Google+

oleh: choppy Jemput-jemput ikan bilis

Jemput-jemput

cekodok ikan bilis


Created on : 25-07-2006

Print

E-mail kepada kawan

Tulis Laporan

Hubungi choppy




Bahan-bahan ( 3-4 orang )

  • 2 cawan tepung gandum
  • 1 cawan air
  • 2 sudu kecil gula
  • 1/2 sudu kecil garam
  • 1 sudu besar olive oil(apa2 minyak masak pun ok)
  • 5 batang daun bawang
  • 1/2 cawan ikan bilis
  • sedikit serbuk kunyit
  • 1/2 bawang besar- hiris
  • minyak untuk menggoreng

Cara-cara

  1. Campur semua bahan-bahan di atas. Kalau tercair tambahkan sedikit tepung dan begitu juga sebaliknya.
  2. Panaskan minyak. Bila dah panas, kaup sikit2 adunan dengan sudu dan masukkan dalam minyak panas.
  3. Goreng sehingga kuning/perang.

Laporan Masakan Bergambar (11)

Jemput-jemput
17-09-2006
memang rangguplah.. best
Laporan oleh: yani
Dsc00902
10-02-2007
rangup2 :D tp xltk daun bwg. xde dlm stok. tp stil oke ! ;)
Laporan oleh: pijah
Imag0052
18-02-2007
very d rangup, tp warna x cantik sgt, mgkn sbb lama sgt menggoreng...=)
Laporan oleh: xera
Jemput2_ikan_bilis
07-02-2008
Buat untuk minum petang, petang tadi. Sedap gak...
Laporan oleh: rossitamz
Cucur1
18-01-2009
wat num petang....tmbh kentang tp tk ltk gula.cicah ngan sambal tumis! sedapppp! tQ choppy!
Laporan oleh: hana6877
Cucur_bilis2
28-01-2009
thanxs choppy.. mmg sedap dan rangup. licin skali hadap jer.
Laporan oleh: Hardlena
P1010359
13-11-2009
ptg tdi dah wat....tpi mlm nie ank soh wat lgi....ranguplah...
Laporan oleh: Mariani(KT)
Dsc01662
09-02-2010
tq chopy...wt mnum ptg smlm lpas keje,rngup n sedap jer,xltak daun bwang tp still sdp
Laporan oleh: chenta
Dsc03656
22-08-2010
seDAp, paKai berbuKa puaSA ;) tQ
Laporan oleh: zar8
251468_10150216969088857_745398856_7295795_3475659_n__1_
04-06-2011
Terima Kasih ye :) breakfast hari ini
Laporan oleh: ayienain
Dsc03795
09-06-2013
wat minum ptg,tmbh cili sket sedapp! mkn lak panas2 cicah ngn sos cili perhh! layann..tq.
Laporan oleh: k.zila66


Komen (38)

31-07-2006, tni komen :

saye xtau plak dlm jemputĀ² ada bubuh gula?? bg yg suka pedas(mcm suami saye), saye tambah cili hidup yg dihiris.:)


01-08-2006, choppy komen :

gula tu bubuh sket je.. takde pun rasa manisnye.. tapi kalo tak bubuh rasa lainlah pulak..


31-08-2006, sammul chan komen :

rasanye biasa jer.....takdelah sedap sangat.Kalau tak percaya cuba rasa sendiri.


03-09-2006, Papit komen :

rasanya sedap dan rangup


07-09-2006, lin komen :

tengok gambar macam nak buat je dis weekend, tapi cara kita lah...


07-09-2006, yani komen :

lin.. meh la tempek resepi jemput2 u pulak


17-09-2006, yani komen :

betul lah macam kata Papit tu rangguplah.. tima kaceh choppy ;)


18-09-2006, konah komen :

emm...saya suka letak ikan bilis sekorĀ², kalu serbuk jer tak bes..


12-10-2006, Ahlia Mahathir komen :

haa...sammul chan kalau u nak rase nyer luarbiasa..masaklah dengan mula2 sekali baca "BISMILLAH" dan perbanyakkan zikir sewaktu menggoreng dan disudahi kerja2 menggoreng dengan "ALHAMDULILLAH".... InsyaAllah...Allah bagi sedap luarbiasa...!!!


09-11-2006, nsapura komen :

cara saya plak mixture tuh ditambah ngan cili boh sikit...


05-03-2007, nadiah komen :

kalo nak letak udang n ikan bilis pun leh jgk kan


14-03-2007, angela komen :

kenape jemput2 saya keras?


09-04-2007, tukangmasakMUDA komen :

emphhh...tumpang lalu. ikut lah cara mana pun, ia tetap sedap. Masing2 punya 'setail'. Bak kata Fatin AF5 tu>> "Ada "setyle" lahhhh...huhuhu... Sedap reispi tu... Macam 'Jemput2 Compact'-sowii, tak der kat sini resipi nya. huiks!


