Google+

oleh: nona zarina Kuih Talam Cendol

Kuih-talam

Resepi kuih talam ni tambah cendol je. Cubalah rasa...


Created on : 09-07-2007

Print

E-mail kepada kawan

Tulis Laporan

Hubungi nona zarina




Bahan-bahan ( 10 org )

  • LAPISAN ATAS:
  • 60g tepung beras
  • 2 sb tepung jagung
  • 70g gula merah
  • 2 sb air kapur
  • 200ml air
  • LAPISAN TENGAH:
  • 60g tepung beras
  • 10g tepung gandum
  • 50g gula
  • 400ml air
  • 200g cendol
  • sedikit pewarna hijau
  • LAPISAN BAWAH:
  • 60g tepung beras
  • 10g tepung gandum
  • 1 biji santan pekat
  • 1/2 sk garam

Cara-cara

  1. Masukkan semua bahan untuk setiap lapisan. Setiap lapisan campurkan berasingan.
  2. Masak setiap lapisan atas api yg perlahan,kacau hingga pekat.
  3. Untuk lapisan tengah masukkan cendol apabila bancuhan tadi hampir pekat.
  4. Masukkan dalam acuan dan kukus. Masukkan lapisan bawah , diikuti lapisan tengah dan akhir sekali lapisan atas.
  5. Biarkan sejuk barulah dipotong.

Tag

Laporan Masakan Bergambar (0)



Komen (17)

09-07-2007, Lilydvalley komen :

nona, nona,nona... hmmm... x clear la...cara2nya...ke aku yg bingai x paham2. Mula2 masak semua bahan2 berasingan...then??? lapis2kan? lepas tu kukus lak?


09-07-2007, NisaMPB komen :

lily, cik nora kita explain vry brief. sbenarnya kita kena larutkan lapis atas, tengah & bawah secara berasingan di atas api yg kecil. utk lapis tengah, bila adunan tu dah mcm nak memekat skit atas api, mula masukkan chendol. setiap adunan lapisan ni kena masak seperately atas 3 periuk kecil berasingan dat is utk 3 adunan lapisan. bila air kukusan dah mula mendidih, masukkan loyang, sapu dgn minyk skit sbelom tuang lapisan 'bawah' tu. setiap lapisan kena tunggu masak hingga 4/5 min agaknya sebelum tuang lapisan tengah & seterusnya. tunggu betul2 sejuk sebelum potong. gunakan pisau corak plastik & sapu sedikit minyak utk mendapatkan potongan yg seksi & cantik. sekian berita.


09-07-2007, nona zarina komen :

Lily...Maksud nona bancuh setiap lapisan tu berasingan. Senang cite mcm wt kuih lapis le. Masuk lapisan bwh dulu, kukus dalam 15min. Baru masuk lapisan tengah kukus lg hingga lapisan atas, kukus hingga masak. ...k moga success


09-07-2007, nona zarina komen :

Tq nisa...sorry tak explain secara detail...hrp lily faham ye..


09-07-2007, NisaMPB komen :

nora, lily ni mmg blur like sotong. jgn amek ati k. cuma k.nis jer yg tahu ngajar kan dia sbb lily ni adek k.nis ehe. kalu tak paham jugak dak lily ni, mmg nak kena sebat dgn ekor sotong tawww...*timang lily smpai cucuq atap*


09-07-2007, nona zarina komen :

Pandai2lh agak2 bhn2 tu ye. Kdg2 bukan betul sgt pun ikut resepi ni.


09-07-2007, Mat Gebu komen :

kalau ada cendol..malam nie jugak buat....tapi nampak mcm complicated laH....tak pe itu baru cabaran kan.


10-07-2007, eugeniadarwis komen :

Eh, Lily adek Kak Nis? Tak tau lak.


10-07-2007, Lilydvalley komen :

K nis...tima kacih la kerna explain ngan begitu panjang...sepanjang ekor sotong! hehehehe...now dah paham...G, i ni adik k nis...lain bapak lain mak, lain negara lagi! hahahaha


10-07-2007, eugeniadarwis komen :

ok ok, yg nora tu sape lak?


10-07-2007, nona zarina komen :

Bkn nora lah...NONA...adik beradik seresepi kot...hehehe


10-07-2007, eugeniadarwis komen :

Itu ler yg pelik, Kak Nis dok panggil nora. Nona, jom ler masuk porem, sembang2


11-07-2007, NisaMPB komen :

ooo...patutlah k.nis ni asik silap kat mata, ghupa2nya ceminmata makdara lupa nak pasang..kuangkuangkuang...sori nona. nona yg tiap hari ahad kul 2 ptg tv3 tu yer?? :p


08-04-2009, honey10 komen :

belum cuba lagi..nampak sedap...je..


14-02-2010, bong bizaro komen :

nampak cam best je....


18-10-2010, zueabun komen :

lapisan atas n tgh tu xyah guna santan ke nona....


26-08-2011, ZIDILA komen :

Salam... sy nak tanya pasal loyang.. akak pakai loyang bp inci tok 10 org mkn??.. sory br nk blajar


Untuk komen, perlu login terlebih dahulu





Part of Dua Marhalah Sdn Bhd