Google+

oleh: zaliana Vadei

Dsc01098

"Makanan kaya protein yg sesuai utk kanak2 sedang membesar" - quote kata2 mak tentang snack ini.


Created on : 15-05-2007

Print

E-mail kepada kawan

Tulis Laporan

Hubungi zaliana




Bahan-bahan ( 1 family )

  • 200 gm ( 1 cawan) kacang dhal yg telah dibuang kulitnya
  • 110 ml air
  • 1 biji bawang besar (potong dadu)
  • 2 tangkai cili kering (buang bijinya dan gunting halus)
  • 2 tangkai daun kari (gunting halus)
  • 1 1/2 sudu teh garam

Cara-cara

  1. Dsc01101
    Basuh kacang hitam dan rendam hingga lembut dan kembang kira-kira 20 minit. Toskan airnya.
  2. Dsc01093
    Kisar kacang didalam blender bersama air. Kalau mata blender tak berpusing, tambahkan sedikit air lagi setakat membolehkan ia berpusing.Jgn terlalu byk nanti adunan cair susah untuk digoreng.
  3. Dsc01097
    Letakkan paste tadi kedlm bekas dan gaul bersama bahan-bahan lain. Sudukan ke dalam minyak panas dan goreng hingga masak.









Laporan Masakan Bergambar (2)

Imgp6333
25-09-2007
guna kacang dal. menjadi tumpuan untuk juadah berbuka semalam. licin! thanks.
Laporan oleh: ina

sama-sama ina :D

Re_001
27-11-2008
Sedap...bukan kata budak-budak jer, mak & bapak budak pun suka. thanks Zaliana :D
Laporan oleh: Mummy7857

Komen (10)

15-05-2007, Lilydvalley komen :

ayoyo za... vadei suda mari! byk bagus kalu, kasi sini sikit la...


15-05-2007, manja7272 komen :

ala....sedapnye... boleh la buat esok pg... my fav ni... kalau mkn ngan dal lg sedap


15-05-2007, zaliana komen :

lily..kalau nak meh dtg umah...manja-untuk buat vadey kacang dal kacang tu jgn mesin sampai hancur..biar ada berketul-ketul.lepas tu letak jintan sikit..


15-05-2007, Delila komen :

sedap vadie ni....slalu beli kat masjid india....


15-05-2007, Rahmawati komen :

Zaliana, blh explain sket cam ne rupe kacang hitam tu...kat kedai runcit india ade jual kot


15-05-2007, zaliana komen :

rahmah..kacang hitam tu warnanya putih. hitam tu refer kpd kulitnya aje..kacang ni biasa guna untuk buat tosei,rasanya mcm kacang soya tp bentuk kecil sikit.kalau pegi kedai india minta kacang buat tosei.saya dah try zoom in gambar kacang tu tp blur..nanti saya try lg & letak kat sini ya.


15-05-2007, rrozie17 komen :

kak za...nk tanya, yg ni ke kue yg jual kt kedai mamak yg bentuk mcm kuih gelang (keria) tu? vadei ngan ngan masalavadei tak sama kan???tapi ada dua jenis yg jual kt kedai mamak tu dua2 saya suka!!! nk try gak...


07-05-2008, nurina balqhis komen :

vadei ngan masalodeh same ker


04-09-2008, mama-khayra komen :

slm za.. kacang tu klu i rebus je ke.


30-10-2008, marianie komen :

kak za..mcm mane nak buat ade lubang tgh2 tu ek? ala...mcm kat kedai mamak buat tu.....he..he...he..


Untuk komen, perlu login terlebih dahulu




Part of Dua Marhalah Sdn Bhd