Google+

oleh: erna Sambal kicap

Sambal-kicap

sesuai untuk cicah ulam, ikan bakar atau dimasukkan dalam mee sup


Created on : 27-04-2006

Print

E-mail kepada kawan

Tulis Laporan

Hubungi erna




Bahan-bahan ( 1 mangkuk )

  • 4 sudu besar kicap
  • 2 sudu besar udang kering
  • 4 biji cili padi
  • garam
  • gula
  • sedikit tepung jagung

Cara-cara

  1. Mesin cili padi dengan udang kering
  2. Kemudian masukkan ke dalam periuk dengan semua bahan-bahan lain. Masak sehingga pekat.

Tag

pencicah








Laporan Masakan Bergambar (4)

Dsc03546
14-07-2008
dah lama buat .. lupa nak tempek gambar .. wat mkn ngan sup ayam ;-)
Laporan oleh: yatiezaini
Sambal
20-12-2008
lupa nk post td.. wat mkn dgn soto td..
Laporan oleh: sunkist
P1030351
17-02-2011
wat smbl ni tok cch ngan ikan kkus....sdp..
Laporan oleh: Mariani(KT)
Dsc02585
12-12-2013
buat sambal ni mkn dgn bihun sup dn tauhu goreng best! timekasih share.
Laporan oleh: k.zila66

Komen (23)

15-06-2006, lynn komen :

lain betul cara dgn sambal kicap org jawa.. hehehe saya mesti letak bawang putih dan campurkan bahan yg lain spt cili padi + gula + kicap masin, blend bersama hingga hancur.. atau kalau rajin tumbuklah kecuali kicap ... ada juga org letak asam jawa sket.


16-06-2006, yani komen :

macam sedap je sambal kicap kak lynn tu.. ni yg buat makan dgn cekodok tu ke.. kak lynn mai ler tempek gambar dan resepi kat sini.


27-09-2006, azidazik komen :

nampak sedap sungguh sambal erna ni walaupun warnanye hitam legam ;)


29-01-2007, MyAwang komen :

Beas wat kicap manis cap kipas udang + cilipadi je...sempoi n sedap. tapi yang ni pun nampak best. must try la nanti ni..


28-11-2007, Eryna komen :

best ek nmpak sambal kicap...boleh cicah dgan ape ek


28-12-2007, mareana komen :

nampak sedap tapi hitam sgt laa


09-01-2008, areleeza komen :

same r lynn.I pun selalu wat sambal kicap letak bawang putih, cili padi,gula dan ajinomoto sket. tapi ni untuk cicah ngan pisang goreng atau ape2 yang bergoreng. kalo nak masuk dalam sup jangan letak gula. tak sedap


09-01-2008, areleeza komen :

kalo nak mkn ngan pisang goreng sedap lagi masukkan serbuk kacang tanah dalam sambal kicap. sedap hingga menjilat jari


11-06-2008, ieza_jay komen :

saya plak dah tumbuk bwg putih dgn cili padi cmpur dgn kicap,gula pastu nak rasa masam2 manis letak sikit SOS CILI,resepi mak mentua..cubalah..


06-09-2008, rozlinarosli komen :

saya biasa buat ltk bwg putih gak + cili padi + kicap n pastu belacan skit ng perah limau nipis


09-10-2008, jann komen :

sambal kicap saya cili padi,bawang putih(saya bakar dulu bg hilang bau maung,bakar dgn kulit sekali pastu buang kulit yg terbakar),gula di tumbuk,dah hancur masukkan kicap kipas udang dan jus limau kasturi.


04-12-2008, in_deemo komen :

samelah sambal kicap kite lynn. cili + bwg putih + kicap + gule + perase +asam jawe, blend sampai hancur klau tkut sakit perut masak dulu sampai nidih klu tak makan mcm tu je.....


21-02-2009, fieda_hafeez komen :

ada sape2 tau mcm ne wt kicap sendiri? kt mesir pyah jumpe kicap


29-05-2009, hafrain_omei komen :

ain biasa tumbuk cili, bwg putih, gram skit, gula sket, pstu kicap..perah limau nipis sket..sedap.. abah ajar.. cicah dengan ayam bakar..


01-07-2009, manjasayang komen :

Sya punya sma mcm ain punya cume sya tk bubuh grm sya guna kicap manis,bwg putih,cili padi dn limau kas2ri, Mmmmm.....tk boleh angkat...


01-10-2009, gendut komen :

kalau org jawa sambal kicap dia orang cili padi+bwg putih+gula+kicap+perahan limau kasturi barulah khaw


11-11-2009, fieza88 komen :

fieza biasa tumbuk cili padi, bwg putih n bwg goreng....pastu gula n garam ckit n semestinya kicap... makan ngan tempe goreng ni ...fuh!! terangkat..


04-05-2011, qisch0co komen :

salam...lau x gne udg kering,ltk udg bsh x leh ke ?? sy elergik ngn udg kering 2


10-07-2011, nurerina komen :

macam mana nak bagi kicap tu tahan lama...ada sesapa boleh bagi petua


25-09-2011, tums_sa2011 komen :

utk nurerina;masak dgn api perlahan dgn lame... masuk dlm peti sejuk ke...tapi tak leh terlalu lama baru mkn...nak guna panaskan jab...tak pun letak pengawet le...senang cerita...ini pencicah macam otak2 udang


25-09-2011, Mr nice guy komen :

buat apa tahan lama,,,,,nak makan pun geli,,,,


23-11-2011, ida2011 komen :

sodap j neggokk..


15-12-2011, vanilla_sarsi komen :

lain org lain cara...saya mmg xltk udang kering. cili padi(kuantiti ikut suka),bwg merah,bwg putih saya rebus dulu. pastu saya blender ngan kicap manis n perahan limau kasturi. 2 jer...simpan dlm peti ais. mmg tahan lama...stok sambal kicap mmg sentiasa ada dlm peti ais saya...senang klu buat soto kuah kicap dh ada..


Untuk komen, perlu login terlebih dahulu