Google+

oleh: mamiamin Keria ubi kentang

My_resipi_009

antara kuih kegemaran anak2 mami


Created on : 06-09-2007

Print

E-mail kepada kawan

Tulis Laporan

Hubungi mamiamin




Bahan-bahan ( dpt 30 biji saiz kecil )

  • 600 gm ubi kentang - dikupas kulit
  • 1 cawan tpg gandum
  • gula dan garam

Cara-cara

  1. Kentang direbus hingga empuk. Letakkan sedikit garam didalam air rebusan tersebut.
  2. Toskan airnya kemudian tnggu hingga sejuk baru ler dilenyek.
  3. Masukkan tepung dan 2 sudu gula didalam adunan. Uli hingga sebati.
  4. Kemudian dibentuk spt gelang dan goreng hingga kekuningan.
  5. Angkat dan toskan minyak. Kemudian gaul dgn gula atau disira spt keria biasa.
  6. Petua: Ketika membentuk adunan tersebut tgan hendaklah sntiasa basahkan dgn air utk mendptkan bntuk keria yg cntik dan licin serta adunan tidak melekat ditgan.

Laporan Masakan Bergambar (4)

Pb041300
04-11-2007
tq mamiamin.. hihihi, ikin buat satu je jadi tayar.. yg lain sumer jadi bola..simple n sedap...
Laporan oleh: mama_myvi
11022009807
11-02-2009
doh nya lembik sgt. semasa mmbntk keria, tgn sentiasa berminyak spt mmbuat roti canai. hasilnya mmg sedap, kami skluarga suka. terima kasih.
Laporan oleh: baya74
Image013
27-01-2010
cikgu..jadik tak nih???bru buat td..doh dier lembik la..ssh tol nk bentuk..tp last2 ni la jd nyer...hihihihi....mcm over gule pon ade nih...
Laporan oleh: Lil Erica
Imag0428
20-05-2011
memang sedap, sekejap je habis! tq!
Laporan oleh: linda olive


Komen (22)

06-09-2007, ishikawa_ayumi komen :

aduii, sblm tido ni, rase lapar la pulak.. huhu


06-09-2007, jannatulfirdaus komen :

i buat kuih keria ni jadik lembik a susah nak bentukkan. Bila tambah tepung jadik keras pulak, boleh baling ke dinding....byk kali i buat kuih ni fail....nanti nak try la buat yg mcm u punya petua tuh...kena beli keledek or kentang nih....


06-09-2007, manja7272 komen :

manja pun suke buat kueh ni....slalunye mnja buat kueh ni bila ade lebihan dr buat cucur badak....inti dh abih...so, yg lebihnye buat kueh keria laaaa.... skjp je dh licin....


06-09-2007, ema komen :

Mami, 600gm ubi tu agak2 berapa biji yerh.


06-09-2007, syahmi komen :

manja pernah buat cucur badak ngan ubi kentang ke ?


07-09-2007, tulip77 komen :

mami...nih 1st time i tgk keria buat dr kentang :) biasanya guna keledek kan...tp sni keledek kena tunggu winter tu yg tension nye tuh!! nnt nk try lar...tq


07-09-2007, tulip77 komen :

ema, sblh bhn2 tu mami ada tulis dpt bape biji :)


07-09-2007, mamiamin komen :

ema...600gm kentang tu dlm 6-7 biji


07-09-2007, nasah komen :

Mami... macam mana nak buat gula sira? saya buat selalu melekat macam madu aje :-(


09-09-2007, mamiamin komen :

nasah...mami selalu wat golek ngan gula jer psal anak2 xsuka manis sgt . so kalo u nak sira bole refer cara2nya kat kuih keria syahmi tu.


09-09-2007, schwenke komen :

hi mami sedap sgt kuih ni...smlm buat.Kentang byk lg tu nnt blh la buat lg ptg nnt..danke für die rezepte...


04-11-2007, mama_myvi komen :

hehehe.. amy maksudnye ape tu??


05-11-2007, schwenke komen :

maksudnya terima kasih pd resepi tu..hehehe


29-11-2007, roseslily komen :

sedap, saya dah cuba! Trm ksh. Cuma bila sy tgglkn semalaman esok pagi jadik lembik dan susah nak bentuk cantik2. Suami dan anak suka!


18-11-2009, Chedor komen :

nak cubalah buat kueh keria dgn keledek pulak..before i guna ubi keledek je..anyware thanks for sharing..


18-11-2009, Chedor komen :

sorry...buat kueh keria dgn ubi kentang pulak...tersasul lak....


27-01-2010, kunonit komen :

dh wat tp doh nyer lembik..last2 wat jemput2 jer.....


05-02-2010, Lil Erica komen :

mmg lembik sket..tgn kene sntiase berminyak...wat kene tekun..thihihi..


26-11-2010, MEM64 komen :

Mendengar komen kwn-kwn rasa terruja nak cuba. Lepas ni tak akan ada kentang berdaun.


09-12-2010, ctzueda komen :

nak cuba jgalah.....sya suka ngan apa2 kuih dr kentang,thanks


25-05-2011, nurkidal komen :

saya pernah mkn keria kentang bbrapa thn lps tp tak disira gula. Tp, lupa lak nak tanya resepi. Simple je bahannya..dah ada ni nak cubalah.


20-11-2011, farhana nasuha komen :

sy nk tryler...sy br beli ubi kentang tp yg jns kcl..blhker?..sy beli kt cameron..penjual tu kt lg sdp dr kentang besar..blhker guna yg kcl tu?agak2 brp biji klu guna yg kcl?


Untuk komen, perlu login terlebih dahulu





Part of Dua Marhalah Sdn Bhd