Google+

oleh: tuntung15 Kek Buah

P9060081

Kek Buah yang simple dan sedap Resepi dari seorang kawan


Created on : 10-09-2007

Print

E-mail kepada kawan

Tulis Laporan

Hubungi tuntung15




Bahan-bahan ( 10 inchi )

  • 1 tin butter churn (cap tong)
  • 75gm butter
  • 1 tin gula castor (gunakan tin butter churn untuk menyukat)
  • 2 tin tepung gandum
  • 10 biji telur saiz A
  • 1/2 cawan susu cair / 2 sudu makan susu pekat
  • 1 sudu teh esen vanilla
  • 1 sudu makan baking powder
  • 1 paket prune (anggaran 227gm)
  • 1 kotak mix fruit (anggaran 220gm)

Cara-cara

  1. Masukkan buah prune dalam periuk. Tambahkan air anggaran tengelam buah prune. Jerangkan diatas api. Kacau sambil lenyek-lenyekkan buah prune. Masak sehingga air kering. Sejukkan.
  2. Pukul butter churn, butter dan gula castor sehingga kembang. Jangan terlalu creamy sebab nanti buah-buah kering akan jatuh ke dasar kek.
  3. Masukkan telur satu persatu sambil pukul adunan perlahan-lahan.
  4. Masukkan susu, buah prune yang telah dilenyek dan esen vanilla.
  5. Ayak tepung gandum dengan baking powder. Ambil sedikit tepung dan gaulkan dengan buah-buahan kering.
  6. Masukkan tepung dan buah-buahan kering kedalam adunan berselang seli sambil gaul perlahan.
  7. Bakar dalam oven pada suhu 170C selama 45 minit kemudian turunkan suhu 120C dan bakar lagi selama 20 minit.








Laporan Masakan Bergambar (0)


Komen (11)

10-09-2007, schwenke komen :

nak tanya 1 tin butter tu yg brp gram?


10-09-2007, tuntung15 komen :

Schwenke kat mesia ke? Kalo kat sini ade jual butter churn (cap tong) standard size. Tin nyer anak kak ogy dah buang. Tapi kalo x silap dalam 340gm.


10-09-2007, schwenke komen :

kite kt jerman ni kak...


10-09-2007, schwenke komen :

sedap nengok kek akak ni..


10-09-2007, tuntung15 komen :

Cube lah. Sedap sb tu mintk resepi ni dari kawan.


10-09-2007, schwenke komen :

butter tu dalam 34ogm erk?


10-09-2007, tuntung15 komen :

Ye betul la schwenke. Kak Ogy baru je check ngan kawan. 1 tin = 340gm.


10-09-2007, coveredgirl komen :

Saya tengok ada dua jenis butter. Satu butter churn satu lagi butter biasa. Apa bezanya? Butter churn tu apa? Saya bukan kat Msia so mmg le tak dapat butter cap tong. So nak cuba substitute. TQ.


10-09-2007, tuntung15 komen :

Butter churn nih pun imported dari New Zealand bukan origin mesia. Butter churn nih mmg sedap kalo gune buat kek sb containing 81% butterfat. Tapi kalo x de butter churn nih leh la gune butter lain2. Asalkan kuantiti butter sama byk dah kira ok la tu. 1 tin butter churn = 340gm.


10-09-2007, Lilydvalley komen :

hehehe...k ogy... m'sia tak de buat butter...semua mmg imported! butter churn, i tin brapa rega k ogy?


11-09-2007, tuntung15 komen :

lily, rase kak ogy dalam 8.00 hengget lee.


Untuk komen, perlu login terlebih dahulu