Google+

oleh: Zulnani Kek Mata Kucing

Img_0178

Boleh di makan bila2 masa


Created on : 08-08-2007

Print

E-mail kepada kawan

Tulis Laporan

Hubungi Zulnani




Bahan-bahan ( 2 biji )

  • 10 biji telur
  • 16oz butter
  • 1/2 cawan gula
  • 1 cawan milo
  • 1/2 cawan horlick
  • 1 tin kecil seri kaya
  • 1 tin kecil susu pekat manis
  • 2 cawan tepung gandum
  • 2 sudu makan tepung penaik
  • 5 sudu makan browning

Cara-cara

  1. Pukul butter dan gula sehingga menjadi keputihan.
  2. Masukkan telur sedikit demi sedikit dan pukul sehingga kembang.
  3. Setelah nampak kembang masukkan seri kaya dan susu pekat manis dan pukul lagi.
  4. Campurkan tepung gandum dengan tepung penaik dan masukkan kedalam adunan tadi dan kacau sebati.
  5. Masukkan pula milo dan horlick. (sukatan milo dan horlick boleh di tambah mengikut selera)
  6. Akhir sekali masukkan browning.
  7. Masukkan kedalam loyang dan kukus selama 1 jam.

Tag

Laporan Masakan Bergambar (0)



Komen (22)

08-08-2007, princessharyati komen :

menarik cake ni .. nk try... thks for this recepi...


08-08-2007, joayee komen :

browning tu apa?


08-08-2007, princessharyati komen :

baru nk taya .. tu.. jo dah tya.. apa browning tu?


08-08-2007, syaya komen :

sori nak tanya, sesiapa tau tak nape eh, kek nie di namakan "kek mata kucing"?? bahan2 dia x masuk pun buah mata kucing.......


08-08-2007, Zulnani komen :

joayee & princessharyati, saya dah letak gambar kat glossary. Nanti cuba lah resepi saya ni ye.


08-08-2007, Zulnani komen :

Syaya, saya pun tak tahu kenapa kek ni di namakan kek mata kucing....


08-08-2007, zla komen :

zla nak tau 16lbs utk butter =? browning ni apa bende?zla xpenah dgr lah .bole xpalin sikit tak?


08-08-2007, zla komen :

zla dah tgk dlm glossary browning tu,tp susahla nak dpt.lgpun jarang2 org guna .tp apapun zla akan cuba cari,best lah kek u ni.


08-08-2007, Lilydvalley komen :

admin...naper tak leh masuk forum??


08-08-2007, Lilydvalley komen :

zulnani, browning leh tukar ngan molasses tak? Dia apa sebenarnya? syrup type?


08-08-2007, Lilydvalley komen :

ops...sorry admin, dah leh masuk...:-)


08-08-2007, hawa komen :

mmmm.......tumpang lalu,ni macam kek belacan sarawak ke?


08-08-2007, Zulnani komen :

Zla, 16lbs butter = 454g (1 tin golden fern)


08-08-2007, Zulnani komen :

Lilydvalley, tak tau lah kalau bleh tukar ke tak sbb browning ni tuk perasa lebih sedap dan tuk warna...


08-08-2007, Zulnani komen :

Hawa- kek blacan srawak?!. Tak pernah dengar dan lihat. U ada resepinya ke?


08-08-2007, princessharyati komen :

zulnani dah tgk browning tu, kalu boleh tgkp gambar kat label tu boleh tak... burgess barnd dia ke tu...?..


08-08-2007, hooiyee komen :

maafye, 1lb = 16oz , so 454g = 1lb bukan 16 lbs ok.


08-08-2007, Zulnani komen :

ops sori le ya. Tersalah faham le pulak sbb klu saya wat kek ni tak pakai sukatan sangat.


08-08-2007, Mami Cheril komen :

apa function seri kaya dlm respi ni..?..kan dah masuk susu pekat so,apa function kaya ..?..gambar tu nampak macam kek coklat lah...


11-08-2007, zue92 komen :

Kek Mata Kucing nie mmg lain dari kek mata kuching yg I pernah buat..


09-03-2009, jenny_koh komen :

Hi,saya dari Indonesia.cawan yang digunakan Zulnani itu cawan standard international ? 1 tin kaya = ??? gr.thx


20-12-2011, reezna_khan@yahoo.com komen :

nak tau browning tu adalah gula perang paste,kt s'wak senang nk dpt benda tu...kalau kt semenanjung...rasa2 xda lah...coz mak sedara saya pernah pesan benda ni dr s'wak....browning tu dia pekat sgt.....kalau nk...sapa2 yg ade kenalan yg nk g s'wak tu....boehlh minta belikan benda tu..boleh simpan lama2...kek ni memang sedap,coz saya slalu buat.....


Untuk komen, perlu login terlebih dahulu





Part of Dua Marhalah Sdn Bhd