Google+

oleh: tulip putih Pulut mangga

No picture

penggemar pulut


Created on : 01-08-2007

Print

E-mail kepada kawan

Tulis Laporan

Hubungi tulip putih




Bahan-bahan ( 4 orang )

  • 240gram beras pulut
  • 250ml santan
  • 1 sudu teh garam
  • 1 biji mangga masak (dihiris)

Cara-cara

  1. 1. rendam beras pulut semalaman
  2. kukus beras pulut hingga masak ( 25 minit )
  3. kemudian, masukkan pulut yang sudah masak ke dalam bekas dan campurkan santan bersama dengan gula dan garam. gaul hingga rata
  4. kukus sekali lagi hingga gula meresap ke dalam pulut
  5. alihkan beras pulut ke dalam bekas dan campur dengan santan. gaul rata
  6. kukus sekali lagi untuk seketika
  7. sedia untuk dihidangkan bersama dengan mangga

Tag

Laporan Masakan Bergambar (0)



Komen (9)

03-08-2007, kebayan komen :

recipe u yang dessert sume recipe thai kan? ada recipe lain x? i mean mcam lauk pauk ke.....


04-08-2007, tulip putih komen :

kebayan.....ada recipe lauk pauk, rendang tok & ikan patin gulai tempoyak. nanti sy bg recipi lain k!


06-04-2011, oshinita komen :

bukan ke pulut mangga ni ade sos santan pekat. knape u punye tkde. macamana nk buat sos dia tu?


04-07-2011, nor anisah komen :

resipi ni takde sos santan mcm tak lengkap je..


04-07-2011, pahma komen :

sy ada kwn yg asal dr thai, dia pnh ajr buat pulut mangga tnpa mkn dgn sos krn katanya itulah cara asal, sos tu org skrg je yg modified.. cuma katanya sntn yg digaul dgn pulut tu msti btul2 pkt.. wallahu a'lam.. mgkin lain org lain caranya


04-07-2011, halimahcoklat komen :

pulut ni dah rasa lemak,tapi ada juga yg letak lgi kuah sos santan/santan pekat macam nor anisah cakap tu.sos santan tu cuma santan pekat yang dicampur sedikit garam&gula.


27-07-2011, skinfood komen :

sgt mudah..ingt ssh..mmg kena bt...tq


19-08-2011, CheRaisha komen :

ye btl...sntan pekt tu hnya penmbh rasa...sy asl thai,dn fmly biase mkn tnpa sntan pkt...tp makesure plut nye ckup lemak dn dh btl pkt smasa memsk nye...lain org,lain citarasa nya...


14-05-2013, afi79 komen :

Kt sblh utara sll mkn pulut camni dgn mangga..kita panggil pulut lemak sbb dh gaul santan siap2..yg berkuah tu sll mkn dgn durian tp pulutnya xletak santan ms dimsk (kita pggl pulut tanak) tp santan dijadikan kuah utk sira kt pulut..tabur gula pasir ckit mkn ngan durian, mmg sdp hgga menjilat jari nyum..nyum..pulut lemak dr resepi ni jg sesuai dimkn dgn serunding @ inti manis :-)


Untuk komen, perlu login terlebih dahulu





Part of Dua Marhalah Sdn Bhd