Google+

oleh: sherry_mz Laksa Sarawak Istimewa

Dscn1319

Pes laksa baru sampai terus buat makan2 utk kawan2....


Created on : 10-09-2007

Print

E-mail kepada kawan

Tulis Laporan

Hubungi sherry_mz




Bahan-bahan ( 10 orang )

  • 400gram pes laksa Sarawak Hj Manan (2 bungkus)
  • 2 bungkus Bihun
  • 500gram udang basah
  • 3 ketul dada ayam
  • 500ml santan pekat (1 tin santan cream)
  • 8 biji telur ayam
  • 1 kiub pati ayam maggi
  • 2 sudu besar sos tiram
  • Garam, gula & msg secukup rasa
  • BAHAN TAMBAHAN
  • 500gram tauge
  • Daun ketumbar @ daun pudina (ikut suka)
  • Limau kasturi @ lemon
  • SAMBAL BELACAN
  • 15 biji cili padi/cabai burung (klu nk pedas lg boleh tambah)
  • Belacan Sarawak (@ lain2 negeripun boleh)
  • Sedikit air perahan limau@lemon
  • Garam & gula

Cara-cara

  1. Rebus dada ayam dalam periuk sehingga masak & empuk. Angkat & carik2.
  2. Dalam air rebusan yg sama masukkan udang. Jgn biar lama sangat. Angkat & toskan.
  3. Dscn1326
    Air rebusan jgn buang, terus masukkan pes laksa sarawak ke dalamnya.
  4. Tunggu sehingga mendidih, masukkan santan pekat.
  5. Masukkan bahan2 perasa seperti kiub pati ayam, sos tiram, garam, gula & msg. Biar mendidih seketika.
  6. Sementara itu celurkan bihun & taugeh.
  7. Goreng dadar telur. Kemudian gulung & hiris nipis2.
  8. Untuk sambal belacan. Tumbuk cili dan belacan. Tambahkan garam, gula & perahan limau@lemon.
  9. CARA2 MENGHIDANG LAKSA SWK
  10. Ambil sedkikit bihun. Letak tauge, ayam yg telah dicarik, telur dadar yg telah dipotong, udang, daun ketumbar/pudina & sambal belacan. Sendukkan kuah laksa swk yg masih panas. Perah limau/lemon. Sedia untuk dimakan ketika panas2.
  11. Dscn1313
    Set lengkap hidangan laksa swk.








Laporan Masakan Bergambar (3)

Laksa_sarawak
10-04-2008
Kak Pah,dah siap laksa sarawak..terima kasih byk2 ye atas tunjuk ajar :D
Laporan oleh: zaliana

Sama2 Za.. wahhh nampak sedap sungguh Za buat ye!

Laksa1
11-06-2008
k.pah terima kasih yg tidak terhingga.. jasa mu di kennag..
Laporan oleh: princessharyati

Yat, sama2 kasih.. apalah sgt tu Yat...besarnya udang...mesti sedap tu..

Dscf5248_copy
25-06-2008
sayang kak pah
Laporan oleh: joayee

Ni yg jeles kat Jo...dia ambik gmbr punya ler cantik... Cayang Jo..muah..muah...


Komen (22)

10-09-2007, Mat Gebu komen :

Cewahhh kak pah muncul dahhhh.......lama menghilang...kak pah senang2 mai dapur mat yeaa...ada ayam golek seksi, yg resipi kak pah tu kat sana..


10-09-2007, sherry_mz komen :

Hehehehehe...Mat, terima kasih kerana mencuba resipi akak. Tak hilang ler.. ada, maklum ler anak2 dh start sekolah balik..


11-09-2007, alamanda_s komen :

sherry_mz nak tanya cikit yg kat dlm gambar kat atas tu, itu daun ketumbar ye...


11-09-2007, shima_2210 komen :

nk tumpang tanya, pes laksa sarawak tu ade jual kat mana??


11-09-2007, sherry_mz komen :

alamanda_s... itu daun pudina, daun ketumbar dia kecil2 daunnya, byk jual di pasar basah klu di msia, supermarketpun ada. Org putih kata 'coriander leaf'.


