Google+

oleh: Allisya Ketam Masak Sos Cili Dengan Telur

Ketam

Resepi mudah untuk wanita berkerjaya.


Created on : 26-07-2007

Print

E-mail kepada kawan

Tulis Laporan

Hubungi Allisya




Bahan-bahan ( Makan 1 famili. )

  • Ketam (byk ikut suka, di bersihkan)
  • Bawang merah
  • Bawang putih
  • Halia
  • Sos Cili secukupnya
  • Telor 1 biji (kalau telur kecil buleh la guna 2 biji,pukul)
  • Minyak untuk menumis
  • Air
  • Garam, gula dan serbuk perasa.

Cara-cara

  1. Bawang merah,bawang putih dan halia di tumbuk lumat.Kuantiti semua bahan agak2.Ikut kuantiti ketam.Saya buat mcm tu la.
  2. Tumis bahan tumbuk hingga wangi.
  3. Masukkan sos cili dan air.Kalau 5 ketam sederhana besar,masukkan la 5 atau 6 sudu besar sos cili tu.Air agak separas ketam.
  4. Bagi mendidih then buleh la masukkan ketam.Simpan garam,gula dan serbuk perasa ikut citarasa.
  5. Bagi mendidih lagi baru masukkan telur yang telah dipukul tadi.Masak 2 hingga 3 minit lagi, boleh la dihidang.

Tag

Laporan Masakan Bergambar (1)

Photo0862
10-11-2009
dah cuba...memang sedap n x pedas (sesuai ngn taste tukang masak)..sedap makan ngn nasi putih panas...TERANGKAT!!!
Laporan oleh: zai_fadilah


Komen (9)

26-07-2007, nasah komen :

Allisya.. lauk ketam ni tak pedas eh.. Sos cili boleh tukar cili padi tak.. thanx


27-07-2007, angely2k komen :

kalo kite xde ketam,tuka dgn lala/kepah bole ker?ke kene tmbah pape lagi?


27-07-2007, Allisya komen :

Ya la nasah,lauk ketam ni mmg tak pedas pun.Tak pernah buat plak kalau sos cili tukar ngan cili padi n dh jadi resepi lain lah kan,mungkin kalau nak pedas jgk,cuba la tumbuk lumat sekali bawang2,halia n cili padi then tumis la.Selamat mencuba nasah,tq.


27-07-2007, Allisya komen :

angely2k....yang saya tahu dr famili,mmg resepi ni utk ketam jer n masak dia macam tu la .Tak pernah cuba plak guna lala or kepah.Sebab kalau nak masak lala/kepah, lain plak resepi dia lagi,bukan macam ni,anyway thanx n selamat mencuba.


08-10-2010, Mmaro komen :

Dah try... modified skit, d result... simple & BEST!


09-06-2011, ayunaqysani@yahoo.com komen :

nk try gak la..


09-10-2011, azzua komen :

MEMANG SEMP0I !!! User click URL anda,anda dapat duit..Jom sama2 buat duit lebih..sertai sekarang.. http://www.kelabjutawan.org/index.php?ref=azzua SY CUMA INGIN BERK0NGSI REZEKI YG TUHAN BERI..CUBA DULU BARU TAHU..


05-12-2011, haslinda79 komen :

nak try petang nanti...harap-2 menjadi dan sedap...


22-07-2012, mummyluvdaddy komen :

saya slalu masak resepi ni bila kawan2 dtg melawat ke rumah tp xguna sos cili, saya guna cili giling yg di blender dgn tomato so dia rasa manis, pedas n masam sket. kawan2 mmg suka..


Untuk komen, perlu login terlebih dahulu





Part of Dua Marhalah Sdn Bhd