Google+

oleh: joayee Kuih Lapis

Dscf1228_resize

resepi dari buku


Created on : 16-05-2007

Print

E-mail kepada kawan

Tulis Laporan

Hubungi joayee




Bahan-bahan ( 10 org )

  • 250g tepung beras
  • 350g gula-bole dikurangkan
  • 250ml air sejuk
  • 300ml air panas mendidih
  • 200ml santan pekat-kalau nak lebih lemak, tambahkan lg santan, dan kurangkan air)
  • 1 tsp garam
  • 3 tbs tepung ubi- optional(menghasilka texture yg berkilat)

Cara-cara

  1. campurkan tepung beras, tepung ubi, gula, garam, dan kacau
  2. masukkan air sejuk, kacau hingga sebati, dan masukkan air panas. kacau cepat2.
  3. masukkan santan. kacau hingga sebati. bahagi 2. satu taruk clour merah.
  4. kukus berselang seli. setiap lapisan mengambil masa 5 min(+-)
  5. Dscf1231_resize
    kuih yg telah dipotong

Tag










Laporan Masakan Bergambar (3)

Dsc01194
11-07-2008
thanks joayee....1st time buat menjadi..coz dah lama tak buat...
Laporan oleh: cute10
P1010444
04-12-2009
salam.sllu wat sik telembik je.pasni senang la.dah de respi.....tq jo.
Laporan oleh: Mariani(KT)
Kuih_lapis
24-07-2013
buat dah beberape hari lps utk berbuka...1/2 adunn aje, boh dlm acuan kecik2.. thanks joayee 4 d rcp... :)
Laporan oleh: kak fida

Komen (16)

16-05-2007, princessharyati komen :

mmg mengancam jo


16-05-2007, eleven komen :

rasa nk buatlah ujung minggu ni....I dh betul2 x mkn kuih lapis tahun ni...rindulak....


17-05-2007, fizzae komen :

best la. Ada tak resepi kuih talam... Rindu la talam keladi..


17-05-2007, joayee komen :

ada..:) nak ker . nanti jo taruk


17-05-2007, fizzae komen :

Nak sangat2... Semua talam pun tak pe..


17-05-2007, ishikawa_ayumi komen :

mengancamnye kaler die.. o_O


17-05-2007, 010203 komen :

bestlah kuih ni! buat kaler lain ok tak?


17-05-2007, ishikawa_ayumi komen :

010203, bnyk je variasi kaler die kt pasar malam tuu :) buatla rainbow color. or ape2 ajela kalernye.


17-05-2007, DianaA komen :

joayee, D suka makan kuih nih tarik2 satu persatu lapisannya :D sedap...


17-05-2007, mrsdayat komen :

d...ehehee..ngat sy sorang jer yg suke mkn layer by layer...org tgk mcm pelik lak..=)


17-05-2007, faziah komen :

Teruja benar tengok kuih ni..tak pernah buat..selalu beli aje.. boleh try..


17-05-2007, ALIMAHTUNSADIAH komen :

Hai jo nampak mcm meriahnya colour kueh nikan.........ada tak resepi kueh talam yg diatas warna coklat dan d bawah warna putih minat sangat dgn kueh ni tapi tak de resepinya


27-03-2009, danishasyura komen :

knp yek ada rsipi gne tpg gndm ade plak yg gne tpg bras. ape bze ye n mne yg lbh sdap.? komen ckit coz sy bru nk bja buat.


23-04-2010, miazahira komen :

Salam Joayee nampak cantik kuih lapis tu ada tips tak supaya kuih lapis tak senang tertanggal saya selalu buat dia cepat tertanggal saya guna 3 jenis tepung tpg gandum,beras n ubi dia macam sticky sikitlah tq


23-04-2010, cintamutiara komen :

yg sy tahu,jgn tgg trlalu masak untk msukkn lapisan setersnya.klu trllu msk,mmg dia mdh trtggl.


13-10-2011, ct awa komen :

salam. ct dah lme x mkn kuih ni, nak cuba uat sendiri. harap2 jdi lah. .


Untuk komen, perlu login terlebih dahulu




Part of Dua Marhalah Sdn Bhd