Google+

oleh: Resepi2011 Ayam masak asam pedas

Dscn1612

Resepi keluarga


Created on : 06-02-2012

Print

E-mail kepada kawan

Tulis Laporan

Hubungi Resepi2011




Bahan-bahan ( 7~8 orang )

  • 1 ekor ayam potong ikut suka
  • * 20 biji lada kering direbus sekejap
  • * 1 cm halia
  • * 2 cm kunyit hidup
  • * 5 ulas bawang merah
  • * 3 ulas bawang putih
  • garam dan gula secukupnya
  • 2 sudu besar kerisik ( saya beli yg dah siap)
  • 1/2 cawan santan pekat
  • 2 batang serai diketuk
  • 1 tangkai daun kari dan 1 asam keping
  • * bahan yg dikisar bersama / blander
  • Air secukupnya

Cara-cara

  1. Panaskan minyak dan tumis bahan kisar, serai titik dan daun kari hingga wangi dan lada benar2 masak.
  2. masukkan ayam dan tambahkan sedikit air ~ 11/2 cawan biar merenih..hingga ayam empuk.Jika kering tambahkan air lagi
  3. Masukkan kerisik dan santan pekat, rasakan garam dan gula masukkan asam keping dan biarkan meresap/ mendidih sebentar.
  4. Boleh dihidang panas..bersama keluarga









Laporan Masakan Bergambar (0)


Komen (3)

18-02-2012, tentel komen :

salam kak,lw sy nk ack asm pedas aym ni...sy kering kn dl air aym kt ats api smpi aym 2 btl kering,bia x hanyir sgt..hehe ..pastu sy ltk lada itam tumbuk sket mase nk tumis 2..itu care sy la..tp sy nk try la care akq ni sbb sblm ni sy x letak sntn,kerisik,kunyit,gula ngn serai..sowy ye kak


18-02-2012, Resepi2011 komen :

Tak pa akak tak marah pun namanye pun kongsi resepi..ye tak lain orang lain cara..menarik gak cara awak tu..nanti kite pun nak try..Cepi ni arwah mak yg bagi..so bila teringat mak masak masa kecik2 dulu,,kite pun masak agar kenangan n nostalgia tu datang kembali..sesungguhnye masakan mak adalah yg paling sedap kerna masakkannya penuh dengan kasih sayang.....dan doa...sedih lak akak...


19-02-2012, tentel komen :

Owh..yekew..sowy skali ag ye kak..tp cr sy td 2 pown sy ikut cr mk sy msk,sy owg johor..mk kt msk mang sdp kn kak..bab dr kecik ag kt da mkn mskn diowg..jd kt ni le yg kene menymbung tradisi diowg..jgn cedey2 tw kak..


Untuk komen, perlu login terlebih dahulu