Google+

oleh: tulip putih Ikan patin gulai tempoyak

No picture

resepi kakak ipar


Created on : 02-08-2007

Print

E-mail kepada kawan

Tulis Laporan

Hubungi tulip putih




Bahan-bahan ( 4-5 orang )

  • 10 ketul ikan patin (saiz sederhana)
  • 3 ulas bawang merah (jgn byk,nanti xsedap)
  • 1 cm kunyit hidup (xde, blh guna serbuk kunyit)
  • 5 cm lengkuas
  • 3 kuntum bunga kantan (saiz sederhana)
  • 15 tangkai cili padi ( xnk pedas,kurangkan )
  • 10 tangkai daun kesum
  • 3 keping asam gelugur @asam keping
  • 5 sudu tempoyak ( lagi byk, lg sedap dan kuahnya pekat )
  • air secukupnya ( nk kuah byk, msk air byk )
  • garam secukup rasa
  • 3 batang serai

Cara-cara

  1. Basuh ikan patin hingga bersih. (Basuh dan rendam dengan limau nipis, asam gelugur/asam keping dan tepung gandum selama sejam untuk menghilangkan hanyir. Buang duri/bisa ikan patin yg ada dekat insang semasa basuh ikan.)
  2. Tumbuk bawang merah, kunyit hidup, lengkuas dan cili api hingga lumat. serai diketuk.
  3. Masukkan air secukupnya di dalam periuk dan masukkan serai, bahan-bahan yang telah ditumbuk tadi bersama dengan tempoyak serta asam gelugur. Biarkan mendidih.
  4. Masukkan ikan satu persatu. ( Hati2, tekstur isi ikan patin lembut)
  5. Selepas itu, masukkan bunga kantan, daun kesum dan masukkan garam secukup rasa.
  6. Biarkan mendidih di atas api yang sederhana. Bila kuah pekat, bolehlah diangkat dan dihidangkan.
  7. Enak dimakan ketika ikan patin gulai tempoyak ini masih panas.

Tag









Laporan Masakan Bergambar (3)

Dscn1474
18-08-2009
Nie laa hasilnya gulai tempoyak versi Perak
Laporan oleh: tfsalihah
Photo-0370
08-08-2012
sedap..menjadik..
Laporan oleh: sara.comey.16
Dsc04976
08-02-2014
sekarang ni dh pandai mkn lauk ni..klu dulu2 pandang2 jer! mekasih ya share.. :)
Laporan oleh: k.zila66

Komen (10)

02-08-2007, muziana komen :

sedapnyerr ikan patin masak tempoyak.....dh lama x mkn. nak try buat tp carik ikan patin xder ler. ikan lain boleh pakai x.


03-08-2007, tulip putih komen :

di pasar malam atau TESCO ada jual ikan patin. ikan lain boleh guna, tp lg best ikan patin.uumpph......


22-11-2007, herdawaty_abuothman komen :

betul tu tulip. Hari tu i beli ikan patin kat tesco 2 ekor sedang besarnya cuma RM2.80 je. Bukan sekilo tau tapi utk 2 ekor tu. Tapi isi ikan patin memang lembut sgt macam kapas je.


09-04-2008, lishaznia komen :

Saya dah lama cari resipi ni. Thank you!! Moga2 saya dapat buat resipi ni.


24-11-2010, nek ngah komen :

baru nak try msk ni...doakan tuk saya supaya menjadi..


24-12-2010, ezz komen :

wah!!!mcm sedap je..mmg fvaurt sy tp xpndai nk msk.tp dh de resepi ni blh r cbe..yum2...rse lpr plak


25-03-2011, ellie hikari komen :

sedap ny....nk kena cuba ni


18-07-2011, aryana ana komen :

hm...sdpnyer...fvaurt tw...tp xpndai nk msk...nsb bek de resipi,cm nk wt esok jerk...


05-08-2011, wan nor azizah komen :

wah mcm best je ni... boleh dicuba demi suami tercinta, walau saya xsuka tempoyak..


11-08-2011, miesz komen :

urm mcm sdp je nak try la


Untuk komen, perlu login terlebih dahulu