Google+

oleh: kak fida ♥Apam Mekar Tepung Beras™

Apam_mekar_

Resepi dengan bahan2 mudah untuk dicuba, seakan2 apam makoke tapi tanpa ragi atau tapai... :)


Created on : 22-01-2013

Print

E-mail kepada kawan

Tulis Laporan

Hubungi kak fida




Bahan-bahan ( lebih kurang 30 biji )

  • 200 g tepung beras*} (2 cwn)
  • 2 sk baking powder*} diayak bersama
  • 180 g gula halus (2/3 cwn+1/8cwn)
  • 1 cawan susu segar/cair/santan cair
  • 1 sk esen vanilla
  • pewarna pilihan ikut selera

Cara-cara

  1. Panaskan kukusan. Acuan dialas mangkuk kertas.
  2. Apam_adunan
    Satukan bahan2 kering di dalam mangkuk lalu tuang susu segar/cair/santan sedikit2 sambil dikacau hingga gula larut dan sebati.Masukkan esen vanilla dan kacau lagi.
  3. Warnakan adunan ikut pilihan. Tuang 3/4 penuh adunan ke dalam acuan dan kukus selama 15 min. atau hingga masak.
  4. Apam_siap
    Apam ini enak dimakan begitu saja atau dengan kelapa parut kukus dan cicah gula apom.

Related Recipes









Laporan Masakan Bergambar (11)

20130124_153518
25-01-2013
Kak fida yang nie buat pakai susu. Jadi lebih kembang. Lembut tetap sama cuma ada citarasa say kalau pandan lebih sesuai dengan santan.
Laporan oleh: maladong

seperti yg akak katakan dlm komen mokwo, boleh nmpk perbezaan kembng apam tu bila guna susu dgn sntn,ppon kedua2nya tetap lembut, mekaseh skali lagi maladong krane rajen mncube,akak pon setuju, mmng perisa pndn lebih sesuai dgn sntn... :)

1359014626257
25-01-2013
Salam kak Fida. Ini yang saya buat semalam...dah hantar laporan semalam tapi tah kenapa tak keluar. T.kasih berkongsi resepi. Saya tambah lagi 1/2 cwn air kerana adunan pekat sangat. Alhamdulilah.......menjadi. Lembut sangat. Saya buat perisa pandan.
Laporan oleh: maladong

salam maladong, alhamdulillah mnjadi mekar skali..yg akak buat adunan tk pekat,cair sgt,menitik2 klau tuang tk berhati2,klau guna sntn, akak guna 1/4 cwn sntn pekat dn selebihnya air...ppon mekaseh yer krane sudi mncube.. :)

270120131048
27-01-2013
sob3..sob3..kak fidaaa!ini saya guna 1 cwn tpg beras, 1/2 susu, 1 tsp bkg powder dan 1/3 cwn gula..hasilnya tak gebu..kak fida tolong buat post mortem skit dkt apam saya ni ): .huhu..
Laporan oleh: baking sokmo

baking sokmo...kan dh dok nangis...sah2 bahan2 dh di ubah, tentu kejadiannya tk serupa...cuba ikut rcp sebenar, klau tak nak buat bnyk,akak sarankn buat 1/2 adunan dgn bahagi dua bahan2 yg diberi yer...mekaseh krane sudi mncube, hrp tk serik utk mncube lagi... :)

P1231828
28-01-2013
Dah cuba.. memang sedap.. mekar setaman.. saya bawa p opis, kengkawan puji sedap, kata mereka macam ais krim.. saya letak esen rose.. bau semerbak satu rumah...tq untuk tuan punya resepi..
Laporan oleh: orkid78

alhamdulillah...sukenyeee akak tngok yg mekar2 setmn tuuu...heee...mekaseh orkid krane sudi mncube... :)

Dsc_0438
03-02-2013
terima kasih kak fida utk resepi ini....sungguh simple cara membuatnye...
Laporan oleh: wanmaziah

alhamdulillah...mekaseh jugak wanmaziah krane sudi mncube... :)

Dsc04218
20-02-2013
salam fida, akhirnyee...dpt jgk wat hehee...mekasih ya share resepi yg sedap dn mudah nk wat... :)
Laporan oleh: k.zila66

salam zila..alhamdulilah..apam yg mekar setaman...heee...mekaseh krane mncube... :)

Apammekar1
16-03-2013
terima kasih untuk resepi mudah ni..
Laporan oleh: KAK NONA

amboiii kaler malernyee apam tuu...mekaseh KAK NONA krane mncube... :)

Dsc04215
02-04-2013
salam fida, wat lagi dn lagi atas permintaan ibu...sedapp, katanya..tk yah ltk kaler2..dn jutaan mekasih ibu ucapkn,moga dimurahkn rezki dn keikhlasan fida mencurahkn ilmu amiin3...
Laporan oleh: k.zila66

salam zila..mmng ghajen sgt2..alhamdulillah...mekaseh.. do'a yg same jugak buat zila sekluarge dn ditmbh kesihtn yg brpnjgn...amiiin... :)

