Google+

oleh: DianaA Roti Naan

Naan2

Sesuai dihidangkan bersama Kari Kofta


Created on : 12-05-2007

Print

E-mail kepada kawan

Tulis Laporan

Hubungi DianaA




Bahan-bahan ( 6 - 8 keping )

  • 4 ½ cawan tepung gandum
  • 1 paket (11 gm) yis kering
  • 2 sudu teh gula
  • 1 cawan air suam
  • 1 biji telur, dipukul
  • 1 1/2 sudu teh garam
  • 1 sudu teh baking powder
  • 2 sudu besar mentega cair/ minyak zaiton
  • 4 sudu besar tairu (yoghurt)

Cara-cara

  1. Campurkan yis, air suam dan gula dan ketepikan selama 5 minit.
  2. Masukkan tepung gandum, garam, baking powder, tairu, mentega cair/ minyak zaiton, telur kedalam bread machine. Ataupun anda boleh menggunakan mangkuk besar. Masukkan bancuhan yis tadi dan uli sehingga ia lembut dan licin.
  3. Perap adunan naan sehingga ia naik dua kali ganda.
  4. Setiap adunan roti Naan seberat 70 gram dan dicanai diatas papan canai.
  5. Naan1
    Bakar diatas kuali leper menggunakan api yang kecil sehingga kedua-dua belah masak. Angkat dan hidangkan.
  6. Nota: Jika anda suka Garlic Naan, boleh anda cincang 3 ulas bawang putih dan campurkan dengan 2 sudu besar mentega dan sapukan diatas Naan pada waktu akhir anda membakarnya. Jika suka Cheese Naan boleh anda taburkan parutan cheese diatas Roti Naan.

Tag

Laporan Masakan Bergambar (1)

Roti_naan
16-10-2011
Sedap! Family members semua suka. Thank you!
Laporan oleh: mummida


Komen (7)

13-05-2007, zara_klate komen :

D..sedap nya roti naan, dah lama tak buat nih.kalo makan dengan keema atau sabsuka mesti sedap kan.


13-05-2007, kilun komen :

TQ Kak D... dah lama kilun cari resipi ni...


14-05-2007, DianaA komen :

>>> zara betul tu makan dengan keema atau sabsuka pun beshhhh :D... >> kilun, kalau ada masa cubalah :)


14-05-2007, harligt komen :

uikssss! boleh tahan gak nie.. anyway harligt mmg suka makan roti cheese naan, kekadang mai time lapaq jer.. makan roti naan jer pun jadi lah.... yummy! yummy!


20-05-2007, DianaA komen :

harlight cubalah... letak cheese.. garlic pun sedap makan panas2 cicah kari perghhh yummy yum!


06-11-2010, lantuik komen :

baru nak test...


16-10-2011, cutie_winkle komen :

Menarik..blh d cuba nnti..


Untuk komen, perlu login terlebih dahulu





Part of Dua Marhalah Sdn Bhd