Google+

oleh: Juice Laksa Penang

No picture

Resepi sendiri yang diubahsuai dan ditokok tambah


Created on : 16-05-2007

Print

E-mail kepada kawan

Tulis Laporan

Hubungi Juice




Bahan-bahan ( 4 org mkn )

  • Ikan sardin 1/2 kilo
  • Ikan sardin tin kecil (cap ayam atau cap king cup bertujuan utk memekatkan kuah laksa dan lebih sedap)
  • Bwg Merah (5 ulas)
  • Belacan (sebesar ibu jari)
  • Cili kering (segenggam) atau cili giling(4 sudu atau ikut citarasa)
  • Bwg Besar (dimayang halus)
  • Timun
  • Cili masak atau cili padi
  • Daun Salad
  • Telur Rebus
  • Laksa Kering atau Laksa basah (sebungkus)
  • Daun Kesum dan Bunga Kantan
  • Limau Nipis

Cara-cara

  1. Rebus ikan sardin mentah dan asingkan isi nya dr tulang (air rebusan jgn dibuang)
  2. Blender bwg merah, belacan,cili kering (sekiranya cili giling tk payah blender hanya campurkan terus dlm kuah nanti)
  3. Masukkan bahan blender ke dlm periuk bersama air rebusan ikan serta asam gelugor, daun kesum dan bunga kantan
  4. Blender ikan sardin yg diasingkan tulangnya bersama ikan sardin tin(sos ikan sardin tin dicampurkan sekali)
  5. Blender tulang ikan(jgn terlalu halus)utk menambah rase manis kuah tapiskan airnya ke dlm periuk td
  6. Kemudian masak kuah hingga menggelegak dan masukkan garam secukup rasa
  7. Boleh la dihidangkan dan ditabur bwg besar,timun,cili, limau nipis, daun salad (sekiranya suka boleh di makan bersama petis udang)

Tag









Laporan Masakan Bergambar (4)

Laksa
19-11-2008
saya kengkadang pun suka buat laksa cam gini..pakai ikan sardin/ kembong tapi campur ngan sardin dalam tin...dia rasa asam laksa gituuu...saya campur petis sikit...best!!!
Laporan oleh: quinnie
Img_3612
17-07-2010
waaahh..bestlaaa...1st time masak dah mjadi! TQVM..sedap!!!
Laporan oleh: lia MN
Image028laksa_homemade
14-04-2011
1st time buat..cma de x ckup bhn ckit tp sedap hihih
Laporan oleh: hanan87
Dsc04348
06-12-2013
buat dh dua hari lps...sedap!! lebih kurang dgn rspi IBU..tq juice :)
Laporan oleh: k.zila66

Komen (18)

11-07-2007, amyna komen :

kalau pi penang mesti pekena laksa ni..guna ikan kembung leh tak?tak berapa suka ikan sardinlah...


05-09-2007, kiddielovers komen :

first time tgk resipi laksa guna sardin..camna la rupanya tu yek..hm..


19-11-2008, dania76 komen :

ya Allah Quinnie..hari menghantar laporan ke arini?? hihihi .. banyak betul resepi kamu cuba..tahniah!


30-09-2009, yokies_f4 komen :

mmg best gile laksa guna sadin....


25-10-2010, razama komen :

boleh cuba


10-01-2011, nomey2009 komen :

sedapnya..nak try buat la


27-02-2011, nazabmw komen :

tak pernak lak guna sadin. minggu depan nak try la


07-03-2011, AKULAH komen :

nk mam laksa penang sedap punye..kat trg pm ad..sedap punye!!!nk lg sedap,,buat sndri,haha


04-06-2011, rudinashah@yahoo.co komen :

klu masuk sos ikan sartin tin jadi xsedap....dh cuba jadi kuah rasa hanyir dn mcm brbau busuk.


12-07-2011, pyjo komen :

wah sdap nye.....


11-08-2011, aizasf_80 komen :

nanti nak buat la laksa raya nanti


31-08-2011, maghfirah komen :

tambahkan sedikit otak udang pm agi best...


28-09-2011, ashma komen :

saya pasti akan cuba.....


08-10-2011, laili husain komen :

nak cuba resipi laksa penang guna ikan sardin coz ni kali pertama tahu guna sardin dlm kuah. Belut pun org guna gak kan ?


10-10-2011, miareynna komen :

nk try la guna ikan sardin mentah..n cuba campur ikn kembong sikit ok kott... sbb dgr rmi yg cuba cmpur sos ikan sardin dlm tin..jd hanyir n kureeng sedap.. ermm.. pe2 pon t.kasih di atas sudi bkongsi resepi..


29-10-2011, yanayus133@yahoo.com komen :

mmg sedap


29-10-2011, miareyna komen :

hari ni dah buat pakai ikan selayang/ikan sardin + sardin tin... ternyata mmg sedap dri ikan kembong.. n x hanyir la.. anak tambah byk kali..hee.. thks kak beri resepi..


22-12-2011, qarliena komen :

nak cuba la


Untuk komen, perlu login terlebih dahulu