos ikn nk dapatkan kt mner mcm mner bentuk dier..maaf saye mmg baru blaja masak,,dah kawen baru cibok nk blaja memsk,,hehehe


22-09-2011, kasma30 komen :

Saya baru buat smlam cara cam nie...saja ubah cara biasa dgn menambahkan daun limau purut dan serai....rupanya nama masakan ni masakan ayam paprik ya...memang sedap(cuma bezanya saya tak masukkan t.jagung nga sos ikan)...sblm ni saya tercari2 cam ne nak buat ayam paprik ni...rupa2nya tanpa saya sedari saya dah buat nya.....


02-11-2011, shuhaila08 komen :

saya nk try resipi ni...selalu buat xletak byk bhn..nk try yg ni plak..esk sy info resultnya....


Untuk komen, perlu login terlebih dahulu




Part of Dua Marhalah Sdn Bhd