Google+

oleh: ieyra Petola Tumis Air

Petola__large_

One of my fav...


Created on : 08-07-2007

Print

E-mail kepada kawan

Tulis Laporan

Hubungi ieyra




Bahan-bahan ( sorang pun bley abih )

  • 3-4 biji petola (buang kulit dan potong bulat)
  • 20sen suun (rendam)
  • 2 biji telur
  • 2 ulas bawang putih
  • 2 biji bawang merah
  • Air
  • Minyak
  • 1/4 kiub ikan bilis

Cara-cara

  1. Hiris bawang merah dan bawang putih.
  2. Panaskan sesudu minyak dan tumis bahan hiris. Bila dah naik bau, masukkan air secukupnya.
  3. Masukkan petola yg dah dipotong bulat. Masukkan juga suun tadi.
  4. Pecahkan telur dan kacau. Tambahkan kiub ikan bilis dan perisakan dengan garam.
  5. Wokeh... Siap untuk dimakan dengan nasi atau diratah begitu sahaja..

Tag

sayur

Laporan Masakan Bergambar (7)

Petola
10-07-2007
Semalam i cuba buat resepi petola ni, selalu masak air je. Sedap juga...
Laporan oleh: nona zarina

waa.. teringinnye nak makan..

Dsc00003
15-05-2009
huhu..try masak sendiri tadi..memang puas sebab b4 n tahu makan je..haha..sy tambahkan sekali 2 biji cili merah dan tahu kering..sebab ayah sy pesan suun besfren dy tahu kering..nyum2..thanx awk masukkan resepi yah
Laporan oleh: siti nurafifah
Imag0010
25-05-2009
biasa tumis cmpr ikan bilis je, bt stail ni pulak sedap juga.
Laporan oleh: rosaliza
Petula_tumis_air
25-03-2010
dh wt tp chenta guna kiub ayam coz kt umah xde kiub ikan bilis,sdp......tq
Laporan oleh: chenta
Dsc00679
18-05-2011
thanx ieyra..sedap..buat bukak pose..
Laporan oleh: Isteri bekerja
Sup_petola
24-10-2011
lauk simple ni gndingkn dgn smbl blacan boleh menmbh2 klau mkn..heee... :,)
Laporan oleh: kak fida
Dsc00091
29-04-2012
senang dibuat dan sedap dimakan tq2
Laporan oleh: k.zila66


Komen (16)

08-07-2007, Mat Gebu komen :

Samalah ieyra, mat pun minat sayur mcm nie, kalau makan dgn sambal belacan dan ikan masin dah cukup u.....selera...


08-07-2007, zawiah komen :

akak pun suka masakan cam nii.........tapi tk pernah taruk telur........ cuma tumbuk bwng putih ngan ikan bilis je......terus tumis............. sedapp ..........makan ngan sambal belacan ,nasi panas........


09-07-2007, ieyra komen :

sedap lawan ngan sambal belacan, kalu letak suun banyak lagi sedap!


09-07-2007, eugeniadarwis komen :

ieyra, senang ke nak dpt belacan kat Bangladesh?


09-07-2007, ieyra komen :

kak g, mane ade kt cni, mintak kakak kt mesia poskan ke sini..


09-07-2007, zaliana komen :

ieyra kat sana takde tumbuh petola yek? siannya sampai kena poskan...k.za kalau makan lauk ni bubuh nasi 2-3 sudu aje..yg lebihnya sayur ni lah...best best!! x de lauk lain pun takpe....


09-07-2007, ieyra komen :

petolanye ade kak za, senang tumbuh kat sini.. belacan yg takde..


09-07-2007, zaliana komen :

kih kih kih..apelah..silap baca pulak tadi...org bangla x pandai makan belacan yekk


09-07-2007, zaliana komen :

dah makan masa lunch tadi..nampak aje terus ambik...teringat kat ieyra punya..puas hati....


09-07-2007, ieyra komen :

isshh.. sedapnye makan lunch.. kite kat sini malas masak, buat macaroni goreng je.. :p


09-07-2007, nona zarina komen :

Sedapnyeeee.....mmg my fav gak ni...


30-07-2007, lyana85 komen :

pergh..sedap ni..pastu goreng ikan garing2 n buat sambal belacan..makan panas2..


08-05-2008, acucubatryteh@myresepi.com komen :

suun tu ape ye..


28-06-2008, shasha comel komen :

boring r......xde syur lin ke?


16-11-2008, may513 komen :

ape tu suun...?


13-04-2010, snm komen :

nak cuba la,untuk diet ok tu letak sayur banyak2.


Untuk komen, perlu login terlebih dahulu





Part of Dua Marhalah Sdn Bhd