Google+

oleh: umi_e Lompat tikam kelantan

Lompat_tikam

Ini lompat tikam my MIL's style


Created on : 02-06-2007

Print

E-mail kepada kawan

Tulis Laporan

Hubungi umi_e




Bahan-bahan ( satu keluarga (4-6orang) )

  • A: Tepung hijau
  • 250gm tepung beras
  • 700ml santan cair
  • secubit kapur sirih (campur dalam santan cair)
  • secubit garam
  • sedikit pandan paste/pewarna hijau
  • B: Santan pekat
  • 1500ml santan pekat
  • 80gm tepung beras (untuk pekatkan santan)
  • secubit garam
  • C: Pulut merah
  • 1 cawan pulut
  • 1 cawan santan cair
  • sedikit pewarna merah
  • D: Air gula
  • 300gm gula melaka
  • 3 cawan air
  • sehelai daun pandan

Cara-cara

  1. Campur kesemua bahan A dan tapis
  2. Masak atas api hingga pekat
  3. Lompat_tikam2
    Umie masuk dalam microwave tapi kena sentiasa dikacau setiap 2mins)
  4. Lompat_tikam3
    Campur kesemua bahan B dan buat serupa dengan A (adunan B lebih cair dan lembut berbanding dengan A) >>> (umie masuk microwave je - cepat)
  5. Lompat_tikam1
    Cuci beras pulut kemudian masak dengan air dan sedikit pewarna merah (umie masuk microwave je - cepat)
  6. Lompat_tikam4
    Masak gula melaka bersama air hingga cair dan mendidih. Kemudian tapis.
  7. Setelah semuanya siap, ambil serba sedikit setiap dari nya dan curahkan air gula secukupnya :)

Tag

kuih-muih

Laporan Masakan Bergambar (5)

P7160154
18-01-2008
dh lama buat, tp bru dpt letak gmbr..trma ksih krn kongsi resepi
Laporan oleh: inid

Thanks kerana mencuba :)

Dsc02803
10-04-2008
buat 1/2 adunan jer ... sedapnyer lama betul x mkn kelantan punya stail.. ada pulut merah lagi.. tu yg tambah glamour .. tq umie.. tp saya t'over cook yg hijau sket..hehe
Laporan oleh: yatiezaini

rasa cam nak buat juga ler...

Myr
21-07-2009
Ni memang favourite saya.. lebih-lebih lagi selepas disimpan sejuk.. hmmm.. Sekarang dah boleh buat sendiri! Umi_e, terima kasih share resipi MIL umi_e ni.. sedap!
Laporan oleh: Lynn Sham
Imag0009
07-08-2009
salam, bt tuk buka posa semlm, lemak manis sedap, tq
Laporan oleh: rosaliza
Myr_lompat_tikam_120807
08-08-2012
kuih fav hubby di bln ramadhan. buat smlm utk buka puasa. xyah beli dh pasni. sdap sgt. cuma pulut tu kurang santan skit, terkeras plak. thx for the recipe! :)
Laporan oleh: moonbug


Komen (25)

02-06-2007, sitiazma komen :

bestnya umi_e. teringinnya nak makan. Tapi takde kapur la. Senang rupanya buat mende ni ekk.


02-06-2007, umi_e komen :

aikkkk ada siti rupanya... meh ler masuk chat room kita bual2 ermmm memang senang cuma umie berpenyakit M untuk membuatnya :D


02-06-2007, sitiazma komen :

umi_e -naper kapur tu hanya perlu dimasukkan utk pulut hijau je?


02-06-2007, umi_e komen :

siti sebab nak ada rasa dan juga kekenyalan... yang putih tu ikutkan santan pekat semata2 tapi sebab nak kan pekat kenalah bubuh tepung beras tu sikit...


02-06-2007, umi_e komen :

lupa nak beritahu... nanti adunan hijau tu akan ada rasa cam kueh kasui tu sikit :)


02-06-2007, zara_klate komen :

hehe..nanti balik kg nak kena makan kuih ni.


02-06-2007, Delila komen :

lain ek kelantan nye lompat tikam..tak penah mkn lagi ni punya style...umie balik kang watkan utk del ye....teringin jugak nk makan hasil air tangan umie...


03-06-2007, Delila komen :

aduh umieeeeeeeeee.....del terlompat..tapi tak sempat nak tikam le.....baru nak buat..kapor lak tak dak....


03-06-2007, umi_e komen :

del...takde kapor pun takpe... boleh je ;) zara... balik nanti gi beli jer ler kat merket :p


15-07-2008, kD'z komen :

mcm ne rasa kuih ni yer..


26-01-2009, llonni komen :

mana lompatikam lain lagi selain drp klate...delila...


21-07-2009, elin8888 komen :

1st time tgk kuih ni...


21-08-2009, Snow White komen :

hubby suka sgt mkn kueh ni. Br nk try buat............


24-10-2009, ariati komen :

ni br taw kuih lompat tikam org kelantan.............tak pnh mkn kuih ni.insyaalah nk cuba


14-11-2010, norlyomar komen :

sya br try wat tadi.. tp yg santan pekat tuh lembik sngat lar.. kna biar sejuk br keras ker?


22-04-2011, irahkaisara komen :

suami selalu tanya pandai tak buat kuih lompat tikam..sebab dia org kelantan dan memang suka makan kuih ni..saya lak orang melaka..mana la pandai..sebab tu la cari resepi ni...boleh try buat la nanti..nak tanya mak mertua segan..heee


17-05-2011, kmazlina6084 komen :

Inilah yg dicari2 resepi lompat tikam, nak cuba buat....


22-06-2011, mami rauqah komen :

salam,saya orang baru...jumpa jgk resepi ni..tq semua...


09-08-2011, mat_3527 komen :

timer ksih umie,,,nti mat try bt,,,heheheheh,,klu jdi,,,kiro ok lah tu,,,,hehehehe


17-09-2011, Halizah76 komen :

Dulu saya pernah buat tapi tak jadi bila saya tengok bahan2 umie tak sama dgn bahan2 yg dia kaci terima kasih umie nanti saya cuba buat...harap2 jadilah hendaknya


08-11-2011, nyta komen :

tak sabar nk buat ni.....feberet saya ni...nk g bli bhn2 dulu...nanti baru blh buat,,,,tq umie....


06-12-2011, CUBADAK komen :

teringin nk buat,tp x pasti adunan batter perlu guna gula atau x.hmmm....sy pernah tengok rancangan memasak,adunan bwah(hijau)dia x guna santan,cuma air pandan,tepung beras ,air kapur mkn dn sedikit garam....betul ker mcm tu?


06-12-2011, CUBADAK komen :

sy x suke betol bila mana kueh mueh org melayu selalu d sebut nyonya kueh.....tmbah2 d tempat sy bekerja.dn boleh d katakan semua tempat yg eksklusif kalau menjual manisan melayu di sebut nyonya kueh or nyonya dessert.....kenapa mcm tu,sy x faham.....


06-01-2012, noraini.abdulzawawi komen :

terima kasih..nanti boleh cuba resepi ni...walau pun saya bukan orang kelantan tapi suami suka kueh manis..


17-07-2012, zaitonhussin komen :

dh cuba dh......mcm buat kuih tpg pelita jgk


Untuk komen, perlu login terlebih dahulu





Part of Dua Marhalah Sdn Bhd