Google+

oleh: tuntung15 Masak Lemak Cili Api Daging Salai dgn Mangga Muda

P9100115

Resepi orang kampung


Created on : 11-09-2007

Print

E-mail kepada kawan

Tulis Laporan

Hubungi tuntung15




Bahan-bahan ( sekeluarga )

  • 500gm Daging Salai
  • 1 biji Mangga Muda
  • 1500ml santan (kalau nak kuah byk lebih tambah lagi)
  • 20 biji cili api (kalau nak pedas tambah lah cili lagi)
  • 1 inci kunyit
  • Garam secukup rasa

Cara-cara

  1. Daging salai dihiris nipis.
  2. Tumbuk cili api dengan kunyit sehingga lumat.
  3. Rebus daging salai dengan cili yang telah ditumbuk sekejab. Ini untuk pastikan daging salai empuk dan cili masak sempurna.
  4. Apabila daging telah empuk. Masukkan santan dan garam.
  5. Mangga dikupas kulit dihiris nipis. Kacau gulai sehingga mengelegak. Rasakan garamnye. Akhir sekali masukkan mangga yang telah dihiris, biar gulai mengelegak sekejab. Tutup api.









Laporan Masakan Bergambar (3)

Daging_salai_masak_lemak_cili_padi_dengan_mangga_muda
12-08-2009
aduhh..memang sedap..sampai menjilat pinggan...mangga muda yang menyedapkan rasa...
Laporan oleh: jesmini
2014-03-12_20
13-03-2014
teringin nk mkn tp xde mangga. ganti dgn tomato je. pengsan mkn 3 pinggan, sdapnye laa. tq rcp ni k
Laporan oleh: moonbug
Dsc06793
05-06-2014
mangga tk ada ganti dgn kentang n daun kunyit sedap ! mekasih share :)
Laporan oleh: k.zila66

Komen (28)

11-09-2007, jannatulfirdaus komen :

nampak mcm sedap lemak berkrim gitu....buat mlm tadi ker? sure lena tido ni klu mkn mlm...:) i biasa buat taruk belimbing buluh. Ni kena try ni...mesti sedap nih...


11-09-2007, tuntung15 komen :

wah! mana tau akak buat malam tadi. Jiran bagi mangga muda, byk lah tuh. tu yang kuar resepi buh mangga nih.


11-09-2007, jannatulfirdaus komen :

kreatif la akak ni...boleh berguru la nih...:)


11-09-2007, k.cik komen :

masak lemak cili padi apa2pun sdp..ikan salai, daging salai..salai ni bakar dulu ke daging n then masak..x sure aje..


11-09-2007, Mat Gebu komen :

Aduhhh!!! tergoda pakcik...lupa sat pasal kolestrol...hehhehe..mmg sedap kalau kat Negeri 9, nak cari daging/ikan salai senang...belah2 Johor nie payah skit, kena buat sendiri...kalau masak dgn rebung jeruk pun sodap.........


11-09-2007, alisya_niqk komen :

terliur dah tgk resepi ni.. tapi camne erk nak wat daging salai?


11-09-2007, tuntung15 komen :

Alahai dik jannatulfirdaus kat myr ni sume leh belajar. sama2 la kita belajar. Alisya, buat daging salai senang je, kalo suke lumurkan daging ngan sedikit kuning dan garam pastu salai macam biasa, akak kalo malas nak salai akak grill gune oven api pelahan (ni cara malas akak lah tapi kalo salai cara traditional rasanyer lebih kow la)


11-09-2007, tuntung15 komen :

k.cik, salai dulu daging tu baru masak.


11-09-2007, Jue Hussin komen :

Kak Ogy, kalau kita salai tradisional, kena guna kayu api... maka bau asap le daging tuh... heehe... Kalau nak salai, kita kena potong daging nipis2 ke?


11-09-2007, Mat Gebu komen :

Jue..bau asap tu yg menambah perisa kat daging salai...kira "trademark" salai, mesti ada bau2 asap...tapi jgn leer guna bahan2 toksid utk bahan bakar dia..takut lain pulak kang jadinya...


