Google+

oleh: checkmate Rojak Penang

Dscn1438

Ciptaan sendiri..Bukan Original resepi..sesuai utk yg jauh di rantauan..


Created on : 05-08-2007

Print

E-mail kepada kawan

Tulis Laporan

Hubungi checkmate




Bahan-bahan ( 2-3 org )

  • Bhn cucur Udang: 1 cwn tpg gandum
  • 1 cwn air suam
  • 1/2 st yis
  • 1 st gula,1/2 st garam,sedikut serbuk kunyit
  • segenggam taugeh/kucai
  • 2 sb udang kering-tumbuk,Udang secukupnya
  • Bhn keropok: 1cwn tpg beras
  • 2 sb tpg gandum
  • 3/4 cwn air
  • 1 sb serbuk kari daging,1 st garam,sedikit ikan bilis-tumbuk
  • Bhn cucur kelapa: 1/2 cwn tpg gandum
  • 1/4 cwn kelapa parut/kering
  • 1 sb cili giling,1/2 st garam,1st gula
  • 1/3 cwn air
  • ....................................
  • 1 cwn sengkuang hiris memanjang, 1 cwn timun hiris memanjang
  • 1 keping tauhu-goreng n hiris
  • 1 biji telur direbus
  • kuah kacang-saya guna resepi kuah kacang delila dr resepi Cucur Udang Kuah Kacang

Cara-cara

  1. Sediakan adunan cucur udang.satukan tepung,yis,gula,taugeh,serbuk kunyit dan udang kering.gaul rata.masukkan garam.tuang air sebatikan..biarkan 1/2 jam
  2. sediakan adunan keropok.satukan semua bhn gaul sebati.
  3. sediakan Adunan cucur kelapa.satukan semua bahan.kacau rata-adunan ini sedikit keras..
  4. panaskan minyak dalam kuali..Untuk menyediakan keropok:tuang 1 senduk adunan keropok di tepi kuali-seperti membuat rempeyek
  5. tuangkan minyak di atasnya sehingga keropok boleh jatuh ke dlm minyak.goreng hingga keemasan.Ulang hingga adunan habis
  6. Utk cucur kelapa:bentukkan adunan bujur2 dan goreng seperti biasa sehingga keemasan..
  7. Dscn1439
    Utk cucur udang:panaskan senduk yg sesuai dlm minyak panas.tunggu hingga betul2 panas
  8. sudukan adunan ke atas senduk rata2..letak udang diatasnya terus masukkan kedlm minyak..tunggu hingga lekang sedikit(boleh keluar sndr)@tolak2 dgn chopstik/garpu.goreng hingga keemasan.ulang proses hingga adunan habis..
  9. utk sediakan rojak,potong cucur udang,keropok dan hiris cucur kelapa agak nipis,satukan dgn sengkuang,timun,tauhu dan telur.tuang kuah kacang di atasnya..sedia utk dimakan :)

Tag










Laporan Masakan Bergambar (0)


Komen (7)

05-08-2007, Delila komen :

ein ader resepi rojak penang yang buh macam kopok rojak buah tu kan...mcm ne nak buat kopok tuh ek?????dah lama dok mencari....


05-08-2007, checkmate komen :

del..dah boh tu..ien xtau ori org wat cemana..nnt blk kg ien tanya pak menakan yg wat meniaga ni..nie version ien..hehehe


06-08-2007, eton komen :

ne same tak mcm rojak mamak.....?


06-08-2007, checkmate komen :

rasa mmg sama..


06-08-2007, zaliana komen :

Dah siap pun karangan ni..ehem..nak cikit!!


21-03-2012, Norriyah komen :

rojak penang ni sma tak dgn pasembor.. rsa mcm sdap je.. xpnah mkn lg..pasembor tu biasa la


21-03-2012, Norriyah komen :

rojak penang ni sma tak dgn pasembor.. rsa mcm sdap je.. xpnah mkn lg..pasembor tu biasa la


Untuk komen, perlu login terlebih dahulu




Part of Dua Marhalah Sdn Bhd