Google+

oleh: princessharyati Buah rotan

Bij

buah rotan yang lama dilupakan.. makan bila2 waktu


Created on : 29-05-2007

Print

E-mail kepada kawan

Tulis Laporan

Hubungi princessharyati




Bahan-bahan ( Seisi keluarga )

  • 3 cawan tepung pulut
  • 1 biji telur
  • 1 cawan air
  • 3 sudu besar pati santan
  • 1/2 cawan gula
  • Bijan secukupnya

Cara-cara

  1. Masukkan tepung dan gula ke dalam mangkuk, buat lubang di tengah kemudian letak air, telur (dipukul terlebih dahulu) dan pati santan sekit demi sedikit dan kacau. Setelah dicampurkan semua, uli sehingga sebati dan lembut.
  2. Bji1
    Ambil doh yang dah siap tadi , uli kecil-kecil kemudian letak bijan. Semasa menguli , ulisekali dengan bijan. Bijan akan melekat pada tepung.
  3. Bji3
    Ulangi sehingga habis. Goreng sehingga kekuningan pada api yang sederhana panas.
  4. Bij2
    p/s: Uli dengan tangan akan membuatkan bijan akan melekat dan apabila mengoreng , pastikan minyak banyak dan jgn terlalu kacau, kerana bijan akan keluar.

Tag









Laporan Masakan Bergambar (2)

Buah_rotan
30-05-2007
terbesar sket saiznya.. jadi lembik kat dlm garing kat luar.. kena buat lagi lain kali..
Laporan oleh: yani

dah cun dah tu.. nnti try lg.. bagi dpt yg rangup gitu..

Dsc05289
12-10-2013
menerai rspi yati...sedapp! tk rugi mencuba...bertmbh lagi rspi buah rotan... mekasih ya share,pasti akan ada buat lagii...
Laporan oleh: k.zila66

Komen (17)

29-05-2007, yani komen :

alamak... lama tak makan ni..


29-05-2007, yani komen :

i dah buat.. but my buah rotan jd hitam legam... ahaha x tak sabar nak mkn.. main guna je bijan yg dah ada perisa... sib baik baru uli sikit... esok kena pi beli bijan lain, abihkan adunan tu..


29-05-2007, princessharyati komen :

ngapa boleh jadi hitam.. tapi takpe hitam tu menawan.. hehhehe


29-05-2007, yani komen :

bijan tu dan ada perisa-syouyu, katsuo dan ada lagilah yg dicampurnya.. tu yg jadi hitam.. tp hitam2 pun dah selamat.. kikiki..


29-05-2007, syahmi komen :

syahmi pernah buat ni dulu2.....tp habis botak bila masak...smpai ari ni x buat dah!


29-05-2007, along ain komen :

yani dah buat guna resepi nikan..buah rotan ni ranggup tak? sebab kekadang beli ada yang keras...


30-05-2007, ayututa komen :

kalu x silap sy, bola bijan ni yg buat dia keras sebab guna air...kena perah santan tanpa air...btul ke tidak sy x pasti itu yg sy dgr2 dr makcik2 yg biasa buat bola ni...


31-05-2007, noor62 komen :

masa mengadun tu guna air suam. pastu takleh buat besar nanti dia jadi lembik didalam.


31-05-2007, umi_e komen :

buah rotan/buah redan ni masa arwah mak umie ada dia jual tau... tapi umie tengok adunan dia hanya guna telor+gula+tepung pulut semata2... lembut dan rangup TAPI umie tak pernah buat ler... tolong gentel tu biasalah :D


25-03-2009, rienaaz komen :

td buat kueh tiram, bole thnla... lepastu tiba2 mk sruh buat kueh buah rotan. sy pun x penah dengar nama kueh pelik2 cmtu, nasib baek kt dlm ni ada resepi, sok nk try buat... mintak2la menjadi...


18-05-2009, hayya86 komen :

ishh, sedap plak tengok kuih buah rotan ni..kompem kene cube nie..


16-12-2009, emak komen :

salam ...ai..saya budak baru.. naper ekk saya goreng buah rotan ni meletup...


14-03-2010, ct5ruz komen :

sye prnah wat kueh ni. tp x jd.. npe erk? x rngup pown and bjan dia jth bnyak bla greng dia


19-04-2011, dayang nursyafinaz komen :

mmg adunan tu lembut ke?tem uli tu adunan melekat kat tgn,ssh nk uli.nape ye?


16-08-2011, jun cyng daniel komen :

erm,buah rotan 2 memang sedap...tp nk buatnya lmbt sngt...


17-08-2011, ariesza komen :

sy br buat kuih ni dpt resepi dr magazine. 1st time buat. sy panaskan santan & uli hingga jd doh. telur tu sy xpukul kembang just msuk dlm adunan je. setelah digoreng, bola rotan sy ada yg rangup ada yg liat.. adakah disebabkan kesilapan teknik? nmpak mcm sng tp actually susah gak.. pulak xjd.. sedih sgt2:-(


16-02-2012, quena komen :

nak tanye mase menggoreng tu dia serap minyak tak? mesti gne bnyk minyk kn..


Untuk komen, perlu login terlebih dahulu