Google+

oleh: sherry_mz Kerabu taugeh

Dscn0705

Pucuk paku pun boleh juga. Resipi dari suami tersayang, masakan Perak.


Created on : 10-07-2007

Print

E-mail kepada kawan

Tulis Laporan

Hubungi sherry_mz




Bahan-bahan ( 4 orang )

  • Sebungkus taugeh (dlm 50sen kalau kat msia)
  • 3 ulas bawang merah (dihiris)
  • 7 biji cili padi (dihiris)
  • Seinci belacan (dibakar)
  • Sedikit udang kering (rendam dulu)
  • 1 sudu teh lada hitam biji
  • 2 sudu makan air perahan lemon/limau
  • 1 sudu makan kerisik
  • Garam & gula secukup rasa

Cara-cara

  1. Taugeh/pucuk paku hendaklah dicelur terlebih dahulu. Jgn lama sgt, nanti lembik pulak.
  2. Kemudian toskan airnya. Ketepikan dulu.
  3. Hiris halus bawang merah & cili padi.
  4. Tumbuk udang kering, belacan, lada hitam dan kalau nak pedas tambah sedikit cili padi. Tumbuk sampai lumat.
  5. Masukkan bahan2 yg telah ditumbuk tadi ke dalam taugeh/pucuk paku. Gaul rata.
  6. Masukkan kerisik. Gaul rata lagi, jgn biarkan kerisik berketul.
  7. Akhir sekali masukkan air perahan lemon/limau, garam & gula. Sedia untuk dimakan dgn nasi panas.

Tag









Laporan Masakan Bergambar (10)

Kerabutaugeh
11-07-2007
fuhh memang terangkat.. boleh bertambah2 makan nasi..
Laporan oleh: yani
Kerabu
29-08-2007
try guna peria dgn perut lembu pulak.. emm sedap!! wpun xde belacan :(
Laporan oleh: yani

wahhh.. yani..bagus buat experiment... kalau ada umbut kelapa, pegaga+mangga lagi sedap... lagi satu kulit lembu sodap gak.. bleh dipelbagaikan...

P1010169
29-01-2008
Dah berkali-kali sangat membuat kerabu ini, memang sedap sesangat...2 pinggan nasi lesappppp...hehehe
Laporan oleh: MamaInaz
Kerabu_taugeh
01-02-2008
Cepat dan sedap. Makan ni saja tanpa nasi.
Laporan oleh: hazila
___003
19-03-2009
feveret laki/bini...tp ku suka tambah timun &karot...tq k.pah!!!
Laporan oleh: are3646
Dsc_0255
18-05-2009
mmg sedap resepi nie...cukup rasa...tp tpaksa guna ulaman yg ada kat cni jelah...tima kasih share resepi special nie..
Laporan oleh: oKaaSan
Pic
31-05-2011
Simple dan sedap.. hb n MIL pun suka.. terima kasih sherry..
Laporan oleh: LynnSham
Kerabu_taugeh
12-09-2012
Buat tatkala terlebih stok taugeh...mmg sgt sedap variasi mskn ni...tq share resepi
Laporan oleh: ati_hayat
Dsc04050
13-02-2013
simple n sedap!...ratah jer..mekasih sherry.
Laporan oleh: k.zila66
Dsc01146
14-06-2013
Sedap , terima kasih sudi kongsi resepi yang mudah ini.
Laporan oleh: atiqah1512

Komen (9)

11-07-2007, ann komen :

alah terliur la pulak......tp nak kn cari taugeh, tk de kat rumah ni


11-07-2007, sherry_mz komen :

ann kat mana ni?


11-07-2007, ann komen :

kat firth park la haha


11-07-2007, sherry_mz komen :

ya Allah...rupanya ann...patut le tau2 je...ala Dr Ann rupanya... akak ingatkan sapa le si ann ni... patut le tau benor ttng kek cheese tu....Rozie mesti gelakkan akak bila baca ni...


11-07-2007, sherry_mz komen :

Kat kedai Hussain jalan besar tu ada jual taugeh... zahuri selalu beli kat tesco or asda je... sebungkus dah cukup... sunyi ye Jay dah balik msia...mesti dah smpi klate lamo dohhh.. tgh layan mata le tu...bertukar masa tido...


11-07-2007, Delila komen :

kak sherry kat mane ek??? kite pun dah mengong ni sebab baru balik new york.....jam tido dah lari..sampai kna amik ubt tido..


11-07-2007, sherry_mz komen :

Kak pah kat Sheffield UK..... Delila tak tgk foto member ke?... Rmh akak dpn dgn rmh Rozie....tmpt kita org nama Tinsley...Delila dah balik msia ke...masih kt NY?


12-07-2007, Delila komen :

dah sampai mesia pun kak pah...tu ler baru dok nengok pic tuh...wahhhh ramai nye puteri kak pah eh...


29-01-2008, shaliza81 komen :

kak sherry ni bg resepi feveret ita..lama dah tak buat ni..


Untuk komen, perlu login terlebih dahulu