Google+

oleh: syahmi Cakar Ayam

Img_0314

teringat dulu2 tengok nenek buat...baru ni nak try...menjadi pulak!


Created on : 06-05-2007

Print

E-mail kepada kawan

Tulis Laporan

Hubungi syahmi




Bahan-bahan ( 8 keping )

  • 500gm ubi keledek
  • 3 sudu besar gula merah
  • Sedikit air

Cara-cara

  1. Parut ubi keledek kasar. Goreng dan toskan.
  2. Didihkan gula merah dengan air hingga pekat.
  3. Masukkan keledek tadi dan kacau hingga kering dan rata.
  4. Tekan dalam acuan bulat dan sejukkan.








Laporan Masakan Bergambar (1)

Cakar_ayam_myr
25-11-2013
Antara snek tradisional kegemaran saya dan suami.. Bila dah makan, memang tak boleh stop! Syahmi, terima kasih.. terima kasih.. dan terima kasih! Terbaik!!! Saya bagi 5 bintang!!!
Laporan oleh: LynnSham

Komen (15)

06-05-2007, mirza_izz komen :

erm.. memang minat sgt dgn kuih ni.. dah lama carik resepi.. bestnyer.. selalu jugak beli kat kedai.. tapi keras semacam.. sakit gigi nak makan... yg ni rangup ker??? nak try ler...


06-05-2007, umi_e komen :

syahmi... keledek tu memang kena goreng dulu ke? Kalau tak goreng tak jadi garing ke?


06-05-2007, syahmi komen :

umie...kalau x goreng, hancur lah keledek tu dalam air gula...cam kena rebus kan...


24-07-2007, natchan komen :

kecik2 dulu pernah tolong mak buat cakar ayam nih..dia rendam keledek tu dlm air kapur dulu sebelum goreng..utk rangupkan kot


18-11-2007, mollyy komen :

syahmi,,kalau letak gula merah je mesti manis je kan,,so leh tak letak garam,,,skit kasi masin,,,nk try,,tp tak pernah mkn lak makanan ni,,,


07-11-2008, Fazrina komen :

masa sekolah rendah dulu penah gak makan benda ni kat rumah jiran.memang sedap sangat tapi manislah.1st tima dpt rasa masa tu.rasa teruja tgk sbb 1st time nampak.makcik tu tekan ubi tu dalam gelas kaca sbg acuan.


09-04-2009, shuk komen :

macam mana cara nak tos kan minyak...dan bila habis buat kuih minyak bleh guna tak?


26-03-2010, emma65 komen :

emmm.. mmg best cakau ayam ni. lau jumpe keledek esok nak wat....


06-12-2010, nisa hussin komen :

mcm senang..nk try buat la..klu menjadi..bleh buat utk kenduri masa adik kahwin nnti..


17-01-2011, tiramisu81 komen :

ubi ni kena greng smpai garing ke??sy cuba bt tp keras semacam je....kenapa ye????huhuhu...


06-04-2011, daz komen :

asslam... syukur kpd Allah swt krn sy tlh mnjd ahli dn mndpt manafaat dr setiap resepi yg diberi olh ahli2 kita.. jutaan tksh kpd semua terutamanya kpd ... myresipi.com smga kita dn keturunan kita, snts diberkati, rahmati olhNya dr Dunia bw ke Akhirat.. Aaamin ..


15-05-2011, cweet komen :

amin...


15-05-2011, cweet komen :

amin...


18-10-2011, mimihiryani komen :

MCM BEST JER..nak try la...


24-12-2011, filafila komen :

nmpk mcm sdap....bleh lh try... mne lh tau mnjadi..kan..kan...kan..kan..~huhu


Untuk komen, perlu login terlebih dahulu