Google+

oleh: memmetlenggeng cucur udang kembang

Dsc00260

Nak makan cucur yang macam kat kedai? Meh sini baca meh. Dulu penah tanya-tanya, tapi tak pernah dapatpun resepinya. Pastu, sepupu yang berniaga bagi resepi, try.. Eh..jadi pulak.. so taknak kedekut, share ngan orang lain kat sini...


Created on : 22-12-2011

Print

E-mail kepada kawan

Tulis Laporan

Hubungi memmetlenggeng




Bahan-bahan ( 10-15 orang )

  • tepung gandum 1 kilo (ni banyak ni, kalo nak makan sendiri sila kurangkan setiap bahan kepada setengah)
  • yis peket 11 gram --- sila buang 1 1/2 sudu teh (dari 11 gram) tersebut untuk mengelak rasa pahit
  • daun kucai --- 10 tangkai atau ikut suka (nak tambah taugeh pun boleh)
  • udang ---- anggar sendiri (nak sedap ubuh lebih, udang kertas lebih sedap)
  • pewarna kuning---dua-tiga titik aje,jangan lebih-lebih, meriah sangat kang
  • garam --- secukup rasa, boleh test lepas bancuh
  • perasa, kalau minat..kalau tak, tak payah..peniaga biasa masukkan perasa..
  • minyak yang banyak untuk menggoreng. *Dont worry*, minyak sawit *is the best* minyak masak *in the world..trust me*...tapi baik guna yang baru, jangan guna yang *recycle*
  • Air untuk membancuh

Cara-cara

  1. Campur semua bahan (kecuali udang), gaulkan, dan tuang air sedikit demi sedikit sampai adunan jadi seperti cekodok.
  2. Biar kembang dalam 45 minit hingga 1 jam. Kalau tak sampai 45 min tapi dah kembangpun boleh..takde masalah
  3. Panaskan minyak dalam kuali
  4. Ambil satu senduk melengkung kecil (senduk tomyam atau bubur bukan senduk nasi atau senduk plastik), ubuh udang dalam senduk dulu dan masukkan adunan kemudian. masukkan setengah sahaja adunan kedalam senduk itu kerana ia akan kembang, bila digoreng.
  5. Masukkan senduk dalam minyak panas tadi sampai ia masak sedikit dan tertanggal sendiri dari senduk.
  6. Tips -- kalau udang asyik tercabut je, ada kaedah lain, benamkan je separuh udang tu dalam adunan senduk tu. habis citer
  7. Untuk kuah..ada banyak resepi kuah dalam MYR ni.. kalau yg saya punya nanti dulu ye..nak cepat ni...lain kali saya update. Ada orang makan dengan kuah kacang, ada orang makan dengan kuah yang macam kuah popia..









Laporan Masakan Bergambar (1)

2013-10-12_16
21-10-2013
tq byk2. mmg mcm kt kedai tp lg sdp sbb udang ltk ikut suka. sy ganti pewarna dgn sikit serbuk kunyit. kembang, gebu kt dlm n crispy luar die. best!!!!
Laporan oleh: moonbug

Komen (6)

24-12-2011, nikharirah komen :

dah try buat td..memang kembang..memang bets..tp nape mase sy masukkan senduk dalam minyak panas cucur udang x tanggal sendiri pun..melekat je kt senduk..


25-12-2011, memmetlenggeng komen :

melekat ye? cuba panaskan senduk tu dulu. kalau takleh gak kena cuba kaedah lainlah, sebab saya punya ok. Atau kalau senior-senior lain ada tips mungkin boleh tolong...


25-12-2011, TaraTerissa komen :

mmm, sedap nyer.. resepi pun senang je.. boleh lah cube lepas ni..


26-12-2011, memmetlenggeng komen :

rahsia dia kat yis tulah... dedulu kalo tanya, ramai yg cakap taruk bikarbonatlah, sodalah, dan macam-macam.. walaupun sedap, tapi tetap tak sama... last-last putus asa.. tapi sepupu yg baik hati ni bagi la resepi tu.. Alhamdullillah.. selalu kalau beli mau 50sen sekeping, kadang takde udang pun.. wat sendiri leh taruk udang banyak mana kita suka...kalau tak dapat bulat macam kat kedaipun, puas hati gak, sebab rasanya sama.. even saya pernah jual gak...


26-12-2011, elisha25 komen :

sdpnya....sya pn nk cuba :) tq 4r your resepi...


17-09-2012, idah_sura komen :

baru tau macam mana nak kembangkan dia.. masa anak dara dulu pernah gak kerja kat gerai wt cucur udang ni.. dah lama lupa lak apa yg di letaknya utk jadi kembang.. nanti nak try la jugak.. dah lama x mkn cucur udang.. beli kat luar kekadang xde udang pun..


Untuk komen, perlu login terlebih dahulu