Google+

oleh: waheedeana ayam kicap berempah

Dscn3352

sedap dimakan dengan nasi ambeng


Created on : 13-08-2007

Print

E-mail kepada kawan

Tulis Laporan

Hubungi waheedeana




Bahan-bahan ( 4 orang )

  • 1/2 ekor ayam - digoreng terlebih dahulu bersama kunyit & garam
  • 1 peket rempah tumis
  • 1 biji bawang besar - di hiris
  • 5-6 ulas bawang putih - dihiris
  • 3-4 batang lada hijau - dihiris
  • 2 inci halia - diketuk
  • 2 biji ubi kentang - dihiris kpd 4 bahagian dan digoreng terlebih dahulu
  • 2 sudu besar rempah kari
  • 1 sudu kecil lada hitam - ditumbuk terlebih dahulu
  • 2 sudu besar cili sos - untuk pekatkan kuah
  • 1 1/2 cawan kicap pekat manis
  • minyak - untuk menumis
  • gula dan garam secukup rasa

Cara-cara

  1. panaskn minyak di kuali dan tumis dahulu rempah tumis kemudian masukkan pula bahan2 yg telah di dihiris seperti bwg besar, putih lada hijau dan halia
  2. masukkan pula kicap, rempah kari, lada hitam, cili sos kacau sebentar. Pastikan api sederhana
  3. setelah mendidih kuah, masukkan pula kentang dan ayam yang telah digoreng terlebih dahulu ke dalam kuali
  4. kacau sehingga rata ayam tersebut dan akhir sekali masukkan garam dan gula secukup rasa
  5. sedia untuk dihidang dan dimakan
  6. **ayam kicap ini tidak perlu menggunakan air dan kuah biarlah pekat ( kicap semata )**

Tag

Laporan Masakan Bergambar (0)



Komen (11)

13-08-2007, mazznie komen :

waheedeana,nasi ambeng tu apa? macam mana rasanya?


13-08-2007, Mami Cheril komen :

nasi ambang aku tahu... nasi ambenggg.....aku tak tahuuu...


13-08-2007, waheedeana komen :

mazznie, nasi ambeng adalah nasi putih yg dimkn bersama menu utamanya terdiri drpd ikan kering bulu ayam, sambal goreng, serunding kelapa dan ayam/ikan sebahagian dari lauk nasi ambeng dan dimkn diatas daun pisang.( nasi ambeng makanan orang jawa ) masih lg di amalkan di johor


13-08-2007, waheedeana komen :

mami, sama la tu...terpulang pada yang menyebut nya....


13-08-2007, mama_myvi komen :

la.. mami, kalau ambeng tu style orang jawa sebut... ambang tu kalau orang melayu sebut.. bendanya sama je, sedap sangat2.. ni yang buat rindu kat kampung halaman nih...


13-08-2007, Mat Gebu komen :

hmmm terliur leerr...alahhhh...lapo terus.


13-08-2007, imanazyan komen :

wahai tuan hamba, masa bile nyer nasi ambeng ni enak di santap, waktu2 majlis keramaian jer ker.. satu lg hamba ingin bertanya mcm mn ler rupenyer ikan kering bulu ayam yer..? tidak pernah pula hamba mendgr nyer... ampooon tuan hamba beribu2 ampoon..


14-08-2007, waheedeana komen :

imanazyan, nasi ambeng ni, klu di johor bukannya mkn nk tunggu waktu perayaan, kenduri kendara jer, la ni hari2 boleh makan nasi ambeng nih....dah merata jual nasi ambeng yg dh siap bungkus... part ikan kering bulu ayam susah lak nk terangkan camner rupanyer, try ler pegi servey kat kdi runcit ker dan dll....harap maaf dan harap maklum....:D


14-08-2007, Allisya komen :

semalam dh cuba resepi sedap ni.tapi sori terlupa nak amik gamba.tq sesangat for the resepi.semalam org puasa..ganti posa thn lalu,hehe,baru nak ganti,tu la menu utk sungkai,sedap la.ubah2 lah plak cara nak masak kicap ayam kan.tq.


14-08-2007, Allisya komen :

hehe...sori lupa nak ckp,makan ngan nasi putih ja.kat sabah mana nak dapat nasi ambeng.teringin jgk nak rasa nasi ambeng tu.


14-08-2007, Delila komen :

perghhhh kak ana...ayam kicap tuh...les ketchup....best2..ni kena jamu kami mai ghumah nih..


Untuk komen, perlu login terlebih dahulu





Part of Dua Marhalah Sdn Bhd