Google+

oleh: Malia lajat kuih bom-bijan

430545_324899304229521_100001283612179_1033604_1142526904_n

kuih bom bijan berinti kelapa manis,setiap hari akan dihantar ke kedai kakak saya-Warong Soto Berlada(di Keramat Permai)


Created on : 15-02-2012

Print

E-mail kepada kawan

Tulis Laporan

Hubungi Malia lajat




Bahan-bahan ( setiap adunan-35 biji )

  • INTI KELAPA MANIS:-
  • setengah biji-kelapa putih
  • 10 sudu-gula merah/gula perang
  • 7 sudu-gula
  • 1 helai-daun pandan
  • 1 sudu-tepung gandum(untuk melekat inti supaya xberderai)
  • ADUNAN BAHAN LUAR:-
  • 3 cawan-tepung pulut(jenama ERAWAN)
  • 1 cawan-tepung beras
  • 1 1/2cawan-air gula(suam)
  • proses terakhir:>BIJAN<(di golekkan)

Cara-cara

  1. Dsc00400
    Untuk buat inti:- 1.masukkan setengah cawan air kedalam kuali bersama gula merah,daun pandan..apabila air gula merah sudah mendidih,msukkn kelapa dan gula..biarkn mendidih sampai air agak2 kering,msukkn 1 sudu tepung gandum.kacau hingga betul2 kering&tidak berair..
  2. Y81196
    kemudian sejukkan inti..dan apabila inti sudah sejuk,cedok dgn sudu kecil..kepal2/bulat2 inti itu,asingkn inti yg sudah dibulatkn tu.
  3. Dsc00406
    apabila inti sudah ready,buat pula adunan tepung untuk bahan luar..campur tepung beras&tepung pulut,gaul dgn tangan kering utk sebatikn tepung..kemudian tuang air gula sikit2 smbil tu uli hingga adunan sedikit keras..
  4. Dsc00412
    sapu di tapak tangan sedikit minyak,kemudian ambil adunan tepung sebesar bola golf,kepal2/bulat2 kn..kemudian tekan dihujung2 hingga leper &nipiskn sedikit.masuk kn inti yg sudah dia bulatkn,kemudian cantumkn adunan leper tadi hujung ke hujung..bulatkan nye semula..
  5. Y81199
    di dlm bekas lain sedia kn bijan,dan golek2 kn adunan yg sudah di bulatkn tadi.kemudian layang2 kn dia antara dua tapak tangan supaya bijan yg tidak melekat akn kuar dgn sdri..
  6. Y81201
    goreng kuih bom dgn api sederhana pada 5 minit permulaan..kemudian bru besarkn api sambil kacau digolek2 dlm kuali.
  7. Y81203
    agak2 kekuningan seperti gambar di ats,angkat dan tos kn minyak nye..
  8. Y81204
    bole la di jamu dalam keadaan kuih msih pnas..kuih bom resepi saya ni masih lembut dan garing walaupun sudah sejuk..SELAMAT MENCUBA...:-)

Tag

kuih muih

Laporan Masakan Bergambar (10)

20120215_185858
15-02-2012
saya buat petang tadi...sedap....hmmm...
Laporan oleh: haz_amon

erm..nmpk cantik jugak ye..tp xsume bulat2..hehehe

Pic01
21-02-2012
Ni gambar kuih sebaik siap digoreng.. Malia, terima kasih! Best! Saya suka sangat resipi ni.. hb pun suka kuih ni..
Laporan oleh: LynnSham

woww...sama mcm sy buat ek..bulat2 tu yg menarik selera..

Pic02
21-02-2012
Yang ini pula gambar bila kuih dah sejuk.. sedap makan waktu kuih panas-suam gitu.. Malia, terima kasih sekali lagi!
Laporan oleh: LynnSham

mmg sedap bile tgh pns2 suam tu ngap dlm mulut..hehehe..anyway tks ye kak sudi cuba resipi sy ni..

