Google+

oleh: lyana85 Ikan Bakar Portugis

No picture

Macam kat Portugis Grill tu..Sorry takde gambar..


Created on : 24-06-2007

Print

E-mail kepada kawan

Tulis Laporan

Hubungi lyana85




Bahan-bahan ( 1 )

  • 1 ekor ikan kembung
  • 1/2 biji air perahan limau nipis
  • 1/2 sudu besar kicap pekat
  • garam
  • gula
  • daun pisang
  • minyak masak
  • Bahan-bahan Kisar:
  • 4 tangkai cili merah
  • 4 biji buah keras
  • 8 ulas bawang merah
  • 1 batang serai
  • 1/2 inci belacan
  • 1 sudu besar serbuk cili
  • 2 helai daun limau purut

Cara-cara

  1. Tumis bahan-bahan yang telah dikisar.
  2. Tambahkan air perahan limau nipis, dan kicap pekat.Tambah gula dan garam.
  3. Bersihkan ikan dan daun pisang.
  4. Bungkus daun pisang, ikan dan kuah dengan Aluminium foil. Lipatkan kemas2 setiap sisi.
  5. Bakar atas kuali leper lebih kurang 15 minit.. ikan boleh diganti dgn udang, sotong, lala, boleh gak tambah bendi atau kacang botol.

Tag

Laporan Masakan Bergambar (3)

Dsc00623
27-07-2009
Salam lyana85, dah cuba untuk hidangan berbuka puasa petang tadi. Not bad..tq.
Laporan oleh: Sharm1969
_image__820_
08-04-2011
Menu lunch td.buh daun knyit coz daun limau xde,tmbh syur skt..sdp mkn pnas2..
Laporan oleh: Ain86
_image__903_
25-10-2011
Wat lg sbb sdap&snang.ltak je sambal,bungkus,bakar..siap!hehehe
Laporan oleh: Ain86


Komen (7)

02-07-2007, janova88 komen :

Kat mana restoran yg ada hidangan ikan bakar portigis ni, nak cuba pergi rasa. kawan-kawan cakap sedap sangat


08-07-2007, lyana85 komen :

kat mid valley..memang sedap...belom makan pun dah bau kesedapannya...


04-11-2009, putrina komen :

dh lm cari resepi nk buat cara portugis grill ni, slalu kalo teringin nk mkn kena g midvalley. sanggup tgu lm jjn dpt mkn. tq lyana, putri nk cube le.......


11-04-2010, fahsya komen :

x sedap langsung... rase biase je... kene letak 1kg ajinamoto baru ade rase skt...


21-12-2010, killerapit77 komen :

dkt amcorp mall pn dh ada skang..mmg sdp..tu yg cr resepi ni nk try..hehe


18-03-2011, sidapopai komen :

saya slh seorang penjual nasi ni... sambutan amat menggalakkan..


25-10-2011, fm lover komen :

yg dkt midvalley punye mmg sedap....byk pilihan....wpun ramai org tapi tunggu tak lame sgt


Untuk komen, perlu login terlebih dahulu





Part of Dua Marhalah Sdn Bhd