Google+

oleh: s_shamen Pasembor

Pasembbur

my version..


Created on : 09-09-2007

Print

E-mail kepada kawan

Tulis Laporan

Hubungi s_shamen




Bahan-bahan ( 4 org )

  • **Bahan cucur udang**
  • 1 1/2 cawan tepung gandum
  • 1/2 cawan udang
  • 2 biji bawang kecil
  • 1 sudu besar cili boh
  • garam
  • air untuk bancuh tepung
  • 1 1/2 sudu kecil baking powder
  • **Bahan cucur kelapa**
  • 1 cawan tepung gamdum
  • 3/4 cawan kelapa (saya guna kelapa kering jerr)
  • garam
  • air untuk membancuh
  • **Bahan kuah**
  • 1 biji keledek sederhana besar (direbus hingga empuk)
  • 2-3 biji bawang kecil
  • 1 sudu besar cili boh (terpulang pada citarasa masing2 kalau nak pedas)
  • Sedikit kicap
  • Air untuk kuah
  • 1/2 cawan kacang tumbuk
  • minyak untuk menumis
  • gula merah & garam secukup rasa
  • **Bahan lain**
  • 3 biji kentang sederhana besar
  • 4 biji telur
  • 4 keping tauhu
  • 1 biji timun
  • 1 biji sengkuang
  • sedikit taugeh
  • Minyak untuk menggoreng

Cara-cara

  1. Bersihkan kulit kentang kemudian rebus kentang bersama kulitnya sehingga empuk. Kemudian goreng kentang tersebut bulat2 sehingga kekuningan (tak payah potong2).
  2. Telur direbus (hard boil), kemudian buang kulit & digoreng bulat2 sehingga kekuningan.
  3. Tauhu digoreng sehingga kekuningan.
  4. Sediakan cucur udang. Gaulkan semua bahan cucur udang. Bancuhan seperti nak buat cekodok. Kemudian goreng dalam minyak panas sehingga kekuningan/ masak.
  5. Cucur_kelapa
    Sediakan cucur kelapa. Satukan semua bahan. Bancuhan jgn lembik sangat, agak2 boleh kepal. Buat bentuk seperti dalam gambar, kemudian goreng sehingga kekuningan/ masak.
  6. Sediakan kuah. Tumis bawang sehingga wangi, masukkan cili. Blend keledek dengan air, kemudian masukkan dalam tumisan. Masukkan juga Kacang, garam & gula. Masukkan juga sedikit kicap (just nak bagi color jerr). Masak hingga mendidih. Kalau nak pekat, boleh letak lebih keledek
  7. Cara nak hidang, potong semua bahan2 yang telah digoreng tadi. Timun & sengkuang dihiris. Gaulkan semuanya. Taugeh dicelur sedikit. Tuangkan kuah ke atasnya.

Tag

Laporan Masakan Bergambar (1)

L_afb9fab5e71c4581a096f62b0a938a33
19-12-2009
tq s shamen for the recipe. marvelous.....
Laporan oleh: adk mimie..


Komen (18)

09-09-2007, skyblue komen :

apakah perbezaan antara pasembor dgn gado-gado?


09-09-2007, s_shamen komen :

i tak penah makan gado-gado. sama ke sky?


09-09-2007, Lilydvalley komen :

lebih kurang sama...just diff place, call it diff name.


09-09-2007, s_shamen komen :

oittttt ada rupanyerr si lily nihhhh..mana pegii??? tak nampak u kat YM pun????


09-09-2007, syahmi komen :

sky.....gado2, rasanya kuahnya berasaskan kacang dan makanan orang jawa, isinya lebih kpd sayur2 yg dicelur spt paku, kangkung,kacang panjang ....pasembor pula, kuahnya berasaskan ubi keledek/kentang dan makanan mamak, isinya pula lebih kpd pd cucur2. Tp dua2 pun ada taugeh, timun & sengkuang.......apa pendpt 'chef2' lain........:)


10-09-2007, Pipit komen :

kalau tak silap macam rojak india.


10-09-2007, skyblue komen :

bahan2 dia nampak macam gado2... tapi rasa dia kena buat n rasa dulu baru tau. :p


10-09-2007, princessharyati komen :

gado2 sky kene tambah kangkung dan byk sayur lain.. pastu kuah dia pakai kuah kacang...


10-09-2007, Mat Gebu komen :

Lagi satu, lepas makan tu mesti kena "gado"....dgn semuaa...kalau tak tak boleh.....


10-09-2007, Marini komen :

yup.. pasembor tu sama ja dgn rojak mamak/india.. perkataan pasembot tu mmg disebut di utagha iaitu kedah dan pulau pinang.. tak sama ngan gado².. kuah dia pun berbeza..


10-09-2007, s_shamen komen :

lawakkksss je si mat ni tauuuu, aderr je idea diaa!!


23-03-2008, fauzy komen :

aku orang utara..tak nah plak makan pasembot macam ni..


27-04-2009, putehmariah komen :

rasa tak tau lagi sebab baru dapat resepi tapi bahan dia betul dah macam pasembor padang kota, penang mari.


15-05-2009, AJEFRI_87 komen :

HMMM KENA TRY DULU....BARU TAU RASA MCM NA....YANG PENTING CUCUR DIA MAU BG SDAP....BARU PASEMBOQ PON SDAP....


20-12-2009, husna84 komen :

ade x sapa2 tahu camna nak buat cucur pasembor yg rangup sangat tu. selalunya pasembor dengan cucur rangup ni bleh jumpa kat kedah.


22-04-2011, mona90 komen :

nampak mcm sedap nnt sya cuba^^V


06-08-2011, mrbab56@yahoo.com komen :

kalu yg banyak sayur tu rasanya pecal cuma cabai kering di goreng dulu baru tumbok atau blend campur bahan untuk kuah dan air


28-05-2012, kuali komen :

thx pada tuan punye resepi...sedap bangat...pas ni nk mkn pasembor xyh g penang dh..


Untuk komen, perlu login terlebih dahulu





Part of Dua Marhalah Sdn Bhd