04-06-2007, hamima komen :

jemput2 sy pun selalu keras..sy saspek api utk menggoreng prlahan sgt kot.Takkan nk bancuh cair2 sgt nnti bentuk x cantik plak..tolong sape2 suggest camne nk bg lmbut?..tq


17-08-2007, ina sayang komen :

cuba letak telur 1 biji.. itu yg saya selalu buat.. setakat ni tak penah keras lg, bila dah sejukpun masih lembut. suami den suka yg letak cili api ptg.. takyah cicahpun tak pa.


20-08-2007, muziana komen :

saya buat jemput ikan bilis nie ayak dulu tepung nyer campur sikit bikarbonat pastu bancuh ngan air suam.....fuhhhh best woooo.......


22-03-2008, ruhani komen :

kalu nak sedap, bancuh dengan air suam dan jangan terus goreng biarkan lebih kurang 10 minit bari digoreng, baru lah texture jenput-jemput tadi cantik


17-06-2008, MakOrang komen :

tujuan letak minyak tu kalo tak salah saya mmg untuk bg dia rangup. nnt nak try la letak telur & bancuh dgn air suam... tq...


08-07-2008, kasihsuci komen :

selalu buat.memang sedappp....


16-08-2008, adindaku manja komen :

tapi kalau nak lagi sedap bleh buh hirisan daun kunyit muda.... wangi dan sedap... hiris halus2 daun tu... bancuh pun kena pandai barula rangup dan lembut,,,,


06-09-2008, maklong komen :

biasenye maklong bwat, bawang hiris tu digoreng 1/2 msk dulu, ikan bilis tu goreng gareng n blend, tumbukkan sdkt bawang putih, air suam mmg utk mlmbtkan adunan .aroma lg bangkit.


26-11-2008, northen_light78 komen :

orang dah buat sarapan pagi tadi... tapi nape dia tak kembung cam gambar tu ek? cantik je..


29-11-2008, kak fida komen :

mudah aje tu northern_light78,campurkan 1 biji telur dlm adunn tu atau tmbh 1/2 cwn tepung naik sendiri,biarkan 10 min baru goreng....nnti jemput2 tu kembung lah...tapi dh ubah resipi asal tuan yg punye lah....hehe....peace....


23-12-2008, suzika komen :

if nak rangup jgk, masukan air panas masa bancuh tu..lg sedap!


26-01-2009, habibu komen :

hai choppy..tq for the resepi...baru aje buat jemput u ni...dah ade depan ni...sambil menaip sambil makan..hehehe...sedappppp...suzika, dah siap baru nampak komen u td...kalau tak pasti i bubuh air panas tadi...hmmmm takpe..lain kali i buat lg..


28-01-2009, nuanza komen :

kalau nk rangup lagi, minyak tu panaskan dulu, baru campur dlm adunan. nk senang, masa panaskan minyak nk menggoreng tu, cedok la 1 sudu...lebih rangup


07-03-2009, myqza80 komen :

dah buat pagi nie.. sedap!! bg orang yg tak berapa pandai masak cam saye ni.. ikut resepi kat sini.. klu menjadi tue.. dah kire mabelesss lah.. he he he he


26-07-2009, prakash komen :

superb! memaaaang sedap, thanx for the resipi choppy.


06-01-2010, naa_q komen :

tengah perap ikut mcm k.fida n ruhani gtau..boh telur sbijik n xde d.bwg tukar ngan kubis hiris halus2..kalo elok jadik nak bg ank bwk bekal g sklh..


22-08-2010, zar8 komen :

sedap :)


06-09-2010, akmalisha komen :

nak lagi rangup... air tu guna air peti sejuk....


15-12-2010, sherrysally komen :

salam 1 malaysia. mlm ni kat tv 1 ade live bola piala suzuki Malaysia vs Vietnam.ape kate kite ramai2 wat cekodok bilis utk ngap masa tonton siaran nnti...pasti asyik masyokkan.kalau msia kecundang pun x le ngaruk ngat sbb perut dh kenyang.ape2 pun MALAYSIA BOLEH...


15-12-2010, dejah_muf komen :

tryla letak nasi yg dblender dlm bancuhan tepung,lg lembut..


23-01-2011, missnajla83 komen :

baru wat tadik....rangup & cukup rasa....hubby makan sambil tgk raja lawak!! pinggan dah kosong pon x sedar... :) tq bg resepi. nk buat lagi esok...


04-06-2011, ayienain komen :

Terima kasih ye-buat utk breakfast-sedap :)


18-09-2011, syuhailys komen :

thanks choppy for d resepi...mmg rangup & sedap...my parents suka...


14-11-2011, mizhainie komen :

tp klu nk rnggup,mse gaul tpung tu cmpur ngan air sejuk yg dlm peti ais..pasti rnggup,cube ler..


15-12-2011, Kaisara Khayla komen :

Ikan bilis tu ikan bilis basah ke ikan bilis jenis kering?


Untuk komen, perlu login terlebih dahulu





Part of Dua Marhalah Sdn Bhd