Google+

oleh: chef hada DOUGHNUT

Donut

Memang sedap dan mudah..Gebu dan Lembut.....Sekali makan pasti naklagi...


Created on : 13-12-2011

Print

E-mail kepada kawan

Tulis Laporan

Hubungi chef hada




Bahan-bahan ( 4-6 orang )

  • 4 cwn tepung gandum
  • 1 biji telur
  • 1 snduk/3 sdb majerin(utk lbih lembut tmbh 2 sdb butter)
  • 4 sdb susu krimer manis
  • 1 pket yis (mauripan)
  • 4 sdb gula
  • 1 cwn air suam
  • CARA-CARANYA:-.. 1.Masukan gula dan yis ke dalam air suam..Biarkan sebentar. 2.Semetara menunggu yis naik…Bleh lah adun tepung.Mula-mula masukan (tepung ,telur mejerin dan susu kedalam bekas)… 3.Gaul hingga sebati.
  • 4.Selepas itu,bleh lah mskan air suam yg dicmpr yis dan gula ke dlm adunan tepung tadi sedikit demi sedikt.jgn smpai terlalu lembik..Jika terlebih air bleh tmbh sdikt tpung ked lm adunan tadi. 5.Uli shingga tepung btul2 sebati dan x trlalu lmbik.
  • 6.Bleh lah membentukan adunan tadi.(pinggan utk mletakan donut mstilah ditaburkan dgn tpung trdahulu sebelum meletak donut supaya x melekat) 7.Selepas selesai membentuk donat,(tutup pinggan yg diletak donut donut tadi dgn kain)
  • 8.Tunggu adunan donat naik selama sejam…. 9.Selepas aduanan tadi naik bleh lah greng.(greng sehinga wrna keemsan) 10.Tunggu donut sejuk sdikit dan salut brsama gula halus.(utkmnjimatkan wang blend sajelh gla pasir).

Cara-cara

Tag

kuih









Laporan Masakan Bergambar (1)

Pic01
15-12-2011
Chef Hada, terima kasih share resipi.. saya buat guna 1 cawan tepung je sebagai percubaan.. dapat 4 keping.. waktu angkat doh untuk goreng, donut jadi tak cantik sebab banyak bekas jari.. ada bahagian yang macam 'terkoyak', so kegebuan donut dah kurang lah.. kena praktis lagi ni.. he.. he.. he..
Laporan oleh: LynnSham

Komen (10)

14-12-2011, Kaisara Khayla komen :

1 cawan yang awak guna tu bersamaan berapa gram? Ya la, cawan kat umah kita lain2... tak sama saiz..


14-12-2011, izzann komen :

Senduk tu cmna ya saiz dia? konfius sket..klu ada gmbr lg baik..tq


14-12-2011, syazaqira komen :

i senduk tu persamaan ngan cwn ke?


14-12-2011, kamal77 komen :

Nk buat! Nk buat! Nk buat! nk makan!


14-12-2011, chef hada komen :

Kaisara khayla: 135 gram


14-12-2011, chef hada komen :

Kaisara khayla: 135 gram


14-12-2011, chef hada komen :

izzan:lbh krg 3 sdb


15-12-2011, Kaisara Khayla komen :

Adunan ni agak-agak leh dapat dalam berapa biji donut ye...Nak try buat tapi tak nak buat banyak sangat sbb just nak makan2 je. One more, donut leh tahan berapa lama?


15-12-2011, NorOrchid komen :

Saya dah buat pagi tadi, mmg lembut je...tq


15-12-2011, chef hada komen :

Kaisara Khayla:kalu nak buat skit je sparuhkan aje bhn2 nye


Untuk komen, perlu login terlebih dahulu




Part of Dua Marhalah Sdn Bhd