Google+

oleh: Delila Cucur Udang Kuah Kacang

31-05-07_0941

Resepi mak...


Created on : 31-05-2007

Print

E-mail kepada kawan

Tulis Laporan

Hubungi Delila




Bahan-bahan ( Sekeluarga )

  • 500 gram tepung gandum
  • 20 ekor udang besar (boleh lebih atau kurang-buang kepala sahaja)
  • 1 mangkuk kecil tauge
  • 1 mangkuk kecil daun kuchai (potong 1 inci)
  • 1 biji telur
  • 1 biji cili merah (hiris halus)
  • 2 biji bawang merah (racik halus)
  • Garam secukup rasa
  • 1/2 sudu teh gula
  • Sedikit kunyit
  • Air secukupnya
  • Minyak utk menggoreng
  • KUAH
  • 2 cawan kacang (goreng dengan minyak tanpa buang kulit hingga masak)
  • 6 sudu besar cili boh (boleh lebih atau kurangkan)
  • 1 biji bawang merah
  • 1 biji bawang putih
  • Garam dan gula secukup rasa
  • Sedikit air asam jawa
  • Air secukupnya

Cara-cara

  1. 30-05-07_2202
    Masukkan tepung, udang, tauge, kuchai, telur, cili merah, bawang merah, garam, gula dan kunyit ke dalam satu mangkuk besar.Tambahkan air hingga adunan menjadi boleh dijemput.Jangan terlalu pekat atau terlalu cair.
  2. Panaskan minyak.Jumputkan adunan ke dalam minyak yang betul-betul panas.Goreng hingga kekuningan.Angkat dan hidang dalam pinggan.
  3. Masukkan semua bahan kuah dalam pengisar dan kisar kasar bahan ini.Jangan sampai halus.
  4. Masak bahan kisaran ini di atas api sederhana hingga pekat.Angkat dan hidangkan dengan cucur udang.

Tag










Laporan Masakan Bergambar (8)

Cucuq_udang
01-06-2007
sedapppppppppppppppppp
Laporan oleh: umi_e

amboi umie.....cepatnye dia buat....kikiki...nampak best je...pos le skit...

Picture_002
18-06-2007
ni ler Del...cucurnya. memang sedap..lembut sampai petang..
Laporan oleh: yana

yana..kuah ape tu yana...merah menyala..best nengoknye..

Img_0016
04-10-2007
buat utk berbuka posa utk seisi keluarga. yumm...yumm...
Laporan oleh: imanazyan

perghhh udang setompok atas tu...terliur nengoknye..

Img_3727
17-02-2009
sama dengan resepi mak kite la...makan rojak dgn kuah ni... tq...
Laporan oleh: sofieza
Picture_045
01-04-2009
terima kasih kepada tunya punya resipi iaitu k.delila ye... sedap kan wat minum petang.. thanks
Laporan oleh: rizalia
Image060
06-05-2009
buat lagi resipi ni. tetapi derhaka sket dgn tuan punya sebab kite guna udang kecik je (udang kapas).. thanks
Laporan oleh: rizalia
P1040727
24-04-2011
tq share resepi.selama ni x pernah boh telur,ranggup.........
Laporan oleh: ratuku
Dsc06592
03-03-2014
sama jugak resepi mak...mmg sedapp! makan lak panas2 n tmbh sket tempe dn timun cicah dgn sos cili je! walaaa... sedapnyaaa... mekasih delila :)
Laporan oleh: k.zila66

Komen (21)

31-05-2007, Delila komen :

Ini resipi campak2 je..tengah2 malam teringin nak makan....jd celikkan mata utk buat ni...tak perlukan protokol utk buat ni...main campak je....cucur udang ni tak bulat seperti yang kita selalu tengok sebab tak pakai penaik...tapi rasanya..sedappppppppppp sgt...


31-05-2007, fizzae komen :

Thanks.. Sbb bg resipi kuah kacang ni. Tak pakai santan yer..? Nnt nak cuba. Keep on Del..


31-05-2007, umiey komen :

mesti sodap nie....umi slalu buat guna air suam untk cucur udang, wlaupun dh sejuk tetap lembut jer....


31-05-2007, Delila komen :

tak pakai santan.. pun fizzae....


31-05-2007, Delila komen :

semalam tak sempat nak jerang air pun sebab dah menggigil2 nak makan...kikiki..so pakai je air sejuk...


05-06-2007, yana komen :

sedap ler Del...laju jer anak makan. nak letak pic xleh...photobucket lembab ..nnt la kita tempek gambo nyer


09-08-2007, adikain komen :

ade sesapa ke yg tau buat cucur peniram?...beli kat kedai ari tu keras


11-08-2007, Delila komen :

ader..nih kang saya buh resepinya adikain...


11-08-2007, adikain komen :

tqvm del...mesti my dad makin cayang..nih kue fav dia nih...


11-08-2007, Delila komen :

hehehehe...dah tepek pun resepi tu adikain.


28-01-2008, cikon komen :

kalau org tlg masak lagi sedap.. nyam nyam nyam... tenkiu cik/puan delila resipi tersebut.


28-01-2008, muziana komen :

sowie kacau...nak tanya ler mcm mane nk lembutkan cucur udang...y mcm kat pasar malam tu....kita buat selalu keras...dh siap ayak tepung letak soda tp still mcm tu.....


11-08-2008, yunoki_azuma komen :

tepung tu ambil sedikit n bancuh ngan air panas... pastu baru adunkan sekali... tak perlu buh soda...n air secukupnya... kalu air kurang mmg keras


04-02-2009, Shahrose76 komen :

dok tengah cari resepi cuq udang ni hope berjayala buat besok pagi!! tq resepi ibu delila!


17-08-2009, ladymariyah komen :

sedap uhhhh.. saya dah try.. anak2 jilat sampai siku...hehehe...


18-01-2011, darenza komen :

Cucur udang ni boleh di ganti dengan isi ayam yang dipotong dadu kecil2, carrot di potong nipis panjang2, daun kucai, ubi kentang yang di potong panjang nipis sesuai untuk kanak2 yg tidak suka makan sayur.kalau nak gebu dan lembut biasakan bancuh dengan air ais yg disejuk semalaman @ boleh di ganti ketul ais. Dibiarkan sejam baru di goreng...Insyaallah ucur akan ranggup dan sedap.


11-05-2011, shareenadean komen :

terima kasih ye. saya cuba resipi ni dan sungguh sedap dan ranggup! lain kali saya nak cuba petua Darenza.. letak air ais... gebu dan ranggup! I like!


19-05-2011, norita wagi komen :

waaa menarik... bole buat buke pose nnt.. ekeke..


07-07-2011, shahzuan komen :

nk wat kuah kcang nie sng je ea upenyer..


09-08-2011, waja81 komen :

fav tunang saya....t nak buat utk buka pose...mst dia ske....


05-09-2012, che ijah komen :

terima kasih ye..nak cuba lah...best jer


Untuk komen, perlu login terlebih dahulu




Part of Dua Marhalah Sdn Bhd