Google+

oleh: tulip77 Sup Tulang Kambing

Sup_tulang_kambing_003

resepi dr kawan


Created on : 03-09-2007

Print

E-mail kepada kawan

Tulis Laporan

Hubungi tulip77




Bahan-bahan ( 6 org )

  • 1 kg tulang kambing ( bhgn rusuk )
  • 2 ulas bawang putih
  • 4 ulas bawang merah
  • 2" halia
  • 2cm lengkuas
  • 2 kuntum bunga lawang
  • 1 btg kulit kayu manis
  • 6 kuntum bunga cengkih
  • 2 bj buah pelaga
  • 1 mangkuk air panas
  • 3 mangkuk air
  • 1 sk serbuk lada sulah
  • 2 sb garam & 1/2 sk ajinomoto
  • 3 sb minyak
  • daun sup, daun bawang & bawang goreng

Cara-cara

  1. Dalam mangkuk kaca, satukan kulit kayu manis,buah pelaga,bunga cengkih & bunga lawang
  2. Masukkan air panas yang baru saja dimasak, tutup mangkuk rapat. Biar sehingga air menjadi suam. Selepas itu toskan bahan2 rempah & simpan air rendaman.
  3. Tumbuk lumat bawang putih & bawang merah. Halia & lengkuas diketuk separuh lumat.
  4. Panaskan minyak dalam periuk (lagi mudah kalau guna pressure cooker) tumis bawang hingga naik bau. Kemudian masukkan bahan2 rempah yang telah direndam tadi. Gaul sekata.
  5. Masuk pula halia & lengkuas. Biar selama 2minit. Masukkan tulang2 kambing, kacau biar bergaul dgn rempah,kecilkan api biar selama 10minit.
  6. Masuk air & air rendaman rempah. Kacau sekata. Tutup periuk & dengan api perlahan reneh sehingga tulang empuk,biasanya dalam 1 1/2 jam.
  7. Bila dah empuk, masuk lada sulah, garam dan ajinomoto. Adjust mengikut selera anda. Padamkan api, masukkan bawang goreng, daun sup & daun bawang. Tutup periuk rapat selama 20 minit. Siap utk dihidang.

Tag

sup daging









Laporan Masakan Bergambar (3)

Picture_1309
03-09-2008
x mkn kamben..wat tulang lembu..guna cara tulip ni..hehe, tq yek..
Laporan oleh: junjs11
___002
04-04-2009
tq tulip...tp ku gantikan dgn tulang lembu..best!!!!
Laporan oleh: are3646
___004
13-05-2009
kali ni try dgn kambing pulak...
Laporan oleh: are3646

Komen (17)

03-09-2007, zaliana komen :

Memang sedap nih


03-09-2007, fieza_fwwt komen :

Amboi Tulip, mentang2 la kat Pakistan & India ni org dia suka mkn kambing. Ha...resepi sup kambing dah keluar. Blh la buat nanti.


03-09-2007, cindaibiru komen :

sedap sup tulang...


04-09-2007, tulip77 komen :

hehehe... fieza jgn jeles ar... kambing kat sni mmg lembut & tak berbau ;) kambing kat sni klu masak 1/2hr dah empuk punya la lembut daging kambing kat sni...


05-09-2007, fieza_fwwt komen :

masa kat M'sia I memang tak pernah mkn daging kambing. Dah mai Chennai ni baru lah mkn. Itupun sbb hubby I ckp rasa dia lain dr yg kat M'sia. So, bedal jugak la. Tapi tak blh banyak2. Nanti sakit kepala.


21-08-2008, shyakila komen :

tulip, mcmane nak hilangkan bau kambing..bau kambing terlalu kuat..


21-08-2008, tulip77 komen :

shyakila, sorry kita tak tau lar mcm mana,kat sni mmg dgg kambing tak berbau...


21-08-2008, kak fida komen :

shyakila, ape kate cube care ini...rebus daging kmbing tu dgn halia yg diketuk,bwg putih dipecah2kan dan daun pandan 5-6 helai disimpul...sstengah orang air rebusan pertame tu dibuang kerana banyak minyak yg timbul...tapi terpulang masing2lah..selamat mencube...


21-08-2008, nor_67 komen :

.


21-08-2008, nor_67 komen :

shakila, cuba gaul daging/tulang kambing tu dgn gandum, biarkan dalam 15 minit pastu basuh bersih2 dan toskan.. insyaallah hilang bau hamis kambing


10-06-2009, fairus komen :

nor.... gandum pe? tepung ke biji


10-06-2009, nor_67 komen :

sori2.. lupa nak letak tepung kat depan tu.. fairus, cuba basuh dgn tepung gandum ya.. insyaallah tak hamis.. kalau nak basuh hati lembu/kambing pun cubalah dgn kaedah yg sama


22-07-2010, UDANIDA komen :

tengok macam sedap..bleh try ni..jual bulan ramadhan...mesti meleleh air liur.


19-11-2010, blueteddy komen :

nak bgi ilang bau kambing... slalu tgok abg n ayah buat...gaul dgn kunyit ..lps tu bakar/layur ats api skit dging tu..insya allah ilang bau kmbing tu.. ayah sye jga ckap..daging kmbing pnas..sbb tu skit kpala n ase cam panas bdan..cara2 nk elak:mkn bnda msam ,cth asam limau/lemon..ayah ckap arab buat mcm tu..sbb tu mkn daging byk pon xterkesan 'racun' pd daging kmbing tu..rse msam tu akn lwan balik ..


24-01-2011, sky_chef komen :

'kambing', antara kegemaranku......i try


22-05-2011, slyna71 komen :

saya x try lg, tggu t saya masak saya nk cuba mkn pas tu saye kongsi lh ape rase sebenar.k.


06-08-2011, abdulwahub komen :

enak,,,lazat,,,,,,,


Untuk komen, perlu login terlebih dahulu




Part of Dua Marhalah Sdn Bhd