Bo
12-04-2012
terima kasih malia..suka sgt dgn resepi awak ni...kuih pun sedap...saya suka..:)
Laporan oleh: quinnie

sama2 kasih quinnie...ilmu kita share brsama...

P1050389
16-05-2012
slm..wat dgn ank2...dpt bnyk gak.sdp mkn pns2..dah sjuk pon ttp lmbut...tq tuan nye rspi.
Laporan oleh: Mariani(KT)

cantik dan bulat2 kuih nye..trima kasih juga krna sudi mencuba resipi sy..

Dsc01062
13-06-2012
salam malia,wat minum ptg, kuih ni mmg peberet akk tapi fobia lh...cari t.pulut jenama erawan tk jumpa2,last nk jgk,akk stanby ngn tudung kukus,guna api pelahan, alhamdulilah..cuma meletup manja gitu,pecah cikit...meksih ya kongsi rspi.
Laporan oleh: k.zila66

wslm k.zila66..cantiknye bulat2 kuih akk ni..sama2 kasih juga kak sb sudi mncuba..

120906_kuih_bom_bijan
06-09-2012
salam :) wat kuih ni bfast pg td. 1/3 adunan dpt 6 biji bom bsr. masa uli comel je bulat2, tp dh goreng mcm bersegi plak. tp yg pasti sedap & lembut. dh sejuk pn lembut je. suka hb mkn. time kasih :)
Laporan oleh: moonbug
Dsc03421
19-12-2012
wat lagi...suke dgn cepi nie :) mekasih ya..
Laporan oleh: k.zila66
Dsc00317
25-01-2013
meletup gak walaupun dah guna tepung pulut cap erawan...papepun tq...
Laporan oleh: jun75
Photo0271
28-05-2013
Dah berhari2 anak mintak, pg td cari resepi & ptg td buat. Hasilnya mmg membanggakan. Al-Hamdulillah, tak merekah @ meletup.. sedap..
Laporan oleh: Noran Mirza


Komen (26)

15-02-2012, Mummy7857 komen :

salam...kuih ni meletup tak bila digoreng??


15-02-2012, quinnie komen :

terima kasih atas resepinya..nanti nak cuba..:)


15-02-2012, k.zila66 komen :

salam malia lajat..cantikkk!! bulat2 tu...terliur tengok hehee..


15-02-2012, LynnSham komen :

Nampak cukup sempurna kuih ni.. terima kasih share resipi ni, Malia.. akan saya cuba.. salah satu kuih favourite saya ni..


15-02-2012, Malia lajat komen :

Mummy7857-alhamdulillah,setakat ni xpenah lg la meletup..kena betul2 ikut adunan..


15-02-2012, Malia lajat komen :

Mummy7857-alhamdulillah,setakat ni xpenah lg la meletup..kena betul2 ikut adunan..


15-02-2012, Malia lajat komen :

Mummy7857-alhamdulillah,setakat ni xpenah lg la meletup..kena betul2 ikut adunan..


15-02-2012, Malia lajat komen :

Mummy7857-alhamdulillah,setakat ni xpenah lg la meletup..kena betul2 ikut adunan..


15-02-2012, Malia lajat komen :

Mummy7857-alhamdulillah,setakat ni xpenah lg la meletup..kena betul2 ikut adunan..


15-02-2012, Malia lajat komen :

quinne-mesti try..heehehe


15-02-2012, Malia lajat komen :

k.zila66-masa goreng dia akn bulat dgn sdrinye..


15-02-2012, Malia lajat komen :

lynnsham-yup..msti cuba..pastikn adunan tidak terlalu lembik...


15-02-2012, LynnSham komen :

Malia, nak tanya satu lagi.. *1 cawan air gula suam* untuk membancuh adunan/doh tu kan, macam mana kepekatannya? Kalau dapat berikan sukatan untuk masak air gula tu, lagi baik.. tqvm!