11-09-2007, sherry_mz komen :

shima_2210... pes laksa swk ni skrg dh ada jual kt s'jung. Dgr citer dia org dh pasarkan kt s'jung. Klu nak nk tau akak leh bg no tel pengusaha pes laksa ni. Pes ni mmg 'homemade' & diusahakan oleh org Islam, bkn kilang spt kebanyakan pes2 yg sedia ada.


12-09-2007, alamanda_s komen :

sherr_mz.. tq daun tu dah tgk kat glossary..cumer nak no tel pengusaha tu, klu dah ada kat sini ok la senag skit, coz smlm suruh kwn courier htr kat sini, x tahu la bila smpi.....


12-09-2007, shima_2210 komen :

bleh jugak kak. nanti leh tanya camner nk dptkan pes tu. tq kak..


13-09-2007, sherry_mz komen :

Nanti YM akak...akak akan bg no tel pengusaha tu...klu nk bg kat sini nti org ingat nk promosi lak...hehehehehe


14-10-2008, court komen :

mula2 datang sarawk ni tekak xleh terima je laksa sarawak..rasa macam pelik plak bihun makan ngan kuah kari..tapi bila cuba kali kedua...makan ngan sambal belacan....memang terangkatlah... lepas tu tiap2 mggu gi makan laksa sarawak kat kedai..tapi hari ni buat pertama kalinya sy cuba buat sendiri mengikut resipi ni..puas hati..sambal belacan pun menjadi...tapi masih xleh lawan yang orang sarawak wat sendirilah..


21-10-2008, qayyim komen :

salam... blh bg phone no pengusaha pes laksa sarawak. sy benar2 nak cuba.


21-08-2009, adam4848 komen :

0124401346


26-08-2009, atehana komen :

salam.. tumpang lalu tuan umah.. saya juga membekalkan perencah laksa sarawak.. leh visit kedaiana dot blogspot dot com.. time kasih..


11-10-2010, Ahliahnizam komen :

Assalammualaikum wrt wbt ... Pes laksa sarawak ada di jual di kedaiummie.blogspot.com Terdapat juga pelbagai produk makanan spesel dari Sarawak. Ada kek lapis, ikan terubuk masin & macam2 lagi :)


11-10-2010, Ahliahnizam komen :

Assalammualaikum wrt wbt ... Pes laksa sarawak ada di jual di kedaiummie.blogspot.com Terdapat juga pelbagai produk makanan spesel dari Sarawak. Ada kek lapis, ikan terubuk masin & macam2 lagi :)


11-10-2010, Ahliahnizam komen :

Assalammualaikum wrt wbt ... Pes laksa sarawak ada di jual di kedaiummie.blogspot.com Terdapat juga pelbagai produk makanan spesel dari Sarawak. Ada kek lapis, ikan terubuk masin & macam2 lagi :)


11-10-2010, Ahliahnizam komen :

Mohon maaf, saya klik Hantar komen tiga kali bukan sengaja. Broadband ini sangat lambat, asyik tersangkut-sangkut. Maafkan saya Moderator.


10-02-2011, no rule komen :

Ada yang boleh ajar buat pesnya ke? Kalau orang pendalaman susah sikit nak dapatkan pes tu.


01-05-2011, tee_gom@yahoo.com komen :

Laksa swak kegemaran anak saya.Trima kasih krn mahu berkongsi resepi ini.


19-05-2011, noorhayatihjsulaiman komen :

saya dah cuba resipi ini , kawan2 memg suka . nak lagi nak lagi dan nak lagi.......ada masa kita buat lagi ya .


07-06-2011, Faizah komen :

memang sedap... first time buat. mintak sepupu yg duduk sarawak belikan pes ini. terus buat suami dan anak2 sukakannya. 10's 4 the resepi... siap ajar makcik lagi nak buat laksa sarawak..


15-12-2011, roznea komen :

5 tahun kt swak laksa ni memang kegemaran saya...tpi tk pernah try masak lg...nti nk cuba masak la...kebetulan baru2 ni ade kirim pes laksa ni dgn kwn org swak, nk buat menu untuk hari krismas nti..


Untuk komen, perlu login terlebih dahulu