Google+

oleh: cindaibiru Ayam Tandoori

Tandoori__

Resepi dr kawan.


Created on : 27-07-2007

Print

E-mail kepada kawan

Tulis Laporan

Hubungi cindaibiru




Bahan-bahan ( 3 orang )

  • 3 ketul whole chicken legs
  • *Bahan Kisar*
  • 8 ulas bawang putih
  • 1 biji bawang besar
  • 5 ulas bawang merah
  • 1 inci halia
  • 1 inci kunyit hidup
  • 50g cili kering
  • 1 sdb serbuk kari
  • 1 sdt jintan putih
  • 1 sdt ketumbar
  • 1 sdt paprika
  • 1 sdt dry mixed herb
  • Gula dan garam secukup rasa
  • Pewarna merah untuk cantikkan warna ayam

Cara-cara

  1. Kelar ayam, sapukan bahan kisar dan perap semalaman dlm peti sejuk.
  2. Bakar dalam oven 180'c hingga masak (lebih kurang 1 jam).
  3. Hidangkan panas bersama nasi kegemaran, salad dan timun.

Tag









Laporan Masakan Bergambar (2)

Img_0034
29-08-2009
geng dengan roti naan, kuah dal & sambal ikan bilis. best lah, tq!!! ;D
Laporan oleh: ayu898
Ayam_tandoori
16-10-2012
tma kasih kerana sudi berkongsi. sedap. terasa rempahnya.
Laporan oleh: Ummu Ezzul

Komen (9)

27-07-2007, joayee komen :

wah..mengancam colour tandori u tu cindai..


27-07-2007, cindaibiru komen :

hehe..rasanya mcm terlebih letak je tu.


27-07-2007, Allisya komen :

Nak tanya paprika tu mana nak cari n macamana bentuk n rupa,hehe.


27-07-2007, mawarputeri komen :

tak try lagi,eemm kalu bakar dalam oven kena letak dalam aluminum tu ker? or letak dalam loyang jer


27-07-2007, cindaibiru komen :

Allisya, paprika sejenis campuran rempah cam rempah kari tp merah skit. boleh beli kat tesco kot bhg spice. mawarputeri, sy bakar dlm oven guna loyang tp balut loyang dgn aluminium foil dan cucuk bg lubang, then letak ayam atas foil. lubang tu fungsinya utk turunkan air dan minyak masa bakar ayam tu.


27-07-2007, cindaibiru komen :

Allisya, saya dah upload gambar paprika kat glosary. leh tgk sane nnt yer..


28-07-2007, peekaboo komen :

nampak macam sedap jee..ni nak kena try nii...


23-08-2011, emaira komen :

rasa2 nak cubalah


17-11-2011, fazrith komen :

kna try nie....nyum2


Untuk komen, perlu login terlebih dahulu