Google+

oleh: meow Jemput pisang sedap

Cedapnye

cuba2 sendiri.. asben ckp bila makan sedap seakan2 kek pisang pun ada.. tak caya cubalah


Created on : 10-08-2007

Print

E-mail kepada kawan

Tulis Laporan

Hubungi meow




Bahan-bahan ( 2-3 orang )

  • 5-6 biji pisang berangan pisang lain pun boleh
  • 1/2 cawan gula(kalau nak manis tambahlah gula lagi :) )
  • 1 cawan tepung - bergantung atas besarnya pisang..(agak2 bila bancuh tepung tu jadi pekat dan tak cair oklah..mcm wat jemput pisang)
  • 1 1/2 sudu kecil bikarbonat soda
  • minyak untuk menggoreng

Cara-cara

  1. satukan kesemua bahan di atas kecuali minyak lah ia.. dan perapkan selama 15-20 minit
  2. selepas 20 minit tu sediakan kuali dan panaskan minyak utk menggoreng.. Gorenglah wat cam jemput2 tu sampai habissss...
  3. sedia untuk dimakan.. sarapan atau waktu petang.. nyamnyam
  4. Selamat mencuba... :)

Tag










Laporan Masakan Bergambar (14)

Jemputpisangsedap
16-08-2007
Breakfast pagi td. sedap. luar garing dlm lembut mcm kek.
Laporan oleh: cindaibiru

sori cindai..bz sgt nak update.. waaa nampak lagi sedap yg haku buat daa..

Jemput-jemput
22-08-2007
kat dlm memang ada rupa macam kek.. i tambah skim milk sket.. emm sedap
Laporan oleh: yani

eh ye ke sedap kalu ubuh skim milk tu..ni yg gatal nak cuba ni..maceh yani...

Jejemput
21-05-2008
Hahaa... ha..... Buat pakai pisang awak .... rasa dia kelat2 manis gitu..... tp still sedap....
Laporan oleh: che'iza

thumbs up

Img_2711
16-08-2008
wat num ptg....tmbh susu skit sbb tercurah tepong byk! apapon rasanya sedap!tQ!
Laporan oleh: hana6877

tomei dan montok2nyer.. mcm dibuat ngan acuan..

P1010818
21-08-2008
sedap dan mudah...
Laporan oleh: enas_eryna

penuh 1 penggan..

Dsc04598
28-11-2008
sedapppp maaaaa !!!!!! ;-)
Laporan oleh: yatiezaini

ikiki yg terbukak tu nmpk cam mulut jim carey

Picture_1767
04-12-2008
dah lama makan br sempat anta laporan..tq
Laporan oleh: junjs11

hehehe lapor bebenor le tu

Cekodok
31-12-2008
Sukatan tepung dibahagi 2 antara tepung gandum&beras.sedap.
Laporan oleh: ibu_an

mana2 laa ibu asalkan sedap.. kalu rasa nak tambah apa yg patut ok juga asal menjadi tul tak..

Dscn1293
14-07-2009
Buat kecik-kecik n terhangus laa plak... hehehe tapi rasa tetap sedap
Laporan oleh: tfsalihah

mcm my mom kalu wat mesti nak wat kecik2 comei2..

Img_0388
26-11-2009
mmg sedap jemput2 pisang ni... mkn time minum petang mmg syok abis... hehe... tq ek ;)
Laporan oleh: eiy_ja

nmpk pn best

Dsc00812
24-02-2010
Alhamdulillah menjadi!! rangup diluar, lembut didalam! hehe, thanks for the recipe :)
Laporan oleh: unique1012

alhamdullillah

Dsc01841
12-01-2011
da try petang tadi. fuhhhh!!!! mmg sedap. cuma temanis sikit. betul la macam kek dalam dia. gebus n wangi plk tu. terima kasih ye share resepi. btw memang kaler dia akn jd gelap ke ek lps goreng?
Laporan oleh: norita wagi
Peuf_20110912_94
12-09-2011
tq simple resipi. dihidang dgn aiskrim dan chocolate dip
Laporan oleh: freya
Dsc02759
04-01-2013
seedap dn lembut....thankss..
Laporan oleh: k.zila66

Komen (17)

11-08-2007, Mami Cheril komen :

cekodok..kan..?seakan-akan kek pisang..?nanti,cubalah cekodok kek pisang ni..


11-08-2007, meow komen :

ah ah...cubalah ye mami.. bukan menda dulu2 masa sekolah selalu pegi beli kuih ada makcik tu wat jemput2 tapi cam kek aje rasa dia..tapi masa tu kita budak lagi..kang org ckp sibuk aje kan.. heheh pehtu.. tadi tengok pisang berangan tu memang dah lama sangat berangan sampai nak itam dah..so buangle mana yg nak lecur tu..sayang... bila ingat2 jemput makcik tu.. kita cuba...tambahan ada plak bikarbonat soda tu..eh menjadi... paling suka bila asben cakap dia gemor sangat.. walaupun kita tak bapa pandai masak2 ni.. huhu


11-08-2007, Mami Cheril komen :

meow,tadi mami dah buat..rasa dia campuran kek dgn cekodok je..pic dah amik tapi mami suka kumpul pic lain banyak2 baru upload masuk pc..tunggu ye meow...


11-08-2007, meow komen :

maceh bebanyak mami... wah seronoknya... tak sabor meow nak tengok hasil mami ni.. huhu.. muahhh


12-08-2007, Mami Cheril komen :

tapi,kena tunggu lama sikit lah ye..1-2 ari cenggitu..stail mami memang cenggini,kumpul dulu gambar banyak2..baru upload masuk pc..


12-08-2007, Mami Cheril komen :

tapi,kena tunggu lama sikit lah ye..1-2 ari cenggitu..stail mami memang cenggini,kumpul dulu gambar banyak2..baru upload masuk pc..


12-08-2007, meow komen :

yelah meow akan tunggu sampai ke ujung dunia punss.. huhu.. :P


12-08-2007, Mami Cheril komen :

nak mintak ampun boleh tak?meow,mami lupa nak upload masuk pc gambar kek cekodok nihh..gambar lain dah....meow tunggu nanti tau..


16-08-2007, meow komen :

ala tak apa.. meow sanggup tunggu mami nyer pasal tak apa...


22-08-2007, ishikawa_ayumi komen :

k.meow, wani pn kalo kt rumah masak cekodok pisang ni, letak soda bicarbonate.. die jadik chubby2 gitu.. eiii, gerram! hehe :D


03-09-2007, meow komen :

wani dah cuba..alhamdulillah.. nanti kasilah komen masakan pulak ye laling


21-05-2008, sofinar komen :

nak rangup tambah sikit tepung beras kiranya sama banyak la tepung beras dan tepung gandum memang rangup


24-12-2010, azizahamin komen :

memang sedap.. tambah susu uht sikit terima kasih utk resipi yang sedap ini..


07-01-2011, Mama dfba komen :

Lembut sgt.sy tambahkan sesudu ovellet.power.


25-01-2011, miss laiha komen :

Kalau nak tukar taste gula, boleh gabti kan ngan gula merah. Kalau masuk kasar ada [asir dlaamnya, lebih baik masak dulu gula merah baru campurkan dalam adunan.


08-06-2011, sweetemp komen :

sweetemp dah menerai resepi jemput pisang yang ni. mmg bes... suker arr... menjadi seperti resepi! thanks!


13-09-2011, nnhani komen :

dah cuba...... mmg sodap. Tq


Untuk komen, perlu login terlebih dahulu




Part of Dua Marhalah Sdn Bhd