Google+

oleh: Chef_Gredz Serunding Daging

Dsc00264

Resipi utk Serunding Daging..Bg Yg Teringin Nak Buat ...


Created on : 26-08-2007

Print

E-mail kepada kawan

Tulis Laporan

Hubungi Chef_Gredz




Bahan-bahan ( Ni Resipi Utk 2kg Daging )

  • 2 kg Daging (Btg Pinang @ Topside) Direbus Empuk
  • 400 gram Cili Kering
  • 2 labu Bawang Merah Besar
  • 5 ulas Bawang Putih
  • 4 cm Lengkuas
  • 2.5 cm Halia
  • 4 - 5 btg Serai
  • 150 gram Ketumbar (pandai2 agak)
  • 150 gram Jintan Manis (pandai2 agak)
  • 250 gram Gula Merah @ Gula Perang @ Gula Putih
  • 1 bj Kelapa (perah jd santan pekat)
  • Jus Asam Jawa
  • 50 gram Kerisik (tak letak pun takpe)
  • 2-3 Org Pembantu & Kesabaran Yg Tinggi (percaya la nak siat daging 2 kilo sorang2 ni bukan kerja yg "menyeronokkan" ...

Cara-cara

  1. Dsc00246
    Bahan2 nih blend sekali dgn Bwg Besar,Bwg Putih,Ketumbar Dan Jintan (yg dah digoreng tanpa minyak)
  2. Kemudian tumis bhn2 yg dah blend td (agak2 minyak ya...jgn terlebih plak)
  3. Masukkan Gula Merah dan kerisik tu td
  4. Masukkan Jus Asam Jawa (agak2 rasanya)
  5. Masukkan Santan pekat
  6. Dsc00251
    Goreng Tumisan kita tuh sampai pecah minyak (but jgn masukkan dulu daging k..)..nih gambar masa dier dah pecah minyak ....
  7. Dsc00254
    Tunggu sampai garing tumisan kita ...mcm gambar sebelah ni .....
  8. Dsc00247
    Ambil daging yg kita dah carik2 (daging ni dah "diangin2kan" ...utk kering kan lebih2an air rebusan tu.....
  9. Dsc00255
    tutup api tumisan kita tuh ...dan masukkan daging yg kita dah anginkan tuh ...
  10. Dsc00256
    Kacau sampai rata .......baru bukak api balik ...tp gunakan api yg kecil ..kat sini kesabaran memainkan peranan yg penting...kalau melekat2 "JGN TAMBAH MINYAK!!!"...masukkan sedikit air je...
  11. Dsc00257
    Dan kacau lah sampai betul kering dan garing ...kacau jgn berketul2 pastikan kita gunakan api yg betul2 kecil ...jgn gatal2 tangan nak besarkan api....
  12. And resipi ni boleh tahan sehingga 8 bulan jika ditutup dan diletakkan di tempat yg kering ... Tahan setahun jika diletak dalam peti ais...Dan pantang kalau dihinggap lalat... Sepanjang pembuatan serunding ni kena ingat ..jgn sampai dihinggap lalat ..
  13. Dsc00258
    Ok Maka bila dah siap cam gambar bwh tuh korang boleh la hidang kan ...sekali lagi maaf sebab lambat up sebab penat sgt ..tgn pun smpai sakit2 dan pedih2 (sebab siat daging 2 kilo sorang2) ...huuhuh..tp dlm bidang masakan ni kesabaran selalunya memberikan hasil yg membanggakan kalau kita sanggup sabar dan belajar tanpa henti ...Thanks buat semua yg tggu ...heheeh ..smpai blom sipa taip pun dah ade org komen ..heheh ...Thanks...cuba dan komen okay ....selamat mencuba....
  14. Dsc00260
    Hehehehheehe...sori tak sempat hias...penat ..lg pun utk customer ...heheheh ...dan resipi ni nampak hitam bukan sebab hangus ..tp sebab gula merah yg sy guna menyebabkan warnanya jd gelap ...

Related Recipes









Laporan Masakan Bergambar (5)

Dsc01297
28-01-2009
buat utk bf... rasanya mmg sedap!! i tambah dgn daun limau purut cikit..
Laporan oleh: ning5044
Dscn4004
30-03-2009
memang sedap! first time buat, alhamdulillah jadik. maklumla merantau kat tempat org, tak dpt la beli serunding cam kat malaysia! terima kasih byk2!!
Laporan oleh: idaisma
Serunding
22-12-2010
Buat ms raya Haji aritu. Letih tgn nak siat dging tu, patutla org jual mahal yer... apaa2 pon menjd jugak rs serunding yg sy buat ni...TQ
Laporan oleh: dapurnanie
Image157
13-02-2011
saya buat untuk 1kg daging, siat daging amik masa 2 jam sambil tengok buletin utama & majalah 3
Laporan oleh: avaadore_ny
Pulut
13-02-2011
versi pulut lapis serunding daging... nyum2
Laporan oleh: avaadore_ny

Komen (20)

26-08-2007, cindaibiru komen :

cepat2 taip chef...hehhe sedapnya serunding!!


