Google+

oleh: Lynne Ubi goreng berempah

Picture_053

Sedap dimakan waktu minum petang.


Created on : 07-09-2007

Print

E-mail kepada kawan

Tulis Laporan

Hubungi Lynne




Bahan-bahan ( sekeluarga )

  • Ubi kayu - kupas kulit, cuci dan dipotong
  • Bahan kisar:- bertanda *
  • * Cili kering
  • * Ketumbar
  • * Jintan
  • Serbuk kunyi
  • Sedikit garam
  • Minyak untuk menggoreng

Cara-cara

  1. 1. Ubi - kupas kulit, cuci dan dipotong mengikut size yg sesuai.
  2. 2. Gaul rata ubi dan bahan2 yg telah dikisar, bersama sebuk kunyi dan garam.
  3. 3. Panaskan minyak dan gorenglah sehingga garing.
  4. 4. Boleh dihidangkan bersama sos kicap cili padi.

Tag

snack ubi

Laporan Masakan Bergambar (2)

Sta_0022
10-09-2007
Saya gunakan kentang US. Sedapnya
Laporan oleh: nasah
Ubi_goreng_berempah_lynne
10-01-2009
salam Lynne,biasenye akak goreng ubi dgn garam,kunyit dan bwg putih,kali ni tmbh rempah mcm resipi Lynne mmng sedap trase rmphnye....tq Lynne atas resipinye... :)
Laporan oleh: kak fida

ish..dah lama tak goreng ubi..hmm nak buat jugak lah ni. thanks kak fida kerana mencuba.



Komen (21)

07-09-2007, Ringo komen :

Lynne, ubi apa yang boleh guna?


07-09-2007, Lynne komen :

opps sorry..tak tulis lak..lynne guna ubi kayu.


07-09-2007, eija komen :

lynne, nak tambah... cuba modified ckt, tambah bawang putih ckit.. mesti lg sedap...bau pun wangi


07-09-2007, Rahmawati komen :

Lynne, U tau tak...U pny resepi mengimbau kenangan lalu, masa kecik mak slalu buat for bfast, sng cabut ubi kat blkg umah je...tp skg mak dah uzur.....


07-09-2007, Lynne komen :

Eija, betul tu..teringat pulak masa mak lynne buat memang dia letak bawang putih. Wangi je. Thanks.


07-09-2007, Lynne komen :

Rahmawati, tu lah ni ngah rindukan mak lah ni yg jauh beribu batu.


07-09-2007, nasah komen :

lynne... betul lah teringat kampung halaman .. kat sini susah lah cari ubi kayu.. kentang ada lah . kentang pun kentang lah :-[


07-09-2007, Lynne komen :

Nasah, u kat mane tu susah carik ubi kayu? cubalah buat pakai kentang lepas tu letak gambar kat sini..


07-09-2007, nasah komen :

Ada tu ada lah tapi mahal satu kg $5... thanx


08-09-2007, schwenke komen :

Hi Lynne mcmane nak buat sos kicap cili padi? I nak cuba la buat ni nx week


08-09-2007, intan_zabidin komen :

nak cubalah nanti...kita kalau pasal ubi selalunya saya akan goreng bawang kecik sehingga garing lepas tu masukkan kedlm periuk ubi yg tengah rebus..masukkan sekali..sedikit saja minyak gorengan tadi...yumyumyum...terasa lemak...


09-09-2007, fatini_sfm komen :

lynne jintan putih ke jintan manis


25-06-2008, fida komen :

terliur sy ble tgk pic u nie.... dh cube dh mmg confirm sdp. cube la


12-05-2009, satay madu komen :

memang sedap...saya jualkan.pembeli pun kata sedap...


12-02-2010, Ct_Qlate komen :

Blh x ubi kayu diganti dengan ubi keledek, mesti best gak rasanya...


29-01-2011, ~ AzRa HaSiFah ~ komen :

jintan manis ke jintan putih???


08-02-2011, kaisarah34 komen :

lama sungguh tak mkn ubi goreng berempah ni. Arwah ayah selalu buatkan....masa zaman kanak-kanak dulu.


03-04-2011, cik sabit komen :

lynne, guna jintan apa ni???


20-06-2011, ezadezar komen :

ptg ne dah cuba buat ikut resepi lynne..minum dgn kopi o,mmg sedap lh resepi tu,cam mak saya buat..


28-09-2011, adekerin komen :

klau pkai ubi kentang boleh x??cabai kering brapa bnyak???jinta pkai jintan putih tau jintan manis??x sbar nk mencuba...klau jdi boleh post dkat sni..


20-01-2012, anqash komen :

rs nya jintan mna2 pn leh kot...sy gna jintan halus....cma yg kt cni sy xpst blend kering or bsh...


Untuk komen, perlu login terlebih dahulu





Part of Dua Marhalah Sdn Bhd