Google+

oleh: waheedeana sambal kicap tahun

Dscn3337

pada sesiapa penggemar sambal kicap lain dari yg lain try ler.....best....


Created on : 31-07-2007

Print

E-mail kepada kawan

Tulis Laporan

Hubungi waheedeana




Bahan-bahan ( ikut suka )

  • 15-20 tangkai cili padi - ikut suka kepedasan
  • 3-4 ulas bawang putih
  • 1 sudu besar gula pasir
  • 1 sudu kecil gula merah
  • 1 cawan kicap manis
  • minyak masak untuk menggoreng

Cara-cara

  1. Dscn3335
    goreng sebentar cili dan bwg putih sehingga meletup-letup cili.
  2. selepas itu angkat dan toskan biar sehingga sejuk
  3. Dscn3336
    tumbuk kesemua bhn tadi termasuk gula sehingga lumat.
  4. setelah lumat keluarkan msukkan ke dlm satu bekas kedap udara dan gaulkan bersama 1 cawan kicap
  5. sedia untuk dihidang untuk apa jua jenis lauk
  6. *sambal ini thn lama klu x masuk peti sejuk kerana bhn2nya digoreng terlebih dahulu nk masuk gak pun boleh...tu le nama dia sambal tahun harap maklum.*

Tag










Laporan Masakan Bergambar (6)

27-07-07_2100
31-07-2007
errr..masuk kat koey teow sup nih bleh tak???
Laporan oleh: Delila

sabo lum abis taip...kikiki

Sambal_kicap
07-08-2007
dah try.. sedap
Laporan oleh: yani

tima kasih yani kerana mencuba... :)

Sambal_kicap_tahun
01-07-2009
sedaapp..cicah ikan bkr dn tahu goreng...tq deana... :)
Laporan oleh: kak fida

kak fida!!!.. sedapkan!!!... kak meh la tlg wat kan kita dh habis stok nih!!!... hehehe

Sambal_kicap_tahun
20-07-2009
puan deana, akak dah buat ni, nak makan dgn sup tulang, meh la join skali :)
Laporan oleh: nor_67

errr kak nor.... tinggalkan kita yer sup tulang tuh.. nanti mai dlm mimpi... hehehe

Sambal_kicap
01-04-2010
sdp smbl ni.cch pepon boleh,x penah mis,de je kat pti ais...tq....leb u..
Laporan oleh: Mariani(KT)
Myr
20-10-2013
Memang best sangat sambal kicap tahun ni.. dah cicah dengan tempe goreng, tauhu goreng dan pisang goreng.. sedap! Terima kasih Waheedeana..
Laporan oleh: LynnSham

Komen (23)

31-07-2007, Lilydvalley komen :

ana... wah... meletup2 la resipi ni...ok, nak cuba la...


31-07-2007, Allisya komen :

Errrmmm...sedapnya sambal kicap ni..saya pun selalu gak buat tapi kalau saya buat tambahkan jus limau kasturi lagi..sedap,makan ngan ikan or ayam bakar .Tapi napa waheedeana namakan ni sambal kicap tahun ek?


31-07-2007, peekaboo komen :

wahhhh.....mengamcam...sambal kicap u ni...pasti cuba..kalau makan dengan tahu sumbat ngam tak??????


31-07-2007, waheedeana komen :

allisya sebab bhn2 digoreng terlebih dahulu klu x goreng mudah basi ngan rosak x yah masuk esbok pun tahan lama tu yg panggil sambal tahun....hihihi kak lily resipi ipar2 yg jawa...diorg suka kita pun suka....hihihi stok sentiasa ader....


31-07-2007, waheedeana komen :

del boleh lg sedap....


31-07-2007, harligt komen :

mcm pernah makan ini dengan goreng pisang jer kat jb.


31-07-2007, checkmate komen :

hehehe..dah kuar dah resepi sambal nie..mmg best!


31-07-2007, waheedeana komen :

min klu yg mkn greng pisang tu cair sikit ngan ader taruk kacang tanah di tumbuk gak....ien.....ko dh tau dulukn....ni ngan gambo sekali...hihihi


31-07-2007, harligt komen :

saya makan tu dia letak lenga.


31-07-2007, dhamia komen :

ni mesti cuba ni, makan nasi lemak ngan ikan bakar cicah kicap (melaka style)


31-07-2007, harligt komen :

umbai punya pun mcm ni kan?kuah ikan bakar dia.


31-07-2007, waheedeana komen :

lain....aritu g mkn rasa kicap manis ngan lada cili potong jer....ada sesiapa org melaka kat sini.....tlg jwp....


31-07-2007, mrsdayat komen :

amboi2..org joho ni xlari dr kicap pedas...hihiii...sy slalu buat cmni utk mkn ngn pisang goreng, keledek goreng..cekodok bilis..shedapppp


01-08-2007, ruby76 komen :

Tu lah identiti org johor, sambal kicap. Sedap makan ngan ikan cencaru bakar.


01-08-2007, joayee komen :

memang "kau" sambal ni.jo pernah mkn, depo buat utk makan dgn soto..best.


01-08-2007, syahnina komen :

soto, mee sup, sup ekor, goreng2an- pisang, keledek, tahu, tempe dan sewaktu ngan nyer memang sedap makan dgn sambal nie...


07-08-2007, Allisya komen :

ooo...yer kan saya selalu buat tak pernah goreng lu plak cili n bawang tu,main tumbuk terus jer,patut la tak tahan,seminggu dh tak bleh makan.ropanya itu rahsia nak tahan lama.tq ana,nnt nak buat byk skit n simpan,bleh makan bila2 masa.kalau dtg penyakit M.A.L.A.S saya selalu goreng terung makan ngan sambal ni,seeedappp.tu lah kalau bleh saya selalu simpan byk skit.skrg dh tau la caranya nak simpan lama.


08-08-2007, shikinma70 komen :

ana nak tanya cili dan bawang putih tu kena goreng dengan minyak ke atau tanpa minyak?


13-08-2007, waheedeana komen :

shikin, cili dan bawang putih digoreng dahulu dengan minyak


14-11-2007, kienamn komen :

ada resipi untuk yang dimakan dengan goreng pisang tak?


29-01-2008, ofisgrl komen :

Kalau nak makan dengan ikan bakar....sesuai ke???


05-03-2011, mutiarakasih komen :

memg sedap sambal ni,,,tengahri td buat tp add asam limau kasturi...memg sedaplah,,mkn ngan mee sup,,,,memg selera betol tengok hubby mkn,,,,,,hehe tq..wahee....:)


15-08-2011, Zureyn komen :

ramai kata sedap..leh jadikan menu selalu..tq


Untuk komen, perlu login terlebih dahulu




Part of Dua Marhalah Sdn Bhd