Google+

oleh: kak fida ♥Apam Pelangi Optima™

Apam_optima

Seperti apam comel optima tapi bercorak pelangi..lembut seperti kek span/sifon kukus... :)


Created on : 29-11-2012

Print

E-mail kepada kawan

Tulis Laporan

Hubungi kak fida




Bahan-bahan ( loyang 9x9/10x10 )

  • 400 g tepung Optima
  • 4 biji telur - A
  • 125 ml santan pekat (1/2 cawan)
  • 1 sk esen vanilla atau perisa esen pilihan
  • 7 warna pilihan atau ikut suka berapa warna yang ada.

Cara-cara

  1. Apam_optima_gaul_2
    Satukan semua bahan2 kecuali pewarna dan pukul hingga adunan kembang dan pekat.
  2. Bahagi adunan kepada 7 bahagian dan warnakan atau bahagi kepada beberapa bahagian ikut suka dan warnakan.
  3. Tuang setiap warna bertindih dalam loyang beralas dan disapu minyak.Tutup loyang dengan alum. foil rapat2.
  4. Kukus dengan api sederhana selama 30-40 min.
  5. Apam_pelangi
    Sejukkan apam dan boleh dipotong dan hidangkan.Enak juga kalau dimakan dengan kelapa parut kukus.
  6. Untuk menjadikan apam marble optima, adunan dibahagi 2 dan bubuh 2-3 sb serbuk koko + 1 sk choc. emulco pada 1 bahagian adunan.. :)
  7. Apam_comel_optima
    Apam Comel Optima...
  8. Dengan adunan yang sama boleh dijadikan kek lapis pelangi kukus... :)









Laporan Masakan Bergambar (0)


Komen (15)

01-12-2012, fiza_myazarra komen :

nak tanya, apam ni mkn camtu je ke? kalu salut ngan kelapa parut blh x?


01-12-2012, kak fida komen :

fiza_myazarra..boleh, ikut selere yer, akak dh sebut jugak dlm step 5... :)


01-12-2012, savina komen :

amboi2 nampak menyelerakan apam pelangi optima kak fida ni.saya ni hantu apam.bnyk dh resipi apam kt MYR kak fida yg saya dh cuba.alhamdulillah semuanya menjadi.terima kasih atas keiklasan.nk buat yg ni plak.mesti best punyer.


01-12-2012, savina komen :

sori kak fida,bukan setakat apam jew yg saya dh cuba,resipi yg lain pun saya dh cuba.semuanya best2 belaka.menjadi plak tu.sekali lagi saya ucapkan terima kasih.


02-12-2012, manjasayang komen :

Salam kk fida.. Cantik sungguh warna warni apam pelangi akak,senang pulak tu...sesuai utk sarapan pg atau minum ptg ye kak,tima kasih rcp nya kak...moga dimurahkn rezeki akak sekeluarga ye kak...:-)


02-12-2012, kak fida komen :

savina..alhamdulillah..mekaseh ler krane sudi mncube rcp2 akak yer..klau dpt antr laporn bergmbr dpt akak liht hasil2nye yer..heee...slmt trus mncube rcp2 di Myr ni yer..mekaseh skali lagi... :)


02-12-2012, kak fida komen :

Salam manjasayang...haaa tu warne pelangi ler katekn, warne garang tuu...heee...apam atau kek yg guna tpg optima lah yg paling sng nk buat..sesuai buat mkn pagi ptg dan sesuai jugak buat jamuan segale majlis, sudi2 ler cube yer...mekaseh atas do'anye..do'a yg same jugak buat manja sekeluarge... :)


14-12-2012, Datinlices komen :

ADE SESIPE LEH TLG...CMNE NAK WAT LAPORAN BERGAMBAR X....


16-12-2012, moonbug komen :

Datinlices: tgk atas tu, sebelah gambar apam kak fida tu, ada tulisan kecik "Tulis Laporan". Click situ, lps tu click "browse" utk upload gambar. Ikut seterusnya. Hope it helps.


18-12-2012, kak fida komen :

mekaseh moonbug krane dh tlg jwbkn..hrp2 Datinlices dh pon faham yer... :)


21-12-2012, nur_tilmiz@yahoo.com komen :

Salam..kak fida..nk tnya..tp ni untk resepi kek y lain..sbb sy confuis kak..erm..akak..270 gm gula halus ..230 gm tepung gandum ....30 gm serbuk koko....mentega 120 gm keempt2.. bhn ni..kalo sukat guna cawan bpew kak?blh x akak gtau..huhuhu.. satu lg kak..coklat emulco y mcm mn yew??


22-12-2012, kak fida komen :

Salam nur_timiz..klau boleh nyatakan rcp kek yang dimaksudkan..supaya sng akak nk edit skali sukatan menggunakan cwn dlm bhn2 yg disebutkan...harap maklum ye... :)


22-12-2012, nur_tilmiz@yahoo.com komen :

wlkmslm..kak..nm kek tu..Kek lapis coklat pokaldot..ni bhn2 nya... 270 gm gula halus 230 gm tepung gandum* 30 gm serbuk koko* 1 sudu kecil penuh baking powder* (* ayak bersama) 6 biji telur A - yang sejuk dr peti ais 1 sudu besar penuh ovallete 180 ml susu cair 1 sudu besar coklat emulco 120 gm mentega cair secukup biskut jejari


22-12-2012, kak fida komen :

nur_timiz..hehee...nape ler tk trus g kt rcp kek lapis polkadot tu...tkpe..insyaAllah akak cube usahakan yer...tapi pastikn gune sukatan cwn dan sudu metrik yer..khas utk sukat bhn2 kuih.. :)


23-12-2012, kak fida komen :

salam nur_tilmiz...akak dh edit suktn cwn yg diminta...sila rujuk dlm rcp kek lapis choc. polkadot tu yer...tntng choc emulco...ianya adelah perisa choc. berupa cecair yg pekat dlm botol kecil, menambah lagi aroma dan rase choc dlm adunan...mudah dibeli di kedai yg mnjual bhn2 baking atau di pasaraya di bahagian baking... :)


Untuk komen, perlu login terlebih dahulu




Part of Dua Marhalah Sdn Bhd