Photo0440
13-06-2013
salam kf, jgn btolkn cmpter anda! ni kb buat 2nd time. yg pestaim buat mekar semekarnye mcm kf punye. tp ade dlm tepon ank.nnti la kalo dia balik kb pos bg kf tengok yer. yg ni just trsenyum simpul coz kb gatal terkukus gne priuk karen. tp rse sme=sdap.yg pestaim tu ngn pngukus biase. ampun cikgu! nnti ank murid buat koreksen yer, ape pon jazakillah lah pd kf sbb share rspi yg cam mejik nih. godek2, abakedabra! trus jd..
Laporan oleh: kakbesah

salam kb...heheee...kb ni mmng tk sah klau tk wat org gelak...heee...ppon mekaseh yer krane rajen mncube...alhmdulillah ttp sdp yg senyum tu yer...semuge kb sihat slalu...amiiin.... :)

Dsc00022
25-06-2013
salam kf, ha..ni la yg kb ckp haritu, pestaim buat kukus ngn api kuat jd mekar setaman! eh, dkt2 ngn 'kembang setaman', ruangan mncari kenalan kt majalah varia pop jaman dolu2 plak, bubuh gambo plih pling cunn punyer..kihkih. kf ade prnah masuk ke?..hihihi.
Laporan oleh: kakbesah

salam kb...uwoww!!...mmng cun melecun kmbng stmn ler...heheee...kb ni buat lwk ler..jaman varia pop akak maseh skool..heee...boleh kene kelepop klau gmbo masok majalah...ekheheee... :D ppon mekaseh yer kb krane mncube... :)

Image
19-04-2014
Salam kak fida..thanx utk resipi yg sgt simple ni..kukusan pertama sy mekar setaman,tp kukus second round n third round dh xnk kembang dh..kenapa ye kak fida..huhu..
Laporan oleh: ninie402

salam ninie..mungkin yg kedua dn tiga, adunan terdedah angin,akak buat semua kmbng sbb 1 adunan dikukus sekaligus dlm kukusan besar...hrp tk serik utk mncube lagi yer..tq krane sudi mncube... :)


Komen (28)

22-01-2013, k.zila66 komen :

salam fida ..wah, ada cepi baru lagi... npk senang n mudah...bak kata manjasayang tabik spring toin toin..heee...bertuah suami & anak2 punyai isteri&ibu raaaajiiinnnnnnnn sekaliiiiiiiiii....tqtqtq....masuk list duluuuuuuuuuu.... :D


22-01-2013, kak fida komen :

salam zila...a'ah sbb dh tak ada keje lain..ekheheee.. :D..mmng mudh cepi ni, main kacau2 je...dh keje hari2 msk memsk, klau tak rajen apehal pulak..hehee.....tabik spring jugak kt zila,manja dan rakan2 Myr, sume rajen2 jugak, ade je anto laporn memsk berderet2...lagi ler rajen..heee...cepi masok ler list dulu yer, sng2 cube lah yer... :)


23-01-2013, baking sokmo komen :

wah!cantik nye mekar setaman!thanks kak fida!mesti cuba ni..teruja2..hehe :)


23-01-2013, manjasayang komen :

Salam k.fida...rcp ni mmg sng skli..cantik. ..kembang mekar lg..manja ni kak fida...ade tahapnya gak klu dtg rajinnya smua benda nk buat tp klu kemalasan dah timbul mmm...faham2 jelah....heee..btw tima kaseh kak fida dgn rcp mudah ni...bole cuba nnt....:- ))


23-01-2013, mokwo komen :

tersengih lebar apam tu yek!!^_^..nanti terai..akak memang suka apam beras


23-01-2013, kak fida komen :

baking sokmo...apam tu diberi warna-warni tu yg nmpk cantik..heee..slmt mencube yer..hrp2 menepati citarasa.. :)


23-01-2013, kak fida komen :

salam manjasayang...btol tu mmng sng rcp ni, main gaul2 jek..heee...tapi tu ler tk sape pon klau dh penyakit 'M' melanda pendek kata yg sng2 ni tkde citer jwbnye...ekhehee...hrp2 dr awal tawon ni tkde yg dilanda pnykit 'M' yer kang melaghat smpai ujong tawon...heheee...semuga manja sihat2 sntiase, bleh ler slalu cuba rcp2 kt sini yer.. :)


23-01-2013, kak fida komen :

mokwo...apam kena kukus ngan api kuat, baru nmpk tersengih..utk pengetahuan mokwo, apam kaler pink tu akak guna susu segar...yg kaler hijau dan putih akak gune santan KARA...boleh nmpk perbezaannya sikit...tapi guna susu atau santan tetap tersengih apam tu...heee...slmt menerai yer, hrp2 menepati citarasa mokwo... :)


25-01-2013, shidazaid komen :

1 cawan bersamaan dgn berapa ml?


