Google+

oleh: yani Halia jeruk

Haliajeruk

halia jeruk basah


Created on : 23-09-2006

Print

E-mail kepada kawan

Tulis Laporan

Hubungi yani




Bahan-bahan ( - )

  • 200g halia muda
  • 1 sudu kecil garam
  • 1 cerek air panas
  • 1 cawan(200ml) cuka
  • 70g gula

Cara-cara

  1. masukkan cuka, garam dan gula ke dalam mangkuk. Kacau sampai gula hancur.
  2. Didihkan 1 cerek air.
  3. Potong nipis-nipis halia. Lagi nipis lagi sedap.
  4. Haliajeruk1
    Letakkan halia ke dalam penyejat. Curahkan air panas ke atasnya.
  5. Haliajeruk2
    Semasa masih panas tu masukkan terus halia ke dalam cuka masam manis tadi. Halia akan berubah jadi warna pink.
  6. Biarkan beberapa hari. Lagi lama lagi rasa sedap.

Tag

jeruk

Laporan Masakan Bergambar (3)

Dsc00219
08-09-2008
kaler jadi.. hirisan tak jadi..try sikit je..mungkin sukatan cuka tak betul..tp masih boleh mkn.. tq kak yani
Laporan oleh: shalaku
121011_halia_jeruk
11-10-2012
dh siap! fav hb ni. slalu mkn kt johnny's steamboat. x sngka bleh wat sndiri sng je. thx vm! :)
Laporan oleh: moonbug
Dsc02599
05-11-2012
halia jeruk ku...tq yani :)
Laporan oleh: k.zila66


Komen (9)

25-09-2006, azian komen :

ni utk org dlm pantang boleh jugak. I pun mkn halia+lempuyang jeruk masa berpantang hari tu.


25-09-2006, yani komen :

azian.. lempuyang tu apa dia?.. tak pernah dgr lagi sebelum ni?


25-09-2006, azian komen :

lempuyang cam halia jugak. Warna merah skit & lagi pedas dari halia.. spesies sama je tu.


25-09-2006, inaz komen :

mesti cuba nk makan dgn sushi


26-09-2006, yani komen :

Inaz.. hiris halia tu biar betul2 nipis.. lagi sedap.. baru betul2 rasa macam yg kat kedai sushi tu.. yg saya buat tu tebal lah sket..


05-12-2006, Mat Gebu komen :

Yani resepi u nie elok untuk buang angin kan..........


08-05-2007, koko komen :

suka sgt makan jeruk ni kalo makan kat restoran makanan jepun..esok kalo ada masa nk pi cari halia muda..halia bagus utk buang angin dalam badan...


08-01-2009, Aslyza komen :

i luuuuve japanese fud. besa g mkn ngn kengkawan, sy la yg duk taram halia pickle nie. la ni da tau nk buat. sng je. tq k yani


26-10-2011, aisyahsid82 komen :

hehehe..Yani, secerek tu berapa ml? anggaran la


Untuk komen, perlu login terlebih dahulu





Part of Dua Marhalah Sdn Bhd