11-09-2007, tuntung15 komen :

Jue, mase nak salai daging x yah potong kecik2. besar2 tapak tangan lepas salai baru hiris nipis. Betol kata mat tu bau salai tu trademark n penambah perisa. Duk dalam pekan ni guna arang pun boleh. kan ade bekas untuk salai ikan tuh yg macam bekas bakar sate.


12-09-2007, Jue Hussin komen :

Kalau la bahan bakar tu guna bahan2 toksid bak kata Mat tuh, sure ada lak yg pengsan lepas makan. Hubby mesti suka kalau masakan2 tradisional nih, cuma isterinya ni aje yg banyak vitamin "M".


12-09-2007, tuntung15 komen :

Alamak Jue, kak ogy pun byk gak vitamin M tuh. Ni daging salai ni pun beli siap salai kat seremban kat weekend. hehehe. seangkatan kite ni rupenyer.


05-08-2008, iezamel78 komen :

wah...wah...wah... bestnye , memang dah lama nak buat resepi nie, tapi x tau caranye... mesti cube nie...


19-10-2008, tuntung15 komen :

iezamel78 cube lah dik resipi. Best giler.


30-10-2008, mekjawa komen :

nengok ropa dah tau mesti sodap, resepi nih mmg x buh bawang ke


06-11-2008, Mizzyan komen :

Saya dah try masak guna resipi nih. Rasa die mmg sedap!~ Cuma sy tak boh mangga tu yg rse cam xpuas ati jer. Takpe, len kali mesti cuba lagi :)


18-11-2008, tuntung15 komen :

makjawa, resipi ni mmg xde bawang. sedap bangat. cubalah. tapi awas hancur le diet. hehehe.


18-11-2008, tuntung15 komen :

makjawa, resipi ni mmg xde bawang. sedap bangat. cubalah. tapi awas hancur le diet. hehehe.


18-11-2008, tuntung15 komen :

Mizzyan. tksh kerana mencuba. isssskkk... awak ni buat terlior akak jer. Kene buat ler ni. Tapi kalo ade mangga lagi kow dik....


07-12-2008, Yantie Alias komen :

kalau mak saya yg buat,dia letak dging atas jaring n bakar atas api.lpas dging dh kering tuh,mak saya potong nipis2 then rebus dging yg dh dipotong td utk tnggalkan bhgian dging yg hangus ckit mase ltak atas api tuh...


11-01-2009, izlinur komen :

Kak Ogy bila terlihat gambar dan resepi ni..terkenang pulak aku zaman kecikĀ² dulu ketika mengikut arwah bapaku ke kampung sebelah sedara arwah bapaku di kawasan Kuala Pilah /Juaseh ..memang cam nilah gambaran yang masih ternampak di nostagia ku...terima kasih K/Ogy kerana dapat jua aku merasakan balik kenangan itu dengan juadah ini..thanks again.


06-02-2009, tuntung15 komen :

Izlinur, dah kena lah tu. Ibu mertuaku dari kuala pilah. Mmg resepi ni pun ibu mertua akak yang fames selalu buat. emmmm, nostalgia enak tuh......


19-12-2009, sharoolfadzly komen :

masak lomak cili api kalau bahan utamo tu d salai mmglah sodap. kalau ikan koli salai campor dgn pucuk ubi simpol lagi power. nak sodap titikan sorai sikit emm omak mentua lalu pun kadang x prasan......


08-03-2011, vee 5132@yahoo.com komen :

cube di campur dgn pucuk ubi atau terung melayu...


20-03-2011, yatienizam komen :

adehh...sdapny..ni msti kne cube gak ni...my husbnd like masakn ni...


16-06-2011, zalmi komen :

Rupanya teramat mudah nak masak daging salai lemak cili api. TQVM diucapkan kepada myresipi.!!!


26-12-2011, amayrahman komen :

dah lama saya mencari resepi ni. Sebab ada sekali tu gi umh kwn suami, mak dia masak lauk ni tp letak sekali petai. Maklum la org Negeri Sembilan. Wow... rasanya mengancam. Suami pun suka mkn. Nasib baik jumpa resepi ni. Nampak terliur la. Mesti sedap. Ni x sabar nk cuba. Terima kasih la ya kerana sudi berkongsi resepi ni.


Untuk komen, perlu login terlebih dahulu