25-01-2013, kak fida komen :

shidazaid..1 cawan bersamaan dgn 250 ml...slmt mncube... :)


26-01-2013, shidazaid komen :

terima kasih... petang ni cuba...


27-01-2013, kak fida komen :

shidazaid..sama2 kaseh...agak2 kalau ingin menggunakan susu segar dlm adunan tapi tk ingin apam mekar sampai membuak, bolehlah kurangkan baking powder kpd 1 1/2 sk yer...skali lagi slmt mncube yer... :)


29-01-2013, shidazaid komen :

akk.. nk nages ni.. knp apam sy xjd.. xmekar. x merekah.. dlm mcm xmasak.. mcm berat


30-01-2013, kak fida komen :

shidazaid..kena pastikan apam dikukus dgn api kuat dn bhn2 yg diberi tidak diubah..dlm 15 min apam mesti mekar dan msk dalamnye, ppon mekaseh krane mncube, hrp tk serik utk mncube lagi... :)


30-01-2013, baking sokmo komen :

penimbang lum beli lg kak fida..hehe.ok2 nanti sy buat lg. (:


31-01-2013, kak fida komen :

baking sokmo...alahai...tkpe, bhn2 pon tk bnyk, akak dh sukatkan guna cwn metrik dan pastikan bhn2 tu disukat rata yer, utk gula klau nk kurangkn sikit kpd 170g sama dgn 3/4 cwn...bila2 sng cube lagi yer....mekaseh... :)


01-02-2013, shidazaid komen :

kak fida, sy da kukus lebih 15 minit.. ermm kena biarkan dulu adunan tu kembang ke?


01-02-2013, kak fida komen :

shidazaid...adunan yang dah dibancuh tak perlu dibiarkan kembang...apam akan kembang bila dah dikukus... :)


17-02-2013, quinnie komen :

Assalammualaikum kak fida....lamanye tak masuk sini...saya nak cuba lah...kalau jadik minta izin buat niaga boleh ye kak? rindu la kat kawan2 semua kat sini.....:)


18-02-2013, kak fida komen :

wa'alaikumsalam Q...alahai lamanye Q menyepi...rindu seyyy... :)..hrp2 Q sihat yer...klau rcp nk buat niaga mmng sgt2 dialu2kan..rcp mudh je ni,hrp2 mnjadi dan akak do'akn Q berjaya dan maju dlm bisnesnya yer...amiin... :)


19-02-2013, zsrina komen :

tragedi sguh apam sy kak. 1st buat sy namakan apam terdodol!... tgk pack tpung rice flour...x perasan perkataan "glutinous". tp sdap jugak kak...anak2 suka sbb blom penah jumpa lg pesen tu hehe. hr ni buat x menjadik. atas senyum tp bwah x masak. sy guna bekas tapai kecik2 tu.


20-02-2013, kak fida komen :

zsrina..mmng tragedi ape yg dh terjadi...heee...ppon mekaseh zsrina krane sudi mncube...hrp2 sudi mncube lagi tapi kena pastikn bhn2 yg nk digunakn tu btol yer...heee... :)


02-03-2013, lola azilah komen :

sy dah buat jadi macam zsrina jugak..atas senyum bawah xmasak..nape ye.. kali kedua masak lama dari yg pertama kukus pun sama jugak..


03-03-2013, kak fida komen :

lola azilah...akak tak pasti apa masaalahnya, sbb apam ni lah rcp yg paling mudah dgn bhn2 yg tak bnyk...cuma pastkan tpg beras yang digunakan adalah cap gajah yang tiada campuran tpg jagung atau finest rice flour....semua rcp akak yang ada tepung beras akak guna tpg beras cap gajah, peket merah...boleh lihat contoh di glossary...ppon mekaseh yer krane telah mncube, hrp tk serik utk mncube lagi... :)


02-04-2013, kakbesah komen :

salam kak fida! wee..bila mase plak ade rspi apam cenggini? dh ktinggalan zaman sungguh kb nih..huhu. x bubuh ovelatte pon bleh mekar ye kf... hebat, hebat, x sabo nk mengetes nih.. kf ni memang Queen of the kuih muih la.. kb org 1'st vote kf kalo ade prtndingan..hehe.


02-04-2013, kak fida komen :

salam kakbesah...heheee..kb ni ade2 ajelah,tk ketinggln pon, kb kan ke sibok kebelkngn ni,smpai akak tetanye2 mane pegi member2 sume,sonyap jew...huhuuu...rcp mudh je ni kb..mmng tk gune ovalette...nk buat pon cpt siap..sesuai jugak utk org yg meniage...heee...slmt mengetes kb..mekaseh... :)


23-04-2013, ross84 komen :

Salam kak fida,acuan tu kalo pkai bekas mcm apam polkadot yg kecik2 tu sesuai x?tq


28-04-2013, kak fida komen :

salam ross84, mmng sesuai guna acuan kecik2 seperti contoh laporan bergambar di atas oleh k.zila66... :)


Untuk komen, perlu login terlebih dahulu