Google+

oleh: tulip putih Ikan keli berlada

Ikan_keli

cepat dan mudah. Gambar daripada laporan masakan oleh mentari_mrh.


Created on : 04-08-2007

Print

E-mail kepada kawan

Tulis Laporan

Hubungi tulip putih




Bahan-bahan ( 5 orang )

  • 5 ekor ikan keli sederhana besar
  • 1 keping asam gelugur/asam keping
  • secubit gula
  • secubit garam dan kunyit
  • minyak untuk menumis
  • Bahan dikisar :
  • 20 biji cili api
  • 10 biji cili merah

Cara-cara

  1. Bersihkan ikan keli. Gunakan limau nipis dan daun limau purut untuk hilangkan hanyir
  2. Lumur ikan keli dengan garam dan kunyit. Goreng hingga garing dan ketepikan
  3. Tumiskan bahan-bahan yang dikisar. Masukkan gula dan asam keping hingga garing.
  4. Angkat dan tuang di atas ikan keli gereng tadi. yummy.....sedap.........

Laporan Masakan Bergambar (6)

Ikan_keli
10-12-2007
dah cuba...sedapnyerrrr
Laporan oleh: mentari_mrh
Dsc_0001
20-07-2008
sambal dah ok.. tapi ikan keli tua.. kurang sedap.. huhuhu..
Laporan oleh: minami133
Ikan_pedas
06-08-2008
memang sdap, sy memang suka pedas... spatutnya gn ikan keli tp, sy gn ikan tilapia.... sbb 2 jer yg ad kt umah... thnks 4 da recipe...
Laporan oleh: nur_akmal89
05012009460
06-01-2009
lauk diner smlm. enak sekali
Laporan oleh: baya74
Dscn1337
22-07-2009
Hehe sedap... dah lama tak makan ikan keli berlada cam nie... dah dapat, nasi dua pinggan pun abis.. hehehe
Laporan oleh: tfsalihah
Dsc02369
12-10-2012
dh try...sedap!!... time kasih....
Laporan oleh: k.zila66


Komen (27)

04-08-2007, minami133 komen :

suke mkn ikan keli.. tp nak msk ikan keli tuh takde lah... geli lah.. kekekeh..


22-08-2007, Chef_Gredz komen :

Cuba Bakar Ikan keli yg dah dilumur kunyit dan garam tuh ..sambil bakar sambil sapu2 minyak ...lagi sedap rasanya ..heheh ..tp makan masa la plak kan?...heheh just terkenang2 lg masa gi umah member ..mak dier bakar ikan keli sebelum buat masak lemak cili api ....so maybe jugak sesuai nak buat masak cili nih kan?....


10-12-2007, mentari_mrh komen :

oh lupe..mentari ader tuko skit...tambah serai mesin sekali ngan bawang+cili padi (xguna cili merah) pehtu buh belacan skit..perghhh memang kaw


06-02-2008, atiraz komen :

dh pusing smua pasar kt uae ni tp tk jmpa lg ikan keli/sembilang....... wua..wua...


20-07-2008, zza komen :

waa/...sedapnye...mmg suke makan ikan keli..tp xtau mane nk cari kt US ni =(


25-09-2008, es_nadiah komen :

ooo..masakan ni nama keli berlada ka, sy belajar dr mama tp cili blender skali ngan bawang besar, blender kasar jer. pas 2 ganti asam jawa/asam keping ngan jus limau nipis,just msuk b4 tuang atas ikan.


03-12-2008, azharkeli komen :

saya ada jual ikan keli salai... sy jual kt pasar tani... kt sek17 petaling jaya hari kamis pkns bangi hari ahad prima saujana kajang hari sabtu tmn seraya ampang hari rabu isnin kt kg pandan jumaat kt putrajaya kat sana ada jual... silalah datang ya


14-01-2009, cubalah komen :

cubalah nak tau kik ke tidak mak mentua lalu dibelakang pun tak nampak


11-04-2009, iedasutera komen :

masakan ikan keli berlada memang sedap.


19-05-2009, azatiesayang komen :

salam.Sy nk bg peringatan bahwa skrg ada ikan keli yg diternak,diberi mkn menggunakan air kumbahan BABI di perak.So sy nasihatkn bg ahli2 MYR brhati2 la ketika membeli ikan keli sbb mereka memasarkan ikan2 itu keluar dari negeri perak.Org2 kt perak dh tk mkn ikan keli tu...menjijikan!!!Bg yg teringin sgt nk mkn,tanya la dulu penjual ikan tu samada ikan tu dari perak\ikan ternakan kolam.Klu yg ternak dlm tong2(mcm penternak kt kg tu)blh la beli,itu dijamin 'kehalalan' nya..HATI-HATI!!!


19-05-2009, zila66 komen :

azatiesayang...tq atas peringatan tu...


24-08-2009, iefa_nabil komen :

hahaha..tu pasallah suka mkn keli yg slim2 jer..yg gemok2 tu takut byk sgt "ZAT-ZAT".. geli jgk bila teringat.. TAPI..x bole thn..ikan keli ni tersangatlah ceedapp...


27-08-2009, umiey_83 komen :

ermmm bleh la buat utk berbuka harini...semlm ada beli ikan keli kt pasar borong selangor, 2 ekor singgit jer pilih yg slim2 gak...tq


22-10-2009, masmona komen :

Memang tiap hujung minggu famili saya masak ikan keli tapi yg jadi masaalahnya masa goreng akan meletup2 lah minyak sampai takut saya nak menggorengnya.


21-01-2011, feehily komen :

bez rcp ni...sy mmg slalu wat...lg pdas lg sdp kn??lapr la plak...huhu..


17-02-2011, OTHMAN BIN HANIF komen :

TERIMA KASIH TELAH DIPAPARKAN CARA MASAKAN IKAN KELI SUNGAI


17-02-2011, OTHMAN BIN HANIF komen :

SANGAT SEDAP MAKAN MASAKAN BERLADA IAKAN SUNGAI DAH LAMA TAK MAKAN


12-03-2011, jeliterr komen :

senang jer masmona.... tutup ngan tudung peruikkk....hehehehhe.......past tue maser nak balik slowkan apieeee........heheheh


03-04-2011, INTAN KU MONA LIZA komen :

saya nak try sekarang jugeeeeee...tq atas resipi ni :)


19-05-2011, mariany komen :

mmg sedap....


04-08-2011, nizam.as komen :

sangat sedap makan dgn nasi panas, ulam jantung pisang dgn sambal macang


04-08-2011, nizam.as komen :

ikan keli tukar dgn ikan talapia agak2 sedap tak ..sape2 pernah cuba cecite..


20-08-2011, pepatung komen :

Nizam.as,klu ikan talapia pun best jgk.


20-09-2011, pak yan komen :

sedapnya ikan keli berlada ni...ni feveret saya tau...kalau dapat 4 pinggan pun habis..tambah2 lagi kalu keli bakaq,,,perghh menjilat jari..sebenarnya saya ni laki2 tapi minat masak dan minat makan...


04-12-2011, rni komen :

Dah cuba bt utk suami yg suka ikan keli...sedap. TQ atas resepi yg d sumbangkan.


13-12-2011, Haziea komen :

Yes jumpa pun..mst En Asben makan bertambah tghari ni...yea...masuk dapur time..thxs lot utk resipi dari TULIP PUTIH ni..


26-05-2012, ctk5496@yahoo.com komen :

sedap dah try da, smpai kawan2 mintak bt lagi..


Untuk komen, perlu login terlebih dahulu





Part of Dua Marhalah Sdn Bhd