Google+

oleh: kakbesah kerabu/urap daun kaduk

Dsc00025

pokok kaduk banyak tumbuh sndiri di dpn rmh, ramai juga yg minta.. terbongkok2 lah diorg mengutipnyer.. ada yg nk celur cicah ngn smbal blacan, msk lemak ngn tempoyak & jg kerabu. semua akk dh terai.. hmm, sdp rupanyer..


Created on : 28-02-2012

Print

E-mail kepada kawan

Tulis Laporan

Hubungi kakbesah




Bahan-bahan ( sepinggan )

  • secekak pucuk daun kaduk - dihiris halus(1cm)
  • 1/2 biji kelapa parut
  • 1 tangkai cili merah & segenggam cili api kampung(kurangkn kalo x thn pdas)
  • 7 ulas bawang merah
  • 1 sudu mkn (membukit) udang kering
  • 1 sudu mkn jus limau nipis/lemon/kasturi/cuka

Cara-cara

  1. tumbuk cili,bawang & udang kering hingga hancur, pastu masukkan kelapa parut. tumbuk alakadar setakat nk sebatikan bhn2 sj..
  2. panaskan sesudu minyak, tumis bahan2 tumbuk td. tak payah sampai garing, bila dh naik aroma cukuplah.
  3. masukkan pucuk kaduk, jus limau/cuka, garam & gula. gaul rata sambil diseimbangkan rasa nya.
  4. bila pucuk kaduk layu, blehlah diangkat. jgn sampai lembik plak yer..hehe..
  5. Klik untuk isi cara-cara di sini

Laporan Masakan Bergambar (1)

20130310_164156
11-03-2013
Kak Besah, lepas setahun lebih baru saya dapat cuba resipi ni.. saya buat semalam utk digandingkan dengan kari hijau.. kuat betul baunya waktu dimasak.. tapi bila dah masak, sedap! Suami saya pun kata sedap! Terima kasih Kak Besah! Boleh buat lagi dan lagi..
Laporan oleh: LynnSham

hmm, tercapai jg hajat Lynn nk buat kerabu daun kaduk tu yer. pnat gak pkok kaduk tu mnunggu..smpe stahun,hihi.. apepon, yg pnting suaminye suke! rase puas hati memasak kn..tq 4 d repot Lynn..



Komen (10)

28-02-2012, LynnSham komen :

Kak Besah, saya suka dapat resipi ni sebab kat rumah pun ada pokok kaduk.. dulu tanam dalam pasu, tapi dia tak suka duduk diam dalam pasu, dia suka menjalar serata alam.. ha.. ha.. ha.. saya biasa buat masak tempoyak je.. dan pucuknya kami buat ulam.. nanti nak try resipi ni pulak.. kena tunggu weekend untuk sesi masak-memasak ni.. tq kak!


28-02-2012, ietabeepee komen :

Kak Besah, malu la nak tanya...rupe daun kaduk tu camner ye????hihihi...


28-02-2012, kakbesah komen :

LynnSham, u're wellcome. ye la, pucuk kaduk ni memang suka bebas lepas. slagi akarnye ada, slagitu lah dia bleh bertunas, walaupun dicelah batu2. akk sbenarnyer x brapa suka ngn bau pucuk kaduk ni, x sanggup nk mkn mntah.(memang pnakut ubat dri kcik..huhu), sdangkn ia baik utk kesihatan. tp, kalo dimsk bleh la akk mkn coz dh hilang baunyer..hehe..


28-02-2012, kakbesah komen :

LynnSham, u're wellcome. ye la, pucuk kaduk ni memang suka bebas lepas. slagi akarnye ada, slagitu lah dia bleh bertunas, walaupun dicelah batu2. akk sbenarnyer x brapa suka ngn bau pucuk kaduk ni, x sanggup nk mkn mntah.(memang pnakut ubat dri kcik..huhu), sdangkn ia baik utk kesihatan. tp, kalo dimsk bleh la akk mkn coz dh hilang baunyer..hehe..


28-02-2012, kakbesah komen :

ietabeepee, xpe..jgn malu2.. 'malu brtanya sesat jalan' kan..hikhik.. hm,daun kaduk tu sebijik mcm daun sirih. ia pun tumbuhan menjalar, tp mnjalar atas tanah, daun sirih mnjalar pd 'batang2 junjung' yg kita sediakan. x taulah pkk kadukni bleh menjalar pd btg @ tak, coz xde org yg sudi persilakan dia naik junjung, dibiar..x dipndang sbelah mata huhu.. oh yer lg 1, warna dia hijau tua, sdgkn sirih hijau muda..


05-03-2012, purplerossa komen :

Assalam akk..mak sy suke bnor daun kadok..bnyk khasiat katanye..ditanam sendiri lagi..tapi mak sorang je la yg layan..hehe..hmm..menurut resipi akk nuun mcm sodap jo.hehe...sy pon penakot ubat!telan panadol musti ngn air manis..mengalahkan bdak kecik!kihkih...


05-03-2012, kakbesah komen :

Assalam rossa, eee.. xmalu tkut mkn ubat.. mcm bdk2..hihihi.. (2x5 lah) wah! bagus lah mak awk, pandai mkn ulam daun kadok.. utk awet muda tu.. rossa, pucuk kaduk ada dihidang sebagai pemancing selera, dlmnya diisi ngn cili api hiris, gula, garam n kacang tumbuk lalu dibungkus cam org mkn sirih.. pehh.. sdp..


13-03-2012, itabob komen :

Salam kak... ni tgh tekan perut geliati baca celoteh akak ngan rossa takut mkn ubat..mcm2la akak br2 nii... sy lak apa ulam pun sebat, tapi tang bwg hiris ke bwg cincang ke mmg takutttt a ah (2 x5) la kita kannn.. nasib rmh akak jauh sgt dr rmh sy, kalu dekat mau togel kaduk akak sy kerjakn!! Kecornya tgk urap akak tu...


13-03-2012, kakbesah komen :

salam ita..haha.. malu kn dh tua2 tkut mkn ubat.. kesiannyer.. nk daun kaduk yer.. kalo kt pasar memang jarang ada dijual.. hmm..ita kne cuba2 tnam lh nmpaknyer...


13-03-2012, itabob komen :

slm kak, tu la masalah sy... kawasan ada tapi bahan nak d tnam susah sgt nak d cari. sy nak buat sudut herba lah cam ni. tempohari MIL sibuk suruh sy cari pucuk bebuas, pucuk ubi, daun kunyit, puding semangkuk n pelbagai pucuk nak buat "ikan botok"=ikan pais.. penin juga d buatnya..tapi alhmdlh...trcapai juga hasrat dia...


Untuk komen, perlu login terlebih dahulu





Part of Dua Marhalah Sdn Bhd