15-02-2012, payung terjun komen :

malia...kenapa banyak kali komen....x perasan ke...kueh tu nampak cantik saya suka, saya nak cuba...tapi sekali pandang mcm telur disalut bijan.


16-02-2012, jade amira komen :

salam malia,sedapnya...kuih ini memang kegemaran saya dgn hubby...tetapi di sini inti kacang soya....sedaplah....malia taukah mcmmana nakbuat dgn inti kacang soya....sy dh cuba tapi tak jadi....


16-02-2012, Malia lajat komen :

LynnSham-air gula tu biasa sya buat 6sudu gula dlm 1 cawan biasa..air gula sekadar utk beri rasa sedikit manis pada adunan tepung..xperlu masak air gula..


16-02-2012, Malia lajat komen :

payung terjun-bkn xprasan..msa nk sent komen,ade kuar problem sending..skali da log out dan log in balik,rupanye sume komen di sent..wlpun nmpk mcm telur salut bijan..tp itu la pengikat customer2 sya..hehehe..


16-02-2012, Malia lajat komen :

jade amira-klu buat inti kacang soya,sya xtau dan xprnh buat pun..klu inti kcg hijau saya tau,tp sy xbuat inti kcg hijau sb suami&anak2 sya xbrapa gemar..cuba tanya pada yg tahu tntg kcg soya tu..sorry ye...


16-02-2012, kak ann komen :

wah...nice la kebulatannya... klu sy buatxselawa ni... sy nak cuba resepi awak ni... tq tuk resepi...


16-02-2012, LynnSham komen :

Malia, terima kasih bagi sukatan air gula.. akan saya cuba nanti..


18-02-2012, Resepi2011 komen :

Salam Malia..kite penah buat dulu ikut cepi majalah tapi meletup..so sampai sekarang tak berani nak cuba...n satu lagi bijannye habis bertabur dalam kuali boleh bagi tips...Teringin nak cube n yg pastinye cepi ni tak meletop bila di goreng...Masih fobia...


19-02-2012, Malia lajat komen :

Wslm resepi2011..punca2 kuih bom meletup sb doh dia trlalu lembik..adunan ni msti xtrlalu lembik atau terlalu keras..awk cuba try resepi ni ikut sukatan yg betul.lg satu sy cadangkan beli tepung pulut jenama 'erawan'.dulu sy pnh pkai cap 3kambing,kuih bom sy jadi merekah,tp xmeletup2 la..biasenye bijan akn trlerai sb trlalu byk tepung beras,so dia xmelekat la sb jd kering..


21-02-2012, LynnSham komen :

Resepi2011, saya pun cukup takut bab kuih meletup dalam kuali ni.. semasa menggoreng, saya berjaga-jaga juga.. tapi, alhamdulillah ok.. setiap kuih cantik bulat dengan bijan menyaluti seluruh kuih.. saya pun guna tepung pulut 'Erawan'.. cubalah ya.. sedap makan kuih ni waktu masih panas-suam..


16-05-2012, nuni komen :

kite nk try buat kuih ni.tapi konfius sikit tang tepung tu. dalam bahan2 ditulis tepung pulut dengan tepung beras. tapi dalam caranya tulis tepung gandum dan tepung beras pulak. yang mana satu betul tu ye?


16-05-2012, nuni komen :

kite nk try buat kuih ni.tapi konfius sikit tang tepung tu. dalam bahan2 ditulis tepung pulut dengan tepung beras. tapi dalam caranya tulis tepung gandum dan tepung beras pulak. yang mana satu betul tu ye?


26-05-2012, Malia lajat komen :

nuni...yg tepung gandum tu..satu sudu je cmpur dlm inti supaya senang di kepal2..bkn utk cmpur dlm doh..


Untuk komen, perlu login terlebih dahulu





Part of Dua Marhalah Sdn Bhd