Google+

oleh: mama_myvi Pulut Durian 'Kelantan Style'

P7040632

resepi dari ma.. sesuai dibuat dimusim durian ni... Lebih nikmat dimakan menggunakan tangan...


Created on : 06-07-2007

Print

E-mail kepada kawan

Tulis Laporan

Hubungi mama_myvi




Bahan-bahan ( 4 orang )

  • 1 cawan beras pulut
  • 1 biji kelapa
  • garam secukup rasa
  • gula pasir
  • 1 biji durian

Cara-cara

  1. tanak atau kukus beras pulut (ikut suka)
  2. perah santan daripada sebiji kelapa tadi, tidak perlu terlalu pekat (gunakan air yang telah dimasak)
  3. masukkan garam secukup rasa ke dalam santan tadi
  4. kupas durian dan ambil isinya
  5. setelah siap semuanya, masukkan pulut, durian, & sedikit gula pasir kedalam pinggan. kemudian curahkan santan tadi ke atasnya.
  6. sedia dimakan.. Pulut Durian Kelantan Style...

Tag










Laporan Masakan Bergambar (1)

Imag0015
14-06-2009
salam mama, best dh lama x mkn pulut durian, sy guna `nise'/ gula melaka, sedap bangat. jemput mkn kawan2
Laporan oleh: rosaliza

thanks rosa... jemput2...


Komen (13)

06-07-2007, zaliana komen :

mama myvi org kelantan ker..ada buat lempuk durian tak? baru je makan pulut durian..tengok gambar ni rasa nak makan lagii..


06-07-2007, kakfiza komen :

pagi td buat kuah durian cicah dengan roti benggali..sedapppppp..!


06-07-2007, s_shamen komen :

amboiiii org kat msia niii...dua tiga menjak ni asik keluar resepi durian je yerrkkkkk


06-07-2007, zaliana komen :

bawa bertenang shamen..balik nanti boleh makan puas2 ekk..


06-07-2007, s_shamen komen :

takpe zaliana..saya bukan hantu durian. tapi kalau benda2 yang campur durian camni makan gak la sikit2. kalau kat msia..benda2 camni depan mata tak heran pun...ni dah takderr..teringin plakkkk


06-07-2007, mama_myvi komen :

sy org johor... hubby org klntn, mula2 dulu pelik jugak tengok org mkn benda ni.. bila dh kenal, terus jadi favourite menu... asal teringin je terus cari durian...


07-07-2007, fizzae komen :

Kat ovc pun ada durian. Tapi mahal la. Kalau dah teringin sgt, tpakse beli je la kan... sekali sekala.


07-07-2007, sukamakanje komen :

waa...rase macam nak balik klate now nie gak....mcm terasa la pulak rase lemak manis dan kenakan durian campur pulut..fuh....teringatla pulak kat ma I kat psir mas nunnnn.....bestnyer kalo ma yang masak nih....


11-07-2007, ishikawa_ayumi komen :

wani suka sgt yg kelantan version neh.. aritu, kitorg buat yg biasa punya... tp, masih terbayang2 lg kt yg kelantan version made by mak sedara.. huuu.. besh3...


19-07-2007, shima_2210 komen :

bkn kat klntan jer mkn cam nie, kat belah2 utara pn sama gak. durian ngan nasik pn belasah gak. bkn durian jer mkn cam tu, mapelam manis, pisang pn hentam. tp sedapppp..... buah2 tu sedap mkn ngan nasik or pulut pki santan, gula n garam. try la tp pastikan buah tu manis br terangkat


26-04-2011, atiey11 komen :

x perlu dimasak rupa nya santan tu.


09-11-2011, dewi sukma komen :

sy ni x berapa pandai nak masak pulut, kadang2 tu lembik sgt,camne cara nak masak pulut biar sedap dimkn..boleh sape2 bagitau...


26-12-2011, chiq aein komen :

waaa...sdap nye pulut durian..meleleh air liur ni..=O


Untuk komen, perlu login terlebih dahulu




Part of Dua Marhalah Sdn Bhd