Google+

oleh: ann Ikan gulai kuning

G_kuning_003

masakan Kelantan. kalau makan dgn nasi putih, org panggil nasi berlauk.


Created on : 30-07-2007

Print

E-mail kepada kawan

Tulis Laporan

Hubungi ann




Bahan-bahan ( 2-3 org )

  • 1/2 kilo ikan ( saya pakai ikan salmon)
  • 4 ulas b.merah (saya pakai b.besar 1 biji sbb kat sini b.besar lg murah)
  • 2 ulas b.putih
  • 1/2 inchi lengkuas
  • 1 sdb serbuk lada/cili boh
  • 1 sdb serbuk kunyit
  • 3 keping asam gelugor
  • santan 1/2 paket( santan segera)
  • tambahan sayuran..boleh letak timun btg dan lada..tapi hari ni cuma ada kacang buncis je kat rumah.
  • garam, gula secukup rasa

Cara-cara

  1. bersihkan ikan
  2. kisar b.merah, b.putih, lengkuas dgn blender hingga hancur
  3. masukkan santan ke dlm periuk, dan masukkan bhn2 kisar tadi bersama sebuk lada dan serbuk kunyit dan asam gelugor serta ikan.
  4. masak sehingga ikan masak dan masukkan sayur jika ada
  5. tambah garam dan gula secukup rasa
  6. makan dgn sambal lada dan nasi putih

Tag









Laporan Masakan Bergambar (0)


Komen (12)

30-07-2007, Mat Gebu komen :

hmmm....sedap je nampak...nak try juga lah guna ikan salmon.....


30-07-2007, joayee komen :

memang sedap ni.. pas tu pekena dgn budu...hemmmm...


30-07-2007, sherry_mz komen :

ann...asam gelugur ganti dgn asam jawa leh ke? Cari kt tai sun takde le... tgu bekalan dr msia smpi bln ogos kot...


30-07-2007, ann komen :

silalah cik mat jgn malu2 ..tp tak leh lwn gulai tempoyak cik mat..


30-07-2007, ann komen :

tak tau lah k pah..tp kalu gn asam jawa mungkin gulainye akn jadi gelap sikitlah..ann ada byk asam gelugor kt rmh ni..nnt kirim kt zahuri


30-07-2007, sherry_mz komen :

ann..takyah susah2...tp kalu ada tu apa salahnya hehehehehehehe....


30-07-2007, ann komen :

betul tu joeyee , mkn ngan budu..lengkap mskn kelantan hehehh klass gitu.


30-07-2007, FarahNana komen :

teringat mase g KB rase2 nya ade masakan ni.memang mengancam!


30-07-2007, peekaboo komen :

ini..satu lagi risepi yang pakai ikan salmon nii...kat pempat saya cuma ada ikan salmon jee...dah boring buat kari...tq ann...


13-08-2007, yana komen :

ann kalau mak yana dia tambah skit air belacan....tp kalau MIL pula dia tambah skit serbuk kari....kalau yana pula...tiga2 cara yana buat....mcm ann masak ni...mcm mak mmn mcm MIL ..hehehe..


21-08-2007, lennaz komen :

gulai nih mkn dgn nasi panas & sambal cili kering yg ditumbuk tu... org klate panggil sambal nasi brlauk... mmmh best...


14-10-2011, nabilah92 komen :

nk try ..kikiki ^__________^


Untuk komen, perlu login terlebih dahulu