Google+

oleh: Mat Gebu Botok-Botok Ikan

Step_by_step_213

Inilah pertama kali cuba buat botok2, selalu pi beli saja....ingat ye!! "botok2" tau bukan "botox2"......


Created on : 21-07-2007

Print

E-mail kepada kawan

Tulis Laporan

Hubungi Mat Gebu




Bahan-bahan ( 5 orang )

  • 5 ekor ikan kembong hijau (ikan kembong jenis besar)
  • BAHAN2 DIKISAR HALUS
  • 4 ulas bawang putih
  • 8 biji bawang merah kecil
  • 1 inci halia
  • 1 inci kunyit hidup
  • 3 biji buah keras
  • 6 batang serai
  • 1/2 inci lengkuas
  • 1 kiub pati ikan bilis "Maggi" (optional)
  • BAHAN2 LAIN:-
  • 1/2 cawan pati santan
  • 2 camca besar kerisik
  • 2 camca teh jus asam jawa
  • 3 camca besar rempah kari ikan
  • 2 helai daun kunyit*
  • 1 genggan pucuk daun kesum*(*dihiris halus)
  • 2 camca teh gula
  • 1 camca teh garam
  • BAHAN2 UTK DILAPIS:-
  • Daun pisang secukupnya
  • Pucuk ubi
  • Pucuk betik
  • Pucuk mengkudu

Cara-cara

  1. Step_by_step_203
    Satukan bahan2 kisar dgn bahan2 lain, kecuali bahan dihiris halus. Masak dalam kuali hingga bahan2 jadi pekat. Kemudian masukkan bahan hiris dan gaul hingga rata. Matikan api, angkat dan ketepikan.
  2. Step_by_step_202
    Ikan dibersihkan dan potong dua setiap ekor. Lumur dgn sedikit garam dan ketepikan sebentar.
  3. Step_by_step_204
    UNTUK MEMBUAT BOTOK2:- Siapkan sehelai daun pisang berukuran (10 x 10) inci. Letak sehelai pucuk betik.
  4. Step_by_step_205
    Kemudian lapis pulak dgn pucuk mengkudu.
  5. Step_by_step_206
    Akhir sekali dgn pucuk ubi.
  6. Step_by_step_211
    Ambil sedikit rempah (lebih kurang satu camca besar), bbuh atas pucuk ubi tadi.
  7. Step_by_step_207
    Bubuh ikan atas rempah tadi (1 ekor ikan yg telah dipotong 2).
  8. Step_by_step_208
    Kemudian bbuh rempah atas ikan dan rata kan.
  9. Step_by_step_210
    Kemudian bungkus dan semat kan kiri dan kanan daun pisang dgn lidi sate.
  10. Step_by_step_212
    Kukus atas air mendidih selama 25 - 30 minit.

Tag










Laporan Masakan Bergambar (0)


Komen (15)

21-07-2007, mrsdayat komen :

uhuhuu..tingat kat botok2 yg kat pasar tani bus stand lame kat BP..sdap seyy mokcik tu buat."mokcik ni" tak daye nk buat...maleh..ihihihihihi


21-07-2007, NisaMPB komen :

oiiittt! botok botok lah pulaaakkk!! matt kalu tak ada daun2 yg sewaktu dgnnya, daun terup bole ka? susah mo dapat daun2 tu woo...pat cini :p


21-07-2007, Mat Gebu komen :

Kalau nak ikutkan bahan2 daun dia tak cukup tu....alahh nak sgt buat bantai jelah apa yg ada...jgn bbuh daun lalang dgn rumput sudah laaa..


21-07-2007, Mat Gebu komen :

ahaks!! kak nis kalau daun terup takut masuk ICU pulak....


21-07-2007, Delila komen :

hahahaha dia pakai jugak daun chenohom..kakakaka


21-07-2007, skyblue komen :

bagus tinggal kat kampung eh... senang nak cari daun2/pucuk2... murah lagi.


21-07-2007, Mat Gebu komen :

betul tu sky...kalau kat kampung, pucuk ubi tak sempat nak keluar pucuk....selain kambing..."ibu2 tunggal" yg berada sekitar kws tersebut pun petik juga...alahh...del biasa laaa...cik chenohom tu wajib....


22-07-2007, mrsdayat komen :

gelak bagai nak pengsan bace komen k nis...k nis wat aa pakai daun terup.bule dikomersialkan sampe ke luar negara.pehtu pacik omputih dok kutip daun terup tuh....hahahhah...pening pale mokcik....=D


23-07-2007, izah komen :

tumpang lalu....saya x pernah makan botok di, nak tau sume daun2 tu dimakan sekali ke? kecuali daun pisang la......ke orang makan ikannya sahaja................


22-08-2007, Lynne komen :

Haiz mengidam nak makan pucuk ubi lum lagi dapat..ni ternampak botok2 lak...aiseyman terliur je lah..tak akan dpt kat sini.


06-09-2007, shyeye komen :

ish! ptg ni mmg nak buat botok2...nampak lak resipi si mat lg le x sabo2 nak wat ni...eee lama dah x merasa...lg lah 1st time wat sendiri,selalu mak yg wat...siap petik daun2 kat kg blk merdeka aritu...hehehe cik izah...ulam ulaman tu xkan nak dibuang...sayangnya...sedap2 tu semua.


19-08-2008, ashida komen :

saya baru rasa botok2 masa TMJ dtg ke tpt saya, peh sedapnya, yg buat tu kata daun lapis dia tu 21 jenis tapi resepi ni 3 jenis daun jer... boleh checkan tk senarai daunnya


01-09-2008, Bunga Sari komen :

mane pulak aku nk cari daun mengkudu ngan daun betik....daun ape lagi yg blh pakai ek? pakai daun ubi ajelah nampaknye T_T


02-08-2011, ain nazathul komen :

sedapnye botok2 ni.lg la bln pose camni...lg sedap ade daun betik tu..mmg febret tu..nyum nyum


22-01-2012, heryanti komen :

wah mesti cuba ni.... klu guna daun pucuk ubi shj blh x?


Untuk komen, perlu login terlebih dahulu