26-08-2007, intan_zabidin komen :

wah..nanti nak buat lah...nak jadikan inti popiah kecik2 buat hati raya..hehehe,,thanks ya chef...


26-08-2007, ieyra komen :

dok nunggu nih..


27-08-2007, tulip77 komen :

uihh..kena wat serunding time winter la nmpaknya...psl winter xda lalat heheheh


27-08-2007, Chef_Gredz komen :

Heheheh...taklah Tulip .....kalau nak tggu takde lalat tak makan serunding sepanjang tahun arr jawabnya...bukan per...kalau lalat tuh hinggap ..abis la dier bertelur kat daging tuh ..nak buang camner?...sebab susah nak nampak ...daging dah disiat2kan?....


27-08-2007, norainitailor komen :

ai sedaaapnya geng2sema lalat taklaludekat masakan yg panas kot


27-08-2007, hanitah komen :

nanti nak try buat la.... tapi saya nak buat serunding ikan lagi sodap.....


27-08-2007, rosnani komen :

macam maner daging yg dianginkan tu....mcm maner nak buat? waduhhhhh


27-08-2007, rosnani komen :

santan pekat tu anggaran berapa cawan chef? asam jawa tu plak..anggarannyer besar maner? satu sudu ker...atau besar ibu jari kaki? hehehe...banyak plak soklannyer..i memang carik resepi serrunding ni..nak bubuh dlm pohpiah kecik bak kater intan ...


28-08-2007, Chef_Gredz komen :

26-08-2007, rosnani komen : macam maner daging yg dianginkan tu....mcm maner nak buat? waduhhhhh >>>> Dianginkan tuh maknanya .."dikering" kan sebentar ....boleh letak depan kipas pun takper (kipas berdiri..bukan kipas siling) :P ..takpun biar jap ..tak buat pun takper....hehhehe 27-08-2007, rosnani komen : santan pekat tu anggaran berapa cawan chef? asam jawa tu plak..anggarannyer besar maner? satu sudu ker...atau besar ibu jari kaki? hehehe...banyak plak soklannyer..i memang carik resepi serrunding ni..nak bubuh dlm pohpiah kecik bak kater intan ... >>>> 1 biji kelapa perah dgn satu cawan air..... >>>> Asam jawa dlm 50 gram ...3-4 sudu lebih kurang ..ikut sesuka rasa la kak...hehhehe


28-08-2007, rosnani komen :

terima kasih chef!!! Boleh try utk musim raya ni..


12-07-2008, pero komen :

chef.kalau replace dgn ayam.sama x bahan2 dan kaedahnye.


15-09-2008, iswarata komen :

assalam.. jujur sy cakap.. takut nengok cabaran nak buat serunding daging nih tapi anak2 punya pasal sy nak cuba juga. 1st time nih. sapa dah cuba cite sikit.


12-02-2009, leenaz komen :

suke sgt serunding..mmg tgh cari resepi ni..at last jumpa gaks..tp mcm takut je nk try bt..cam susah lak..tp nk gak try =)


19-09-2009, penyu88 komen :

Chef,kita nak try wat resipi ni nampak sodap.Kita basuh semula daging yg mak kirim dr mesia,lambat sampai so dah tengik,kita basuh sbb syg mak kirim jauh2.Nak tau le santan tu WAJIB ke dibubuh?


26-03-2011, karambit komen :

lazat,,,,,,,,


10-06-2011, ghuf komen :

Kalau nak serunding yang dah siap, boleh la berkunjung ke http://serundingasli.com


04-09-2011, Afw959 komen :

Boleh tk saya blend jer daging tu tp blend kasar sikit tk perlu ambil masa lama untuk dicarik2.blend guna blender kering tp daging tu direbus dululah.


07-09-2011, kakmuni2005@yahoo.com komen :

hari tu orang masjid bagi daging singgang. 2-3 hari dok panas atas dapur daging jadi empuk so i decide buat serunding.blend daging dgn santan tapi masa masak lama betil sib baik chef dah ckp jgn gatal tangan nak besarkan api. tq 4 e recipe


20-07-2013, gastroparadiso komen :

Buat makluman anda semua, nama makanan ini yang sebenar bukanlah serunding tetapi namanya yang sebenar adalah Abon. Abon berasal dari jawa tengah dan jawa timur.Tetapi peliknya, masyarakat kelantan Di Malaysia menggelarkannya serunding sedangkan serunding merupakan makanan jawa yang merujuk kepada kelapa parut yang digoreng bersama bumbu khas.Kebanyakan masyarakat johor tahu membezakan yang mana satu serunding dan yang mana satu abon. Terdapat berbagai jenis abon seperti abon sapi, abon lele, abon ayam, dan yang lain lain.


Untuk komen, perlu login terlebih dahulu