Google+

oleh: seriseroja Jeruk kedondong

Abcd0006

sedap n senang sgt - yg penting xde pengawet! kalau ada ni memang susah saya, susah nak berhenti!!


Created on : 06-06-2007

Print

E-mail kepada kawan

Tulis Laporan

Hubungi seriseroja




Bahan-bahan ( 50 biji )

  • 50 biji kedondong (boleh tukar kepada buah lain spt mangga muda, cermai, eh - apa2 buah le yg korang nak jerukkan!
  • 1/2 cawan garam kasar - larutkan dalam 2 liter air (x larut sgt pun xpe, masa merendam buah nanti larut la dia..
  • 1 cawan gula pasir
  • 1/2 keping gula kabung ( boleh ganti dengan 2 sb gula melaka atau gula merah - x letak pun xpe)
  • 4 biji cili padi (optional - saya suka ada rasa pedas pedas sikit)
  • 2 liter air untuk air gula
  • 1 sk garam halus atau secukup rasa

Cara-cara

  1. kupas, basuh dan tuskan buah kedondong - rendam dalam air garam semalaman.
  2. bilas buah kedondong dan tuskan.
  3. masak air - masukkan gula pasir, gula kabung dan garam halus. akhir sekali masukkan cili padi.
  4. bila air gula dah sejuk, tuangkan ke dalam bekas buah kedondong. biasanya saya masak air gula ni 3 jam sebelum step 2 supaya by the time kita dah siap tus buah, air gula dah cukup sejuk
  5. simpan dalam peti sejuk - seelok-eloknya biarkan 2 hari baru dinikmati.

Tag









Laporan Masakan Bergambar (5)

Cili_jeruk
26-05-2008
Guna resepi ni buat cili jeruk... cara sama cuma kurangkan gula... just sb gula.... Resepi sesuai utk org yg tak leh mkn cuka like my hubby.......TQ
Laporan oleh: che'iza
Jeruk
28-05-2008
Buat jeruk pelam.... Mak mertua bg pelam muda........ best...........
Laporan oleh: che'iza
Jeruk
03-08-2008
Potong nipis-nipis bagi cepat rasa. Saya ganti gula kabung dgn gula batu.. emm sedap yg ptg takde bhn pengawetkan..
Laporan oleh: yani
Jerukpauh
03-08-2008
ni jeruk pauh pulak.. yum3x
Laporan oleh: yani
Jeruk_kedondong
21-07-2009
dpt bnyk kedondong from Pontian...jadikkan jeruk made in s'pore...heheee...tq seriseroja... :)
Laporan oleh: kak fida

Komen (8)

07-01-2008, sofinar komen :

kecuq ayaq liuq, mujur tak mengidam


22-08-2008, zila66 komen :

wat jeruk mangga...dpt satu balang m'kasih seriseroja....


03-11-2008, zila66 komen :

wat lg.. kali ne ngan kedondong dpt 1 balang ...best..tq..


06-12-2008, maksu om komen :

bdasarkan pengalaman maksu buat jeruk buah ni, firstly rendam dgn garam kasar bersama air kapur. Air kapur untuk memastikan buah sentiasa rapuh ,walaupun kmdian bubuh air gula yg masih panas. Satu lagi jika buah yg digunakan x masam (cth: betik,jambu batu,jambu air dll)boleh masukkan cuka atau rendam dgn asam keping utk yg elrgi cuka spy rasa msm2 skit. Buat le klu ada buah daripada dok beli yg ada pgawet n pwarna .


27-12-2009, mamapieses komen :

seri,naper jeruk kedndong mama lembut n menggerutu...cam bintik2 gitu..seram lak nak mkn.tq


27-12-2009, ramlee komen :

kalau dah seram nak makan,,bermakna ada penunggu pada buah tu,,cuba letak kat bawah pokok kul 12 midningt ni,,adalah tu toyol datang makan,,hehe


27-12-2009, ramlee komen :

midnight


28-12-2009, mamapieses komen :

byk la ko punye toyol ramlee..mama nak peras giler dah nie.bkn apa syg kat buah tu.xtau mane silapnye.nti nak cuba jeruk betik lak


Untuk komen, perlu login terlebih dahulu