Google+

oleh: Mat Gebu Pengat Keladi

Step_by_step_223

Menu biasa bagi orang2 Johor kalau masa "puasa"


Created on : 31-07-2007

Print

E-mail kepada kawan

Tulis Laporan

Hubungi Mat Gebu




Bahan-bahan ( 5 - 6 orang )

  • 1 biji keladi sederhana besar
  • 1 cawan bubur caca
  • 2 - 3 camca besar biji sagu, cuci dan toskan
  • 1 helai daun pandan, disimpul
  • 500 ml santan
  • 1 ketul gula melaka
  • 1/2 cawan gula pasir
  • 1/4 camca teh garam

Cara-cara

  1. Kupas keladi, potong kiub (sederhana besar), cuci dan rebus hingga 3/4 empuk. Toskan.
  2. Masak gula melaka dan gula pasir bersama 1 cawan air hingga semua larut. Tapis air gula dan ketepikan. (Tujuan utk mengasingkan kotoran yg berada dalam gula melaka).
  3. Cuci dibawah air paip bubur caca dan rebus dgn 500 ml air hingga bubur caca lembut. Kemudian masukkan keladi, air gula dan daun pandan tadi. Biar mendidih.
  4. Akhir sekali masukkan biji sagu, santan dan garam. Biar mendidih perlahan hingga keladi betul2 empuk dan elok rasanya. Tambah air jika perlu..

Tag










Laporan Masakan Bergambar (0)


Komen (7)

31-07-2007, cindaibiru komen :

ceh, buat org teringin je. tapi bubur cha cha takde jual sini. syian i...


31-07-2007, joayee komen :

agaknya bole kot tak taruk bubur cha cha kan mat..


31-07-2007, Mat Gebu komen :

boleh saja..tapi apa kata kalau ganti bubur caca dgn pasta (tak kisah lah apa jenis pasta pun), kalau besar kita potong2 pasta tu jadi kecil....


31-07-2007, mazurah komen :

emm..nampak menarik sangat


31-07-2007, NisaMPB komen :

haaa...gambo ni baru tak glow in é dark sbb petik waktu siang eh? ehehe...ampoonnn...


31-07-2007, dhamia komen :

mmm sedapnye, ni kena balik kg mintak mak mertua buatkan..heheheh


01-08-2007, Mat Gebu komen :

hehe...yoo lah tu kak nis.....ahakss dhamia...mak mertua buat lagi sedap kann..pulak2 kalau tinggal cedok dan suap kat mulut kita....


Untuk komen, perlu login terlebih dahulu




Part of Dua Marhalah Sdn Bhd