Google+

oleh: kak fida ♥Durian Custard Layer Cake™

Durian_custard_layer_kek

Kek yang mewah dengan lapisan kastard durian... :)


Created on : 21-06-2013

Print

E-mail kepada kawan

Tulis Laporan

Hubungi kak fida




Bahan-bahan ( 1 biji kek )

  • 1 biji kek span 9 inc. atau 1 adunan kek optima plain... http://www.myresipi.com/top/detail/11424
  • Kastard Durian :-
  • 250 g isi durian
  • 1000 ml santan cair
  • 300ml santan pekat
  • 1 peket serbuk agar2 (12g)
  • 6 sb tepung kastard
  • 200g gula halus
  • 1/4 sk garam
  • sedikit pewarna kuning lemon

Cara-cara

  1. Durian_custard
    Kisar isi durian bersama santan cair hingga halus, tapis ke dalam periuk dan campur kesemua bahan lain dan kacau rata. Masak hingga pekat. Ketepikan.
  2. Durian_custard_lapis_1
    Kek dibelah dua bahagian. Ambil sekeping kek span dan bubuh ke dalam loyang. Tuangkan 1/3 bahagian kastard durian dan ratakan.
  3. Durian_custard_lapis_siap
    Tindihkan kek span yang kedua dan tuang lebihan kastard dipermukaan dan tepi kek sambil dihentak2 perlahan hingga rata. Masukkan loyang berisi kek ke dalam peti ais sebentar hingga custard beku.
  4. Durian_custard_kek
    Keluarkan kek dari loyang dan hias dengan lebihan kastard yang ada atau boleh dihias dengan kepingan badam yg dipanggang atau kelapa parut kering.
  5. Durian_custard_layer_cake
    Enak dihidangkan dingin...sesuai dijadikan sumber mata pencarian juga... :)
  6. Durian_custard_pudding
    Kalau ada lebihan kastard durian, bubuh dalam acuan kecil2, jadikan puding dan hidangkan dingin... :)

Laporan Masakan Bergambar (1)

P1050949
02-07-2013
slm k.fida...mmg mmg mmg sdp kek ni.cm mkn kek aisklim jer..ucu mkn 3 beranak abis dkt separuh...hb mkn pon berulang2..siap dia ckp..mgu dpn ni blik kg wat kn sebijik utk mak...tq kak.
Laporan oleh: Mariani(KT)

slm ucu...alhamdulillah...bebaloi ye buat sndiri..klau kt kdai bakeri berpuluh2 $ hargenye...slmt mncube lagi ucu, semuge menjadi menntu kesayangn...amiiin... :)



Komen (14)

21-06-2013, yatie zelani komen :

sedapnyerrr... kak fida nih mmg tau..mlm2 cam gini dh terliur...nk kena buat nih...asyik kek kastad pandan jek... durian dh la peberet en suami n kids... tq kak fida share...creatif


22-06-2013, kak fida komen :

yatie zelani...kek ni sesuai sgt pd org yg minat dgn durian...berbaloi klau dpt buat sendiri drp kita beli di kedai..manyak mahat lorr...heheee...nga tk putus musim durian ni boleh ler cube yer... :)


22-06-2013, kakbesah komen :

salam kak fida.. fewweeet! bestnyer kek kastad durian tu... terliur liur kb dibuatnye. insyaAllah akn ku terai, lbeh22 lg di bln posa... tq share respi mmmuaaah!


22-06-2013, kak fida komen :

salam kakbesah...tau2 menjengol aje kat tingkp dapo akak yer...heheee...terai kb jgn tk terai...mmng sesuai disajikn dingin di bulan pose...mmuahh3!! jugaks.. :o


22-06-2013, Mariani(KT) komen :

slm kak...aduh2 kuning banget...emm sdpnye..telan air liur jer la..nk wat doyan dh abs lak..


23-06-2013, kak fida komen :

salam ucuuu!!!...alaaa...jgn ler wat dgn doyan yg dh abes...wat ler dgn doyan yg baru belik...ekheheheee...baru ler tk telan air lior jek...heee...wat jgn tk wat tau...ngheee.. :)


23-06-2013, k.zila66 komen :

Assalam fida...tak mok ckp byk2...seeeeedapnyerrrrrrrrrrrrr.....(dh lama xmsuk sni sbb tenet problem) miss uuuu...begitu jgk ucuuu... slmt kembali..k.besah buat2 jgn x buat hee..miss u jgk muahah!


23-06-2013, Snur komen :

salam k.fida..dh bbrape hr kije mmbelek,stdy btl2 rsipi trkini akak ni..brkenan.!memikir jg tkt if buat x de yg nk mkn..al mklm ahli rmh x rmai..tp tringin jg nk buat so naklah tnya...; santan tu akak gna sntan kotak ke?mmn nk dpt sukatan sntan cair?tq kak..


24-06-2013, kak fida komen :

waalaikumussalam zila...iye toksah ckp bnyk2 nnti lebih telior pulak...ekheheee...cuci mate dulu yer smbil dok sembng2 ngan member yg dirinduuuu....heeee.. :,D


24-06-2013, kak fida komen :

salam Snur...klau teringin nk mkn boleh aje buat 1/4 adunan kek dan 1/4 adunan kastard...buat dlm loyang kecil, tk perlu di lapis2 hanya 1 kpg kek dibubuh topping kastard,ratakan dan simpan dlm peti ais...jika ade lebihn kastard buat seperti akak contohkn dlm step 6..enak dimkn dingin, lebih2 lagi buln pose nnti...utk sntn tu akak gune 500ml sntn KARA utk 1 adunan kastard = 200ml KARA dicampur air 800ml air = 1000ml sntn cair ...atau nur boleh guna 1000 ml air utk dikisar dgn isi durian dan gune keseluruhn 500ml KARA utk sntn pekat....slmt mncube yer... :)


25-06-2013, Snur komen :

tq k.fida tp kn mahapla..nk tnya skit,smlm sy ke kdai jual bhn kue tngok loyang2...pastu blh tak sy nk tau if sze nya 210x210x65mm tu bape inci ye?bgtu jg dgn sze 218x147x62(yg ni loaf pnya).puas mmbelek xde plak d tls sze nya dlm inci..tlg ye k.fida..syukran..:)


25-06-2013, kak fida komen :

salam Snur...210x210x65mm = 8 1/4x 8 1/4x 2 1/3 inc...218x147x62mm = 8 1/2x 5 3/4x 2 1/2 inc... :)


25-06-2013, Snur komen :

hmm..:( mmn plak sze kalo sy nk dptkn loyng yg 9in ni akak?.?x?x?mm


26-06-2013, kak fida komen :

Snur..rasanye loyang lebih mudah dibeli di kedai yg mnjual perkakas dan bahan2 baking...mcm2 size ada... :) klau dlm 9 inc = 230mm


Untuk komen, perlu login terlebih dahulu





Part of Dua Marhalah Sdn Bhd