Google+

oleh: nona zarina Kuih Badak Berendam

Badak

baru je dapat resepi ni


Created on : 09-07-2007

Print

E-mail kepada kawan

Tulis Laporan

Hubungi nona zarina




Bahan-bahan ( 20 biji )

  • Bahan doh:
  • 180g tepung pulut
  • 20g tepung gandum
  • 160ml air
  • 1/2 sk garam
  • Bahan Inti:
  • 100g gula merah
  • 100ml air
  • 120g kelapa parut (putih)
  • 1 helai daun pandan
  • 1/2 sk garam
  • Bahan kuah:
  • 500ml santan (1 biji kelapa)
  • 2sb tepung beras
  • garam secukupnya
  • Bahan acuan: daun pisang

Cara-cara

  1. Inti: Masak gula merah dan air hingga larut, masuk garam, kelapa parut dan dan daun pandan. Kacau hingga agak kering. Biar kan sejuk
  2. Doh: Gaul tepung pulut, garam dan air secukunya hingga doh jadi lembut. Masukkan inti dan bentukkan bebola sebesar guli.
  3. Bentukkan daun pisang seperti acuan tepung pelita. Atur 4 biji bebola ke dalam acuan.
  4. Campurkan bahan kuah. Kemudian tuang ke dalam acuan daun pisang sehingga paras bebola.
  5. Kukus selama antara 10-15 minit. Jangan kukus kuih terlalu lama kerana santan akan pecah minyak.

Tag

Laporan Masakan Bergambar (0)



Komen (20)

09-07-2007, NisaMPB komen :

badak berendam ni sama mcm lompat tikam kan?


09-07-2007, zaliana komen :

sama ke kak nis...lain lah..lompat tikam ada pulut warna merah..takde inti kelapa tu...pastu ada adunan tepung beras kaler ijau tu..


09-07-2007, nona zarina komen :

mungkin rasanya sama kot...lum pernah cuba mkn lompat tikam lg..:)


09-07-2007, zaliana komen :

lama x buat kuih tradisional..yg ni tak pernah buat pun..nampaknya kena try ni..mari kita kekalkan kuih tradisi kita...apa lagi..sempena tahun melawat Malaysia ni..uih..apa merepek2 di ptg hari ni...


09-07-2007, Ringo komen :

rasanya orang kedah panggil nama lain. tapi tak ingat nama. daun pisang pun ada. boleh cuba nih :)


09-07-2007, Mat Gebu komen :

Hmmmm....sedapnyaaa.....kalau tau tadi mat dah pi beli cendol...tergoda i...ahakkss..


09-07-2007, Mat Gebu komen :

eh silap....sorryyy..nak komen kat talam cendol tadi....kuih nie kalau kat johor pun panggil badak berendam (terasa i bila sebut "badak" tu)..


10-07-2007, anuarhida komen :

resipi ni dari kelantan ke...


10-07-2007, riena komen :

askm. wah dah semakin byk resepi2 kuih skrg ni. buleh lah buat preparation utk bln posa nanti. emm bestnyer, tak yah beli. tq.


11-07-2007, coveredgirl komen :

Minat sgt kuih melayu ni tapi nk tanya kalau tk de daun pisang, boleh tak bubuh dalam tin bakar kek dan masak sekali harung dan kukus? Sila jawab sapa tau...tq.


11-07-2007, nona zarina komen :

Susah sgt nk dpt daun pisang, leh gak guna mangkuk tahan panas atau loyang, letak skit minyak. Letak bebola kuih, tuang santan pastu leh lah kukus.


11-07-2007, dakdeng84 komen :

x nampak pun badak berendam dia...


06-12-2007, shaihah komen :

saya kalau buat isi inti campur kacang hijau yang telah direbus.lagi sedap


26-10-2008, ade' komen :

nampak cam best je, nanti nak cuba


16-01-2009, MJD komen :

saya biasa buat bebola tue dikukus bawahnya letak daun pandan je...potong daun pandan bentuk segi4...pastu kukus.kuah lak campurkan santan, garam sikit ngan tepung beras sikit masak atas api.Dah siap, letak bebola kat mangkuk ngan kuah tue pastu apa lagi ngaplah..... sedap.


08-08-2009, gondel komen :

09-07-2007, NisaMPB komen : badak berendam ni sama mcm lompat tikam kan? salah salah salah. badak berendam ni sama macam sagupa? sagu kepal? asam kepal? tapi intinya kacang dal. kuahnye lak orang letak bawang skit, halba skit nak kasi bangkitt..


18-08-2010, ifa98 komen :

thankx for sharing this recipe ..dah lama teringin nak makan badak berendam..yum yumyum


18-08-2010, ifa98 komen :

thankx for sharing this recipe ..dah lama teringin nak makan badak berendam..yum yumyum


24-02-2011, sofya syer liza komen :

esok nk wt lah


25-12-2011, Cikgu Zarra komen :

sukanya kuih nie,,,, tp kena blaja la buat,,


Untuk komen, perlu login terlebih dahulu





Part of Dua Marhalah Sdn Bhd